Annons

Jämförelse Santa Fe CRDI och XC90 D5?

1
Hej,
Är i färd med att byta bil och velar på. Har tittat på Santa Fe CRDi 07-, XC90 D5 07- och Land Cruiser 120 D4D 07- och försöker värdera såväl olika tekniska prestanda och egenskaper liksom tillförlitlighet. Tycker mig kunna bedöma att LC har större "lastbilskänsla" medan XC90 av media beskrivs ha bristande tillförlitlighet. De har å andra siadan sina fördelar.

Men är det så? Modellernas relativa ovanlighet där jag bor gör att det är omöjligt att få chans att provköra dem samtidigt, knappt ens var och en för sig.

Är det någon som har gjort en grundlig jämförelse och kan redogöra för eventuella skillnader?

Är det t ex lämpligt att dra runt på en 1700 kg båttrailer med Santan (aut eller man) med återkommande iläggningar och upptagningar?

Tack på förhand.
För närvarande
Audi A6 2,4 Av Q -06
Audi A2 1,4 -00
båtekipage
Annons

2
Hejåvälkommen PPPPistvakt! :D :D

Kul att du har Toyota LC med på din lista. Vad jag förstår så är den fortfarande ett rambygge och en "riktig" terrängbil med sina för- och nackdelar.

Santa Fe CM och XC90 D5 är ju konstruktionsmässigt rätt lika och är mer jämförbara.

En båttrailer med 1700kg last är ingen ursäkt i sig att köpa en Toyota LC! Det funkar bra med en CM, manuell som automat.

Vad är det för begpriser ca på de bilar du hittat hittills?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Jag kan bara jämföra XC90 och Santa Fee.
Har haft en Santa Fee CRdi-07 och 4st XC90

XC90 är överlägsen på allt, det är bara att inse det.....;-)
Jag köpte Santa Fee för att jag ville ha en billigare bil men sen saknade jag allt som var standard på volvon tex Xenon, bränslevärmare med tidur, vettig stereo, backvarnare, mattor som sitter fast i golvet och inte glider omkring.
Stolarna i xc90 är i världsklass medans Santa feen har ganska platta säten som man kasar omkring i innan man vänjer sig.
Motorn i 07-an var lite förklen för Santa Feen också.

XC90 är också en betydligt större bil, framförallt i bagaget, även mer flexibel inuti med 3-delat baksäte.
Ett plus till Santan var att den är tystare är XC90 men ett annat minne är Santans hemska röda träpaneler inuti som inte gick att välja bort när jag köpte min.
Tycker dock fortfarande att Santa Feen är en snygg bil utvändigt.
Nu: XC70 D4 AWD -2016, Kia Ceed1.6 Crdi -15
Tidigare: XC70 AWD -14, Audi Q5 2.0 Tdi Stronic, 5xXC90 och 1xSanta Fe 2.2Crdi Excl-2007 +några V70

Mer synpunkter tack, t ex felförekomst?

4
Tack för välkomnandet Classeclas och tack för era svar. Mottar gärna fler erfarenheter och synpunkter.

Intressant med utrymmessynpunkten. Santan omtalas ju i tester vara rymligare i "sittdelen", särskilt baksätet, vilket jag själv också upplever. Komforten är ju vara en annan fråga men det är ju bra om man till att börja med ryms...

XC90s praktiska detaljer som dieselvärmare, inbyggda barnstol (sidutrymmesbesparande) och flexibla sätesarrangemang tilltalar mig, men felfrekvens, baksätesutrymme, mer buller och 4WD med 2WD-karaktär avskräcker för mig som dels ska dra upp tung båt på okända platsers ej ideala ramper och dessutom ibland kör på dåligt plogade fjällvägar med släp.

Para, är nyfiken på dina erfarenheter av XC90s tillförlitlighet. Har uppnått den (mentala) ålder när utseendet fått en lägre prio och bekymmersfrihet en mer central. Du borde med dina fyra XC90 vara en nära nog statisktiskt säkerställd källa i detta fall :wink: , om än med bilomsättning i en takt som måtte ha glatt de lokala handlarna under de svåra åren... :shock:

Som sagt mera erfarenheter och synpunkter, tack!
För närvarande
Audi A6 2,4 Av Q -06
Audi A2 1,4 -00
båtekipage

5
glöm inte att jämföra

försäkring
skatt
förbrukning
reservdelspriser
servicepriser och intervaller
möjlighet till förstärkta fjädrar och stötdämpare bak?

om nu bilen ska rulla med mycket släp och en tung båt så tror jag det ger mer slitage än vad biltillverkaren räknat ut "ungefärlig livslängd"

6
Är det i terräng du skall använda bilen är Land Cruiser det optimala valet. Men den är ju dyr.

XC90 och Santa Fe är rätt lika. Båda är klunsiga i terräng, Volvon har mer för prylbögen. Santa Fen är tystare än Volvon.

Hade jag pengarna - Land Cruiser utan tvekan! (Du kan ju kolla vad världens militärer väljer....)

Sukken

7
Finns det motsvarande 4WD Lock (dvs möjlighet att spärra motsv mittdiffen) och möjlighet att stänga av TCS även på XC90? Jag hittar inget om det i Volvobroschyrerna. Det är ju viktiga funktioner för att lyckas bättre med tex båtuppdragningar.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

9
Kan säga som så att ett företag ja jobbade för förut så hade chefen en xc90 där, o under dom åren dom hade den bilen fick dom byta automatlådabn 4 gånger.
Det är väldigt standard att Att den inbyggda automat kyaren spricker o då rinner det in glykol i oljan o haveriet kommer lika fort som du tankar tyvär.

O detta gäller väldigt väldigt många xc90 tyvär.

jag testade o köra en santa fe disel i somras. me släpagn som var väldigt väldigt tung, var inga som helst problem, den baratuffade o gick i alla intervaller.
ja var väldigt nöjd över hur den bilen gick, sen att dom som skulle sälja den är idioter hör ju inte hitt hoppas dom ej säljer dne bilen så bara.


jag har själv varit inne på byte till disel, det som avskräcker mig är skatten tyvär:(

många säger att volovs d5 är så så bra, kan inte hålla me, kolla subarus boxer disel, lätt väldigt fin o pigg motor o billig i skatt me.

Finns många disla jeep har ju en bra me, där du har hög o låg växel e o väldigt bra 4x4.

Så marknanden är stor.

Men jag själv skulle satsa på en hynda, om det är en beg bil, en ny bil vette fan om det inte skulle bli en subaru forster me disl snäcka. 0,47 i förbrukning o ej inkörd då :D
kör volvo v70 n 2,4t

10
svintoleffe skrev: jag har själv varit inne på byte till disel, det som avskräcker mig är skatten tyvär:(
SLuta vara avskräckt för skatten på dieselbilar! Avgifterna är kraftigt sänkta från 2011 och sänks ytterligare åren framöver. Min ix35 med diesel kostade 3 300 kr 2010 och för 2011 sjunker den till ca 2 500 kr. Kommande år skall avgiften enligt uppgift vara ca 2 200 kr.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

11
Ja det är på nya bilar ja, men dom begade då.? hehe där blir det tyvär inte billigare, skulle det bli billigare då skulle jag byta bil imorrn :D

Då skulle chefen bli över lycklig, får man mer förmåner igneom jobbet.
SuperMek skrev:
svintoleffe skrev: jag har själv varit inne på byte till disel, det som avskräcker mig är skatten tyvär:(
SLuta vara avskräckt för skatten på dieselbilar! Avgifterna är kraftigt sänkta från 2011 och sänks ytterligare åren framöver. Min ix35 med diesel kostade 3 300 kr 2010 och för 2011 sjunker den till ca 2 500 kr. Kommande år skall avgiften enligt uppgift vara ca 2 200 kr.
kör volvo v70 n 2,4t

13
Jag har provkört dessa bilar under extrema förhållanden och 2 bilar till, vill du ha en prisvärd bil med samma spec tycker jag att du ka kolla på kia sorento boch sportage! då får du även en riktif nybilsgaranti på 7 år!