Annons
Annons

2
Till jobbet (frun) 1,5 l. 5 km tur och retur.
Motorväg laglig fart 1,1l.
Husvagn 1,8l (100 km/h)
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

3
Jag har faktiskt varit nere på 0.86 utan snålkörning på landsväg. :shock:
Dock ligger även jag för det mesta på dryga litern i vanliga fall - bor "på landet" med mest vanlig landsväg...
Men med husvagn (1700 Kg) har jag mätt upp 1,4 - 1,5 i 80-90 km/tim...! :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Den här veckan tog jag en sväng ner till Småland med husvagnen (ca 1300 kg brutto).
Började hålla koll på förbrukningen i samband med en fulltankning. Efter att ha kört exakt 40 mil, mest landsväg men med runt 5 mil i tätort, visade färddatorn 12,8 liter per 100 km, och jag rullade in på nästa mack för att tanka fullt igen. Jag fick i 51 liter vilket då med min förnämliga elektroniska kulram ger en faktisk förbrukning på 12,75 liter per 100 km.
Efter ytterligare 13 mils körning, enbart motorväg, visade färddatorn 12,1 liter per 100 km.

Farten pendlade mellan 75 och 85 km/h - försökte alltså hålla 80 men det finns ju både uppförs- och nedförsbackar... Och jag strävade efter att hålla gaspedalen helt stilla oavsett om det bar uppåt eller nedåt.

I vanlig blandad körning utan släp brukar färddatorn visa ca 11,0 liter/100 km - eller strax under (lite högre vintertid). På landsväg har jag nån enstaka gång varit nere kring 8,5 (sommartid) men mellan 9 och 10 är nog mera normalt. Färddatorns värden brukar stämma mycket bra med faktisk förbrukning enligt bensinpumparna och bilens vägmätare.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
1,1 liter per mil blandad körning och 1,25 med husvagn (80-85 km/t). Då kör jag med "lätta" pedalen :o
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken

6
Tack för input jag har nu varit ute o provat en 07a 2,7 o jag gillar storleken men det var mycket vägljud kan det vara däcken ? kumho ?
å vad är det med automat lådan känns som det var gummiband i den :?
silver färgad plast hur snyggt är det då suck
Men det verkar vara den mest prisvärda suven å många nöjda ägare här :wink:
Trodde aldrig det skulle bli så här dyrt att börja jaga seriöst :shock:
Å det kommer bli svårt att lämna min E klass men det lutar starkt åt en santa 8)

7
Vägljud är subjektivt. Ljud generellt är det. Men att min focus 06 är bullrig, det är ren objektiv fakta.

Däremot kan jag inte påstå att Santa Fe 06 och uppåt är högljuda i kupen. Läste ett test att den var tystare än en XC90.

Den äldre automatlådan är seg. Men efter 9000 mil är det i alla fall på min bil en pålitlig sak.

Silverfärgad plast är helt klart något som fullkomligen suger åt sig repor.

Men tittar man på vad bilen erbjuder i det stora hela är det en suverän bil. Därför byter jag ut min gamla mot en ny. Bättre betyg kan jag inte ge.
Santa fe 2012 CRDI-R A6 Premium 5
Stone Grey

9
Siclair skrev:Vägljud är subjektivt. Ljud generellt är det. Men att min focus 06 är bullrig, det är ren objektiv fakta.

Däremot kan jag inte påstå att Santa Fe 06 och uppåt är högljuda i kupen. Läste ett test att den var tystare än en XC90.

Den äldre automatlådan är seg. Men efter 9000 mil är det i alla fall på min bil en pålitlig sak.

Silverfärgad plast är helt klart något som fullkomligen suger åt sig repor.

Men tittar man på vad bilen erbjuder i det stora hela är det en suverän bil. Därför byter jag ut min gamla mot en ny. Bättre betyg kan jag inte ge.
Min låda har gått 20000 mil o är som ny!! Hade dock önskat lite fler steg, men det finns det ju nu i dom nya lådorna.
Santa 2,7 exklusive 2008 med en Solifer artic 540 på kroken