Annons

Kamrems byte Hyundai Elantra 1,6 -01

1
Hej på er är helt ny här på forumet!
Jag har en Elantra som rubriken lyder där ett kamrems byte närmar sig,
så ville bara höra med er om det är någon som vet om det finns tydliga "noll" märken på kam och vevaxel eller om man behöver några special verktyg för att låsa. Alltså om det är något man klarar att göra själv.
Har byt ett flertal remmar förut på Volvo, toyota mfl.
Sen ska man byta något mer än rem och spännare när man ändå håller på t.ex. vattenpump, bilen har snart gått 15000mil.

Tack på förhand
//Jesper
Annons

2
Hejåvälkommen Jeppe! :D :D

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men förhoppningsvis får du svar från någon av våra mekkunniga forumister vartefter.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Hej Jeppe.

Oavsett märke är det troligen vettigt att byta vattenpumpen i samband med rembyte.
Vad gäller timingmärken så brukar jag skippa dylika "finesser". Jag märker helt sonika remmar och drev med en krita, plockar av remmarna och märker de nya remmarna med de gamla som mall. Man måst dock passa sig så att inte någon är där och vrider runt på dreven under fikapausen. Några kugg höger eller vänster är ju bara att vrida tillbaka.
Jag är ingen bilmek utan bara hobby-sådan men jag har jobbat en hel del med kortsorteringsmaskiner och stora radskrivare m.m. Där var timing av axlar synnerligen kritiskt men om man skulle använda alla verktyg och låspinnar (dom är ju vanligen framtagna för monteringen på fabriken) när man monterade så blev man aldrig klar. Finjusterade nån emitterpuls gjorde man sedan med oscilloskop. I dagen bilar görs ju finjusteringen av tändningen med bilens elektronik.

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK