Annons

Hur är fyrhjulsdriften?

1
Hej.
Jag och min sambo har fastnat för en ix35 4x4 stora diseln.
Eller det är väl mer jag som vill ha 4x4 hon tycker det är onödigt och att det drar mer bränsle.
Nån som vet hur mycket törstigare en 4x4 är?
Hittade ett klipp på youtube som visar hur den är att ta sig fram i snön och det var inte imponerande, mera pinsamt för att vara 4x4.
Jag tänkte att det skulle vara bra med drivning på alla hjul nu när vi fått sådana kalla vintrar med mycket snö sen drar jag båt och husvagn så det är väl ingen nackdel.
Kolla klippet här och berätta om ni har nån erfarenhet från snökörning.



/Marcus
Annons

2
Välkommen till vårt forum Marcus!

Som du ser på mitt lev. datum så har jag inte kunnat testa bilen under vintern.

Jag har dock "buskört" både med och utan 4x4. Det är en betydlig skillnad vid kraftigt gaspådrag vid start och ut ur kurva. En rent framhjulsdriven försöker spinna loss med framhjulen(innan ESP går in och stryper motorn) och drar i ratten så att bilen vill gå rakt fram. På 4x4 stöttar bakhjulen efter något ögonblick. Mycket behagligare, känns säkrare och är säkerligen snabbare.

Beträffande ditt Youtube-klipp, så vill jag bara säga att det är klantar som håller på med bilen. Dessutom verkar det som om man kört ner i en duktigt djup grop med vänster framhjul. Höger bak hänger ju i luften!
Verkar vara någon öststatsfilm, så jag vet inte om deras bilar utrustas med möjlighet till låsning av mellandiffen.
Kolla istället de andra klippen med ix35 på snö m.m.

Sedan går det ju aldrig att jämföra med permanent 4x4 som på Subaru, gamla Mitsubishi Outlander (2003-2007) m.fl. vad gäller förmågan att ta sig fram genom stora snödrivor och i avancerad terräng.
Den sistnämnda hade dock den egenheten att den mycket gärna bröt ut med bakvagnen i en kurva som var hal. Jättekul att då ge MER gas och dra sig rätt! Försök dock förklara detta (för 2WD) helt felaktiga beteendet för hustrun. Gjorde man fel och lättade på gasen snurrade man runt!
Tyvärr drar många av dem också hiskeligt mycket mer bränsle eftersom drivlinan är inkopplad hela tiden. Min Outlander (man+bensin) snittade nog på 1,3 blandad körning och c:a 1,7 med husvagnen på släp.

Har sedan 2004 haft någon form av 4x4 och det är helt överlägset drivning på bara en axel. Det räcker att det blåser lite så märker du skillnad i stabilitet, speciellt när du hängt på vagnen!

Bara mina funderingar.

Lycka till med bilvalet!

Du blir nog inte missnöjd vad du än väljer, bara du inte ångrar dig: Varför tog jag inte en.......

@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

3
Hej Marcus, välkommen till forumet.
Eftersom jag kört min IX en vinter så har jag kunnat testa den lite.
På "normala" vintervägar är drivningen helt suverän. Man står vid trafikljuset och svär över andra som inte kommer någonstan med sina tvåhjulsdrivna bilar medan IXén bara knallar på.
Den avkörningen på videon är det nog tveksamt om någon 4x4 utan diffspärr klarar av. De flesta suvar har ju ingen diffspärr och blir i realiteten två-hjulsdrivna. ( ett fram och ett bak).
Jag har även en Ford Ranger med diffspärr på bakaxeln så den blir då tre-hjulsdriven och då blir det stor skillnad på framkomligheten.
De "stadsjeepar" som säljs idag oavsett märke skall man inte köra med där det inte finns väg. Håller man sig på vägen är det inga problem med varesig blankis eller 30cm snö.

Köp en IX35 diesel med automat och din sambo kommer aldrig att sätta sig i en besinare med manuell låda sedan. (Egen erfarenhet :D )


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

4
Hej Marcus!

Till skillnad från Anders och Lennart har jag en ix35 utan fyrhjulsdrift trots att jag i många år innan den hade en Volvo XC. Att ta sig fram vid rödlysen i snömodden med fyrhjulsdrift är glädjande positivt. Men, dagens bilar är ju oftast minst tvåhjulsdrivna till skillnad från gårdagens där ett hjul kan spinna på en isfläck och inget mer händer. Så, men vinterns erfarenhet i minne måste jag säga att en "icke-fyrhjulsdriven-ix35" inte alls är helt bortkommen i snöslabbet. Fyrhjul är bättre, så är det, men alternativet kan kanske vara gott nog om man nu inte måste ut i lervällingen och leka traktor?

Husvagn har jag också (sitter i den just nu) med vilken jag ambulerar i landet allt som oftast. Även här måste jag säga att stabiliteten med ix35 som dragbil är imponerande. Det går så lugnt och tryggt att man ibland måste kolla om man verkligen ligger i 90-100 för det känns som att vandra på i ett lägre tempo. Med lilla dieselmotorn som jag har (och manuell växellåda) snittar jag 0,9 på landsväg med husvagnen och ca 1,0 på motorvägarna. Utan husvagn är totalsnittet ca 0,65 l/mil vilket känns ganska så gott när man tankar :-) I alla fall jämfört med min gamla Volvo som slukade 1,7 l/mil vid husvagnsdragandet.

Så, ta gärna till dig av klokheterna från Anders och Lennart. Men alternativet är inte på allt för stort avstånd i upplevelsen.
Senast redigerad av SuperMek den 30 jul 2011, 08:23, redigerad totalt 1 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

5
Jo, jag kollade in den länkade filmen också. Min fråga är om de kör på sommardäck? För är det så förstår jag att de står där de gör, för min bil med vinterdäck hade definitivt tagit sig vidare där som det ser ut.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

6
Helt ok framkomlighet tycker jag. :wink:




Bilen fick även mycket positivt bemötande i senaste numret av tidningen 4 Wheel Drive

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Var till bilaffären idag och skulle provköra men dom hade bara en automat
att prova, jag ska ha en manuell om det blir affär.
Inte mycket till försäljare heller som jag pratade om.
Alla frågor jag ställde var han tvungen att kolla svar på i datorn.
Leveransen skulle ske i november om jag beställde nu sa han, det var ju inte så länge om man jämför med vad andra har väntat.
Blir till att besöka fler bilaffärer.

Nån som sett ett test som dethär med ix:n?



Det med rullarna i backen skulle vara kul att se med ix:n


/Marcus

8
Får man fråga vilken bilfirma du var till?
Jag ser att du bor i värmland, du får gärna testa min IX.
Klart man skall ha en automat, finns ingen anledning att växla en bil manuellt. Enda anledningen med manuellt är väl högre dragvikt.
Välkommen att testa min IX.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

9
Jag var i Örebro och den säljaren kändes inte "proffsig".
Ska åka in till kristinehamn nån dag och kolla.
Annars blir det Karlstad.

Jag läste nånstans att automaten växlade upp och ner den kunde inte bestämma sig vid en viss hastighet och att eco knappen funkade dåligt.

+att sambon vill ha manuell.

Nån som vet hur mycket man får dra på B kort om det skiljer på man/aut?
Max släpvikt - bromsat vet jag skiljer 400kg.

Kan ju vara bra om sambon kan dra vagnen oxå.


/Marcus

10
Marcus!

Man har just startat upp en ny fabrik i Tjeckien, så leveranstiderna lär sjunka radikalt. Jag tror i dagsläget inte riktigt på november (om du väljer en 184hk diesel) snarare januari-februari.

Beträffande automat så är det upp till er att bestämma, men:
Även med automat kan du själv växla precis lika mycket som med manuellt.
Koppling saknas men växellådan har av säkerhetsskäl en reglering som gör att om du vill starta i 5:an så lägger den in en en låg växel i alla fall och växlar upp till 5:an så snart motor och bil i övrigt orkar med det!
Den är alltså förlåtande - prova att starta i 5:an manuellt om du kan! Antingen motorstopp direkt eller så blir inte kopplingen långlivad!

Vad gäller E-knappen har jag personligen inte hunnit att utvärdera denna fullt ut, men min erfarenhet (och tydligen andras också) är att den är kanske fungerar bra och bränslebesparande på landsväg i jämn fart och utan för stora backar - annars är den mest irriterande.
Att det blir lustiga växlingar i hastigheter mellan 80 - 95 km/h är mycket beroende på om du använder E-knappen eller inte. Jag har inte märkt något konstigt vid normal körning utan e-knapp. Bilen känns dock slöare med denna intryckt, så jag har kört mycket lite med denna funktion på. Vad den gör rent förbrukningsmässigt kan du läsa under tråden "Min bil drar.."

När man drar husvagn väljer många med automat att köra "manuellt" för att hålla varvtalet runt 2100, där vridmomentet är som bäst (1800-2500).
Det är ingen skillnad på vad du får dra för släp med B-kort! Totalvikten (2140) är densamma vare sig du väljer man el aut! Man sänker istället max-lasten - så kommer man runt problemet.
Det betyder att du får dra 1360 med denna modell.
Dock får du lasta mindre antal öl-flak efter tysklandsresan om du kör en automatare!

Att tänka på inför bilvalet:

Totalkostnaden blir givetvis lägre för en manuellt växlad bil (Lägre inköpspris, skatt och förbrukning).

Framtiden pekar dock allt mer mot automatväxling, och jag tror att 2:a handsvärdet blir högre (även i %), trots högre förbrukning. Jag tror också att ix35:an med dess "riktiga" automatlåda håller bättre och är definitivt bekvämare än de nu populära CVT och DSG lådorna.
De båda sistnämnda har lägre förbrukning, men enligt mitt tycke mycket "lynniga" i sina växlingar. Kolla dessutom in hur många DSG-lådor VW har fått byta på garantin!

Nu har jag skrivit länge och väl! Lycka till med ditt bilköp!

@nders

P.S. Tror du är 80-talist? Har tre sådana barn - känner igen frågorna! D.S.
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

11
Ta en sväng till Svemabil i Karlstad, kunniga och bra att göra affär med.
När jag bytte Tucsonen mot IX35án fick jag 35000kr mer för Tucsonen hos Svema än hos Carab i Kristinehamn.
Dragvikten är som Anders säger lika på man. med högre på aut.med E-behörighet.
Att automaten har lite svårt att bestämma sig för rätt växel är endast om man kör omkring 80km/t med tungt lass i kroken och eco-knappen intryckt. Jag kopplar alltid ur ecoläge när jag drar någonting numera för bilen går mycket bättre då. Även i stadstrafik fungerar lådan bättre med eco urkopplad.
Det är som Anders säger, automatlådan är här för att stanna och ta över marknaden.
Vad jag har upplevt finns det inga nackdelar( bortsett högre pris) med automatlådor.
Fördelen är att man har alltid bästa vridmomentet för tillfället.
Inga problem med att behöva sitta och "slira" på kopplingen vid trafikljus eller bilköer, det fixar lådan alldeles själv.
Vill man av någon anledning växla själv så kan man lägga lådan i manuellt läge.
Har man en gång kört en bil med automatlåda, och speciellt en vridstark diesel, kommer man aldrig att köpa en manuellt växlad bil sedan.
Åk till Hyundaiåterförsäljare och låna en 184hk med automat, låt sedan sambon köra bilen i stadstrafik en timme så är hon garanterat automatfrälst :wink:
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

12
Lenn98 skrev:Vad jag har upplevt finns det inga nackdelar( bortsett högre pris) med automatlådor.
Nja...

En automat har:
  • Högre inköpspris jämfört med manuell låda.
    Lägre försäljningspris som begagnad.
    Högre bränsleförbrukning.
    Lägre dragvikt (1 600 kg kontra 2 000 kg)
    Högre årlig skatt.
Jag har ca 30 års erfarenhet av att köra olika bilar med automatlåda och tycker det är förträffligt bekvämt och även bra vid tungt drag, men den manuella är inte bortkommen, och om fördelarna med en automat överväger nackdelarna i listan ovan får var och en avgöra. Mitt val blev en manuell låda.
Senast redigerad av SuperMek den 30 jul 2011, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

13
Håller med Christian på alla punkter om nackdelen med automaten, men om man som jag anser att man kan ta det ekonomiska så är automatlådan överlägsen när det gäller körbekvämlighet. Titta på jänkarna de har aldrig växlat en bil manuellt, och vi där också på väg dit vilket gör att begagnade bilar med automat kommer att bli eftertraktade.

Finns ingen anledning i världen att sitta med en spak och röra om i en växellåda när den fixar detta bättre själv. :D :D

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

14
Tack för alla svar.

En annan sak jag funderar över är hur ix:n står sig mot en X3?

Min far har en X3 2.0d 176hk 4x4 automat och det är enligt honnom den bästa suven.

Är det samma typ av drivning på dom?

Köper jag en ix får jag ju höra att han har en bättre även om så inte är fallet.


/Marcus

15
Kan meddela dig att skulle du ens få tag i en x3 innan nästa sommar så var glad för det, för dom har över ett års leveranstid på en bmw, för att dom ej kan bygga växellådor.=)) :D
MrMarqs skrev:Tack för alla svar.

En annan sak jag funderar över är hur ix:n står sig mot en X3?

Min far har en X3 2.0d 176hk 4x4 automat och det är enligt honnom den bästa suven.

Är det samma typ av drivning på dom?

Köper jag en ix får jag ju höra att han har en bättre även om så inte är fallet.


/Marcus
kör volvo v70 n 2,4t