Annons

Däckslitage höger bak

1
Jag har en fråga kring däckslitaget på Santa Fe CM (2008).

Kollade på sommardäcken häromdagen och såg då att ett av däcken (höger bak) var helt slut t.o.m. under "slitagekontrollen" eller vad den heter.

Övriga däck hade mellan 4.5 - 5.5 mm vilket jag tyckte var konstigt. Hur kan det komma sig att ett av däcken är slut och de andra är okej? :roll:

Skulle uppskatta att sommardäcken gått ca 3500-4000 mil. Kan det vara hjulinställningen som spökar och då bara på höger bak?

Om man sedan ska byta däck ska man alltid byta par-vis eller kan man bara byta det dåliga däcket?

Tacksam för all feedback som kan lösa mysteriet. :oops:
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.
Annons

2
En firehjulskontroll er nok hva som trengs, et bakhjul kan slites som du forteller, men det er kun en justerings-sak...

gjør dette før du kjøper nye dekk, og jeg ville skiftet to dekk, og satt de beste forran...

3
Nu är jag ingen som har kundskap om detta direkt..
Men kan det inte ha något med hjulnavet /lagret att göra ? :shock: :roll:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

4
vegard skrev: jeg ville skiftet to dekk, og satt de beste forran...
Åtminstone i Sverige verkar expertisen vara överens om att de bästa däcken ska sitt baktill - oavsett om bilen är fram- eller bak- eller fyrhjulsdriven.
Vad säger de norska experterna?

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

5
BengtB skrev:
vegard skrev: jeg ville skiftet to dekk, og satt de beste forran...
Åtminstone i Sverige verkar expertisen vara överens om att de bästa däcken ska sitt baktill - oavsett om bilen är fram- eller bak- eller fyrhjulsdriven.
Vad säger de norska experterna?

/BengtB
Ja, en del sier det nå de seinere årene, men de lærde er vel delt her..

Jeg foretrekker de beste dekkene forran av følgende grunner:

-Framdekkene både styrer og bremser. her ønsker jeg best mulig grep

-Framdekkene er de som "brøyter vei" i kjøring i vann, dbs at fordekkene trenger kunne drenere vekk mere vann enn bakhjulene, da disse ikke utsettes for samme vannmengde som framhjulene, da de går i "sporene"etter disse.

-et evt slipp på framhjulene er mye verre å ta inn, enn en skrens med bakhjulene. Et slipp forran kan og få mye alvorligere konsekvenser

-framhjulene har den største slitasjen, da disse også er drivhjul... ønsker man da en jevnest mulig slitasje på alle hjul, setter man de beste forran hver vår..... og man kan så skifte alle dekk på samme tid, og derved få like dekk på bilen.

-Kortere bremsestrekning på våt vei, da bedre mønster, drenerer vekk vann fortere, og opprettholder derved veigrepet...

Dette er personlige meninger, og med disse tankene fortsetter jeg med å sette de beste dekkene forran..... Jeg tør ikke annet....

6
Martin.n skrev:Nu är jag ingen som har kundskap om detta direkt..
Men kan det inte ha något med hjulnavet /lagret att göra ? :shock: :roll:
jeg ville startet med firehjulskontrollen, da den kan komme ut av stilling nokså lett.... men det er jo ikke store saken å kjenne om et hjul-lager er gåent da..... det kan man enkelt få kontrollert samtidig...

7
Jag fick göra en fyrhjulsinställning på min Santa Fe SM pga snedslitna däck. Det var faktiskt så att alla fyra hjul pekade utåt, varav ett ganska mycket. Fyrhjulsinställningen gick på ca 1000 kr vill jag minnas. Det är väl värt pengarna med tanke på vad däck kostar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Tack för tipsen!
Har pratat med en Hyundai verkstad och de ville jag skulle sätta på det slitna däcket när jag byter till sommardäck och sen att de får kika på det hela. Han sa också att de gör en kontroll vid leverans av bilen vilket i mitt fall då är slutet på maj månad 2008.

Om det nu är så att just höger bak är snett, är det då inte sannolikt att det hela tiden varit snett då vi inte krockat eller på annat sätt kört in i något som skulle kunna åstadkomma detta? Och därmed vara en garantifråga? :roll:
Happy Campers - www.happycampers.se - följ våra äventyr på bloggen samt på Facebook

Kör en Santa Fe 2.2 CRDi A5 Euro2008 Black Pearl och bakpå hänger ibland en Cabby 620+ F3 Black Line 2010.

9
Hei

er det tatt en hjulstillingskontroll på bilen da den var ny, samt at det finnes et målebrev på dette, tror jeg neppe du får dette godkjent som en garantisak.... litt hardt mot en fortauskant KAN være nok om du er uheldig.... dette er jo noe som gjelder alle biler, hvor det er justerbare vinkler på hjulopphengene, forran og bak er jeg blitt fortalt.

10
Slitna däck lär du aldrig få på garantin , däremot finns det ju något som heter 'goodwill' men jag vet inte om Hyundai kör med det :?

Skillnad på 'goodwill' är att man inte erkänner felet , men kompenserar ändå ....

Problemet är att i bilbranschen jobbar man bara med de senaste bilarna , 2008 anses vara en gammal bil...

Och min 2003 SM anses väl färdig för skroten , men inte då :wink:

11
S4nta skrev:Tack för tipsen!
Har pratat med en Hyundai verkstad och de ville jag skulle sätta på det slitna däcket när jag byter till sommardäck och sen att de får kika på det hela. Han sa också att de gör en kontroll vid leverans av bilen vilket i mitt fall då är slutet på maj månad 2008.

Om det nu är så att just höger bak är snett, är det då inte sannolikt att det hela tiden varit snett då vi inte krockat eller på annat sätt kört in i något som skulle kunna åstadkomma detta? Och därmed vara en garantifråga? :roll:
Hei.
Höyre bakhjul slites en del mer også på min Santa. Diskuterte dette med verkstedet og vi kom til at eftersom jeg kjör mye med släp vil belastningen bli störst på dette hjulet. Veibanen skrår jo normalt ned til höyre. Har registrert samme fenomen også på en LandCruiser og en 4Runner, om enn ikke så tydelig som på Santa'n. Har löst dette ved at jeg setter på reservehjulet når den kritiske gresen närmer seg. Man skal jo ikke ha dekk med forskjellig diameter på en 4WD, men det virker ikke som Santa'n reagerer på dette på bakhjulene.
Er dette slitasjefenomenet koplet til kjöring med tunge släp eller har noen her som ikke sleper rundt på noe fått samme problem?

Mvh. Rolf
(som ser av andre innlegg at folket her ikke har problemer med norsk:-)

12
Rolf skrev:
S4nta skrev:Tack för tipsen!
Har pratat med en Hyundai verkstad och de ville jag skulle sätta på det slitna däcket när jag byter till sommardäck och sen att de får kika på det hela. Han sa också att de gör en kontroll vid leverans av bilen vilket i mitt fall då är slutet på maj månad 2008.

Om det nu är så att just höger bak är snett, är det då inte sannolikt att det hela tiden varit snett då vi inte krockat eller på annat sätt kört in i något som skulle kunna åstadkomma detta? Och därmed vara en garantifråga? :roll:
Hei.
Höyre bakhjul slites en del mer også på min Santa. Diskuterte dette med verkstedet og vi kom til at eftersom jeg kjör mye med släp vil belastningen bli störst på dette hjulet. Veibanen skrår jo normalt ned til höyre. Har registrert samme fenomen også på en LandCruiser og en 4Runner, om enn ikke så tydelig som på Santa'n. Har löst dette ved at jeg setter på reservehjulet når den kritiske gresen närmer seg. Man skal jo ikke ha dekk med forskjellig diameter på en 4WD, men det virker ikke som Santa'n reagerer på dette på bakhjulene.
Er dette slitasjefenomenet koplet til kjöring med tunge släp eller har noen her som ikke sleper rundt på noe fått samme problem?

Mvh. Rolf
(som ser av andre innlegg at folket her ikke har problemer med norsk:-)
Jag tror fortfarande att det är något som ger efter bak typ lager eftersom de bilar som lastas tungt offtas drabbas av detta...
Sen så är det första som ger sig bak, är offtas hjullagren..
i centrumet är det inte så mycket som bryter.
Men längst ute på hjulet blir det fel hjulvinkel när centrumet ger efter ..
kan va en tokig teori men :roll:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

13
Martin.n skrev: Jag tror fortfarande att det är något som ger efter bak typ lager eftersom de bilar som lastas tungt offtas drabbas av detta...
Sen så är det första som ger sig bak, är offtas hjullagren..
i centrumet är det inte så mycket som bryter.
Men längst ute på hjulet blir det fel hjulvinkel när centrumet ger efter ..
kan va en tokig teori men :roll:
Om hjullageret har ett glapp på något sätt borde man höra det. Om det är något annat som ger glapp borde man kunna känna det när man bryter på hjulet. Jag kollade, och allt värkar normalt. Hjulinställningen kan vara fel när fjädrana dras ned av tung last, men rätt när bilen er olastad. Renault 16 hade detta problem. Även husvagnen har mer slitage på högre hjul. Jag tror årsaken är vägbanan som alltid lutar åt höger och när släpet gungar drags bakvagnen lite mot höger. Är det någon här som INTE drar släp eller ofta har tungt lastad bil som har detta slitagefenomen?

Mvh. Rolf

14
Om du laster vogna riktig, er det ikke mere vekt på bilens bakende, enn en voksen person i baksetet, vi snakker om 70-80 kg i kulevekt, og det tilsvarer vel mulig ca 100 kg i baksetet???

Jeg drar jo mye og tung vogn, men hos meg sliter det ikke skeivt bak... Vogna har tillatt totalvekt på 2160 kg, santa'n trekker jo 2200 kg....

jeg tror å tenke andre årsaker før man VET man har en rett hjulstilling, er som å skyte fugel i mørket.....

15
vegard skrev:Om du laster vogna riktig, er det ikke mere vekt på bilens bakende, enn en voksen person i baksetet, vi snakker om 70-80 kg i kulevekt, og det tilsvarer vel mulig ca 100 kg i baksetet???

Jeg drar jo mye og tung vogn, men hos meg sliter det ikke skeivt bak... Vogna har tillatt totalvekt på 2160 kg, santa'n trekker jo 2200 kg....

jeg tror å tenke andre årsaker før man VET man har en rett hjulstilling, er som å skyte fugel i mørket.....
Hei Vegard!
Om han i baksetet hele tiden kaster seg til höyre i setet får du en sidebelastning ;-). Jeg laster meg også ned til 80 kg på kula, så vi har samme kulevekt.
Det var svärt interessant at du ikke har slitasjeproblem. Jeg skal bestille kontroll av hjulstillingen ved neste service, for å unngå å skyte fugler i mörket :-). Et lite kontrollspörsmål: Hvor stor prosentdel av din kjöring er med denne tunge vognen? Jeg vil anslå at vi kjörer ca 30% med noe på kroken, dvs ca 6000 km i året.

Mvh. Rolf