Annons
Annons

2
Felet är hittat det var släpvagnskontakten som ger bakström när jag rörde på kabelhärvan vid kontakten så sloknade både radion och klockan, så det är väl fukt och rost i kontakten det blir att plocka isär den så fort som möjligt.
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

3
polar680ds skrev:Felet är hittat det var släpvagnskontakten som ger bakström när jag rörde på kabelhärvan vid kontakten så sloknade både radion och klockan, så det är väl fukt och rost i kontakten det blir att plocka isär den så fort som möjligt.
Jag höll på att torska min släpvagnsbesiktning pga bilens dåliga släpvagnskontakt. Den såg inte rolig ut. Jag har bytt den numera och funderade på att lacka den invändigt med klarlack (typ nagellack) för att få den att hålla längre. Jag läste om ngn som tipsade om att istället fetta in hela kontakten inuti för att slippa korrosion.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jag fick byta ut min 13poliga kontakt redan efter 6mån...
Blev mycket skumma elproblem med bilen när jag drog husvagnen..
när de öppnade den var den full av vatten och hade redan börjat rosta.. :(
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

5
Har för mig att Bosse Bildoktorn i ett program bytte en släpkontakt och då fyllde den helt (invändigt) med vaselin.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

6
Nu är det åtgärdat det var massor med vatten i kontakten fram med fönen och torka sen funkade allt igen 8)
Kör en Santa Fe 2,2 Diesel 2008 Campar året runt

8
har vært borte i dette med hengerkontaktene flere ganger.... de har ikke noe langt liv bak der..... men må jo si 13-pinskontakten er bedre enn 7-pinneren da....

Vedr husvogn, så skal man være obs om man har batteri i vognen, for man kan få strøm tilbake fra husvognen, slik at en del funksjoner ikke slår seg av på bilen, når man skrur av nøkkelen på bilen. Har vært borti at vindusviskerene, kørelysene og kupèviften ikke lar seg stoppe.

En sperre-diode på vogna, vil imidlertid stoppe dette.... selv har jeg tatt ut sikringene til den permanente strømmen fra bilen til vogna.