Annons

Hur tar man bort insynsskyddet i bagaget?

1
Har precis köpt mig en fin Hyundai Santa Fe crdi 2007, och som tidigare BMW-ägare och van vid tyska instruktionsböcker med lite "ordnung muß sein", så framstår instruktionsboken till Santa Fe'n som en google translated version... :evil:
Jag har läst manualen från pärm till pärm, men ingenstans hittar jag hur man tar ut bagagerumsinsynsskyddet ur bilen. Jag har försökt se på det i bilen för att se om det liksom var självinstruerande och hittar bara två pilar på undersidan. När jag pressar i pilens riktning så blir skyddet löst, men det sitter fortfarande fast i de två "håligheterna" på sidorna. Ska lyfta i hundburen och trodde inte att jag ska behöva köra till bilfirman för att få hjälp? :shock: Någon som kan ge en förklaring på hur det går till?

Blev dessutom småirriterad när jag försökte förstå hur man avaktiverar larmet om man har barn eller hund i bilen. Förstod verkligen ingenting av de olika låsbeskrivningarna i manualen... :(

Någon som orkar förklara för en Hyundai-nybörjare? :wink:
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007
Annons

2
Jag brukar ta tag i insynskyddets vänstra ände, så nära vänsterväggen som möjligt. Sen trycker jag hela paketet åt höger dvs mot högerväggen. Resutatet brukar bli att både höger och vänster ände av insynsskyddet trycks resp dras mot mitten så att vänster ände kan lirkas ur håligheten - resten ger sig själv...

(Hoppas bara att jag minns rätt - har inte gått ut till bilen för att testa om minnet funkade... :wink: )

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Hej och mycket välkommen till Forumet, Ellbe! :D :D
Jag har sjusitsigt, så jag har inte insynsskyddet, och avaktiverar låset gör jag inte - men vänta ett litet tag, så skall du se, att du får goda råd...! :wink: :wink:

Glöm nu inte att även kika igenom "Funderingar och Svammel", samt "Projekt- och Bilarkivet"...!
Dessa ämnen är ju "dolda" för oregistrerade, och där finns det mycket kul...!
(Förresten - ett litet tips till: Som komplement finns numera klubben även på Facebook, för skojs skull...!
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2395 )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack för tips men jag klarade det inte ändå... Jag tog i för kung och fosterland men får inte ur det ur "hålorna". Det enda som hände var att jag förfrös fingrarna i -20 grader. :cry: Ska det verkligen vara så svårt? I BMWn tryckte man in två knappar och så var det löst. Hoppas jag får till det innan nästa helg när hunden ska ut och åka?!
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007

5
Hmm...?
I SM:en var det bara till att ge "balken" (?) en rejäl knuff rakt upp, sä lossade den hur lätt som helst... :?
Har man ändrat detta till något knepigare, då...?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
ellbe skrev:Tack för tips men jag klarade det inte ändå... Jag tog i för kung och fosterland men får inte ur det ur "hålorna". Det enda som hände var att jag förfrös fingrarna i -20 grader. :cry: Ska det verkligen vara så svårt? I BMWn tryckte man in två knappar och så var det löst. Hoppas jag får till det innan nästa helg när hunden ska ut och åka?!
Hej :-)
Det är fjädrar i båda infästningarna till skyddet. Drag skyddet mot ena sidan, så du pressar ihop fjädern där. Samtidigt drar du kransen på den andra sidan mot mitten av bilen. Då är båda fjädrarna sammantryckta och skyddet kommer loss utan att använda hjälp från Kung och Fosterland ;-)

Mvh.
Rolf

7
Hejåvälkommen ellbe! :D :D

Hur går det med vedermödorna? Jag har en 7-sits med eftermonterat skydd så jag har inga tips att komma med.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Jo, jag körde till Hyundaifirman idag och de slet ett tag tills de upptäckte att den var monterad upp och ned...heja! De klarade dock inte att få ut den utan föreslog att jag körde till firman som sålt den så de fick ta ansvaret om något gick sönder. Hann inte det idag, men när jag kom hem så provade jag att vrida den rätt och då hoppade den loss! :D Själv är visst bäste dräng?! Men, det såg ut som att det blir tight med hundburen jag beställt, så det får bli en ny tråd om hundburar i Santa Fe! :wink:
Hyundai Santa Fe 2,2 cdi 2007

9
Hej
Vad jag vet så om man låser dörren med nyckel i stället för med fjärren så aktiveras inte larmet. Kanske det finns andra sätt också? :)
Lena