Sida 3 av 4

Postat: 31 okt 2006, 21:06
av Peta
Fick nya uppgifter när jag lämnade bilen på verkstaden idag.

Kopplingen inkl. arbete: 14000:-
Kamrem inkl. arbete: 9000:-
Motorvärmare + kupéuttag inkl. arbete 4900:-

Summa när jag hämtar bilen v48-49: 27900:-

Roligare kan man ju ha :( Men sen är ju allt i topptrim inför snöracet i skidbacken hemma :wink:

Mvh / Peter

Postat: 31 okt 2006, 22:33
av nimbusen
Kopplingen inkl. arbete: 14000:-
Kamrem inkl. arbete: 9000:-
Motorvärmare + kupéuttag inkl. arbete 4900:-

Summa när jag hämtar bilen v48-49: 27900:-


En liten tröst - minus 9000 spänn för kamremsbytet skulle väl förra ägaren pröjsa?
Dock låter 14 tusen för kopplingsbyte rätt mycket, men de är det kanske inte?

Tänker till :roll: Nu var det ju iofs. ett bra tag sedan man handlade/bytte lameller och tryckplatta på nån Volvo B20 så de jobbet går la inte å jämföra direkt med dagens Santa.... :lol: :lol:


:shock:
Inte klokt vad tiden går, räknade just ut att "ett bra tag sedan" = 30 år... :oops: 8) 8)

Postat: 31 okt 2006, 23:33
av Peta
nimbusen skrev:En liten tröst - minus 9000 spänn för kamremsbytet skulle väl förra ägaren pröjsa?
Jupp, det stämmer!

Och så kunde det varit värre typ motorras eller nåt. Det jag hann och köra med den var ju helt underbart, grymt mycket bil för pengarna. Längtar efter att plocka ut kärran på snöiga vintervägar. Jag hade en quattro tdi innan så det ska bli spännande att se hur den här beter sig på sjön och i skidbacken :lol: Jag och en polare (han hade en golf vr6) tävlade uppför skidbacken en vinter. Han fick bryta på halva vägen medans jag åkte upp och vände för att sen åka ner och dryga mig bredvid hans nergrävda golf 8)

Vi får väl se hur det går med Santan. Quattro är hittills det bästa jag upplevt bland 4wd standardbil, men ni som har lite mer erfarenhet kanske har provat nåt kul med Hyundai-suv:arna?!

Mvh / Peter

Postat: 01 nov 2006, 07:30
av Cooper
Hej och välkommen Peta.

PÅ frågan? kanske har provat nåt kul med Hyundai-suv:arna?!

Javisst Cooper träffen 2006 (bilder finns på annan länk :shock: )

Och vi kommer att ha kul COOPER-TRÄFFEN 2007 :D :D :D (Se träffar)

Postat: 01 nov 2006, 08:20
av Santaclaus-död sept 2011
Kan man komma å testa skidbacken?

Postat: 02 nov 2006, 16:04
av Peta
Santaclaus skrev:Kan man komma å testa skidbacken?
hehe, jag ska kolla med min polare som bodde 50 meter från backen. Sist vi körde så gjorde vi det i skydd av mörkret för vi visste att det skulle bli ett jädra liv efteråt...... och det blev det :wink:

/Peter

Postat: 02 nov 2006, 16:58
av nimbusen
Kan förstå om störtåkarna inte gillade "hjulpyntet", dom gillar ju inte spår-snö, har jag hört. :lol:

Skidbackar, Golfbanor och Bönemattor är ju klassade som helig mark,
åtminstone av utövarna... :wink:

OFF-pist eller OFF-road - skid samma! :roll:

Postat: 04 nov 2006, 22:16
av vegard
Hei

Swed-fe eller andre, vet dere om disse clutsj og svinghjul prolematikken kun begrensede seg til noen årganger, eller er det et problem på hele SM serien med manuell og diesel, gjelder det evt både CRDI, og CRDI VGT, og hvilke årsmodeller?????

Brukte de det masse-svinghjulet som de skiftet ut, på bilene så lenge SM ble produsert, eller gikk de pver til det tradisjonelle svinghjulet, som de skiftet til på de bilene som ble utbedret????


Vegard

Postat: 05 nov 2006, 09:59
av Swedefe
Endast de första årgångarna av SM har haft problem, och single-mass flywheel infördes i alla produktionsbilar från sådär slutet av 2003, vill jag minnas.
OBS! Producerade slutet av 2003!

Misstänker att VGT, som fick ITM systemet istället för viscokoppling redan från början lämnade linan med single-mass, men det är bara spekulation.


Swedefe

Postat: 10 nov 2006, 10:57
av Tor
Min kompis som fick kopplingen bytt i juni (4cyl bensin,03a) berättade i går att nya kopplingen är slut redan :shock: efter ca 900 mil :shock: Är det samma skitkoppling dom monterar när dom byter vid garantijobb?

Postat: 10 nov 2006, 11:07
av Peta
Bytte han hela kopplingen då? Med svänghjul och allt, och var det originaldelar?

Mvh / Peter

Postat: 10 nov 2006, 11:15
av Tor
Han vet ej vad som vart bytt eftersom det var ett garantijobb (fick inte se nån arbetsorder eller liknande) Det vart gjord på en auktoriserad hyundaiverkstad,räknar med att det var orginaldelar. priset var ca 10000 berättade dom iaf

dra slävagn

Postat: 25 nov 2006, 16:36
av dalarna
Hej!

Jag har en -05 2,4 nordic som jag har kört 2000 mil ungefär. På vintern brukar jag dra min släpvagn med två skotrar på, tror det blir en 1200kg ungefär. Har problem med att det brukar lukta illa om kopplingen ganska ofta, helst när jag backar. Jag måste erkänna att jag slirar på kopplingen ofta när jag backar men det är inte så lätt att backa och svänga med koppllingen helt uppsläppt, blir liksom lite för mycket fart... Är det någon fara att backa som jag gör? ska jag undvika backa i uppförslut? Vill ju inte paja kopplingen! Har jag den gamla sämre kopplingen eller den nya bättre i min santa? köpte den ny i november 2005.
Har för övrigt inte märkt några problem med kopplingen när jag inte har släpet på...

//Stefan

Postat: 25 nov 2006, 17:35
av Skäreläjan
Hej Dalarna!
Jag är tyvärr ganska okunnig om Santans manuella lådor och koppling för jag har automat, men vill iallafall hälsa dig mycket välkommen som skrivande på forumet! :D :D :D

Postat: 25 nov 2006, 18:46
av nimbusen
Hejsan dalarna och välkommen till likasinnade.. :lol:

Jag har förvisso inte modell Nordic utan valde en Santa Exclusive istället, som jag hämtade ut ny i slutet av okt. -05. d.v.s. bara några dagar innan dig.
Jag är övertygad om att vi har samma typ av koppling på våra bilar. Den info jag fick av försäljaren var bl.a. att bilen hade den nya typen av koppling. :wink: