Annons

Deieselförbrukning Santa Fe CM

1
Tycker min Santa ligger på något för hög dieselförbrukning 0,9-1,1 L/mil.
Kan inte påstå att jag kör särskillt hårt utan tvärt om ganska mjukt och som jag tror ganska så bränsleeffiktivt.
Vad säger ni andra, färddatorn kan man ju inte lita på den säger 0,7-0,85 l/mil men när man mäter den faktiska åtgången så e den betydligt högre.
Är det något fel som kan ha uppstått och som man kan kolla/justera för som sagt tycker nog den faktiska förbrukningen har blivit högre på sista tiden.
Kanske någon givare, insprutare m.m. som har blivit kass?
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)
Annons

2
När jg körde en disel santa förra sommaren så låg jag på 0,7-0,85 landad körning.

Tycker jag var väldigt bra.
Väldigt mycket beror på hur man kör o utnjutar disel kraften, o vid mommentet.
kör volvo v70 n 2,4t

3
Hei

jeg syntes forbruket på CM er svært pent.... Kjørte i går fra Kristiansand og til Hovden i Setesdal, fra ca havet og opp i fjellet, 850 moh, en strekning på 21 mil. bilen hadde helt nye Michelin sommerdekk med lav rullemotstand, skiboks tre personer, og 2/3 fullt bagasjerom med påske-bagasje.

Dette er altså en tur på tørr asfalt, men med stigning hele veien. Dette var da dagen med den store påskeutfarten, og en dag jeg visste det var politikontroller... altså en dag det var fint å prøve presse ned forbruket... Forbruket på den turen, var på 0,62l pr mil, noe jeg syntes er svært pent.

Bilen har manuell gir, og farten lå etter GPS'n på ca 77-84 km/t.

4
Hej Vegard och tack för ditt svar.
Ja 0,62L /mil är väldigt svårslaget men frågan är om du kollade verklig förbrukning eller litade på färddatorn? Jag kan nog oxå komma ner på den förbrukningen men då på färddatorn mäter jag verklig förbrukning antal tankade liter / mil så blir det närmare litern. Bilen går annars som en klocka tilläggas skall att jag har en KCR box men det borde väl inte göra så mycket på förbrukningen. Men och andra sidan effekten måste ju tas från någonstans.


vegard skrev:Hei

jeg syntes forbruket på CM er svært pent.... Kjørte i går fra Kristiansand og til Hovden i Setesdal, fra ca havet og opp i fjellet, 850 moh, en strekning på 21 mil. bilen hadde helt nye Michelin sommerdekk med lav rullemotstand, skiboks tre personer, og 2/3 fullt bagasjerom med påske-bagasje.

Dette er altså en tur på tørr asfalt, men med stigning hele veien. Dette var da dagen med den store påskeutfarten, og en dag jeg visste det var politikontroller... altså en dag det var fint å prøve presse ned forbruket... Forbruket på den turen, var på 0,62l pr mil, noe jeg syntes er svært pent.

Bilen har manuell gir, og farten lå etter GPS'n på ca 77-84 km/t.
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

5
Mäter du distansen med trippmätaren (eller kilometerräknaren)? Den kan ju också visa fel. Räkneverken på pumparna ska ju vara kalibrerade och noggranna. Det bästa är kanske att jämföra det mot en bra GPS.

Edit: Såg att du hade mätt farten med GPS så du har kanske redan kollat distansen med GPS också. Sorry om jag kommer med onödig info ;)

6
Hei

vel, denne gang brukte jeg bare avlesningen på kjørecomputeren, men de gangene jeg har kontrollert den, så har jeg inntrykk av at den stemmer rimelig bra, uten de store avvikene...

sist jeg kontollerte den, var vel rett før jul i år....

Men så vet jeg jo ikke da, hvor rett km-telleren er, og å kontrollere det med feks en GPS, er jo heller ikke lett, da den jo heller ikke er å stole på...

jeg har elektronisk kjørebok i firmabilen, som fungerer via GPS og strekningen den måler mellom hjem og jobb hver dag, varierer jo fra 15,6 km, og 17,4 km.... enda jeg kjører HELT samme strekning hver dag, og parkerer på samme sted....

Men må si SM'en jeg hadde, der målte nok bilen vel lavt forbruk, i forhold til hva som var tilfelle.... men Denne tror jeg er rimelig i nærheten av faktisk forbruk


Sailor skrev:Hej Vegard och tack för ditt svar.
Ja 0,62L /mil är väldigt svårslaget men frågan är om du kollade verklig förbrukning eller litade på färddatorn? Jag kan nog oxå komma ner på den förbrukningen men då på färddatorn mäter jag verklig förbrukning antal tankade liter / mil så blir det närmare litern. Bilen går annars som en klocka tilläggas skall att jag har en KCR box men det borde väl inte göra så mycket på förbrukningen. Men och andra sidan effekten måste ju tas från någonstans.


vegard skrev:Hei

jeg syntes forbruket på CM er svært pent.... Kjørte i går fra Kristiansand og til Hovden i Setesdal, fra ca havet og opp i fjellet, 850 moh, en strekning på 21 mil. bilen hadde helt nye Michelin sommerdekk med lav rullemotstand, skiboks tre personer, og 2/3 fullt bagasjerom med påske-bagasje.

Dette er altså en tur på tørr asfalt, men med stigning hele veien. Dette var da dagen med den store påskeutfarten, og en dag jeg visste det var politikontroller... altså en dag det var fint å prøve presse ned forbruket... Forbruket på den turen, var på 0,62l pr mil, noe jeg syntes er svært pent.

Bilen har manuell gir, og farten lå etter GPS'n på ca 77-84 km/t.

7
Har bytt höger bakhjulslager nu och vips så gjorde det nästan 1 dl/mil. Lagret var väldigt slitet och glappade rejält när vi lyfte upp bilen på liften.
Detta är ju ett välkänt problem att kappslingen av lagret inte är tillräckligt. Nu har jag iaf. nya lager med skyddsplåt på båda sidor och man märker tydligt att bilen rullar mycket lättare nu och därav har bränsleförbrukningen åxå minskat till en normal förbrukning.
Slutet gott allting gott, tackar för erat engagemang här på sidan.
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

8
Hej Sailor!

Kanonbra med återkoppling av vad som var orsaken!

Fick du tips om bakhjulslagret (och upptäckte det på det sättet) eller kände du/hörde du att lagret var dåliga?
Vit Sailing Edition -07 nr 90
Mf 135 -65
Yamaha xt 660 x
Nissan micra -99

9
vasstand skrev:Hej Sailor!

Kanonbra med återkoppling av vad som var orsaken!

Fick du tips om bakhjulslagret (och upptäckte det på det sättet) eller kände du/hörde du att lagret var dåliga?
Hej
Detta med dom dåligt avtätade orginallagerna bak på tidiga Santor visste jag mycket väl om. När jag köpte bilen sa dom att det va fixat på min bil.
Jag tyckte det började "brumma" från bakändan i vintras och ljudet ändrades när jag svänger fram o tillbaka alltså tydliga tecken på lager haveri. Ringde och verkligen kollade om man hade byt och då visade det sig att man hade endast bytt på en sida :( så det va bara och besöka verkstaden igen så dom fick byta det andra åxå och det va rejält glapp i det.
Hyundai stod för detta fullt ut :D
Mvh/
Sailor

HYUNDAI SANTA FE 2.2 A5 CRDI
Vit Sailing Edition -07 Automat Svart skinn
Tabbert Comtesse 560E
VW Caddy -06 TDI (frun)

10
Hejsan ,ny på forumet och ny med santa fe,

köpte en crdi 2006 manuell i tisdags och den första tanken 85 mil drog den
0,62 motorväg genom sverige ca 100-110 fart sällan över ibland lite under,har ingen färddator så det är räknat tripp mot bränslepump
verkar stämma bra mot gps:en oxå ...ska snart tanka andra tanken och det är mest kortkörning,lite djupsnökörning och även lite släpvagn

återkommer väl med bränsleåtgång då men den har dragit betydligt mer

11
jag läste längre upp att någon skrev att ni hade köpt nya lager o dom var stål kapslade det är som att tigga om att få haveri. Dom ska ej vara i Stål utan I Gummi.

För är dom i stål så kommer vattnet in igenom kappslingen oså rostar det oså nyper det, det kan gå ruskigt fort.

Just därför ska det vara gummi kappsling
kör volvo v70 n 2,4t

12
mer bränsletörst vid kortkörningar lite lek och släpdragning minsann... 70 liter på 83 mil :D kostar på att ha kul tydligen :P
Santa fe 2.2 crdi M5 2006