Annons

Santa fe-ägare= slarver?

1
I mitt idoga letande efter en santa så börjar imponeras över hur dåligt skötta många är. Åtminstone servicemässigt. :roll:
Flera av de jag "kollat upp", från -02 till -05 så har bilen inte varit inne på service på över 2år och över 2000 mil.
Fast kollar man på ägarrelaterade fel hos bilprovningen så ligger ju santa fe i överkant.
Fråga: Är santaägaren slarver innan dom köper, blir man slarver av att äga en, är det slarvigt över huvudtaget eller överreagerar jag?
Ge mig lite mothugg nu! :D
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!
Annons

2
Jag skulle vilja säga att Santa Fe ägarna är bra på att ta hand om sina bilar, SM som CM.
Visst där finns dom som slarvar men det är inte många.

Serviceintervallen är 1500 mil eller 1 år.

Att den har gått 2 år är väl inte farligt, om den har gått 1000 mil på 2 år t.ex men det är ju lite värre med 2000 mil.

Däremot Trajet, speciellt innan facelift.
Bilarna är rena skräpet, vissa av deras ägare också :P
Vissa vet inte vad service är, att köra en säker bil eller ta hand om sin bil.

3
Om jag minns rätt så åker många SM-ägare på felet "Ej fungerande positionsljus" och får en tvåa. Tyvärr är det trassligt att byta dessa positionsljus. Det enklaste är att demontera strålkastarna och då är det enkelt med bytet. Gäller speciellt vä sida där det är trångt vid batteriet. Förmodligen "kan" inte alla detta. Sen är det lite slött att ägarna inte utnyttjar den kostnadsfria förbesiktning som Hyundai erbjuder. Jag har gjort denna även utan "lapp" och fått det utan kostnad från verkstan.

Sen beror nog slöheten med servicar på SM:s tyvärr höga drifts- och underhållskostnader. http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... ght=#26779
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Då kan man hoppas att jag har haft oturen att träffa på slarverbilarna :) Och jag lovar att inte köpa en tidig trajet
En annan kul parantes var idag när jag åkte till en bilfirma och skulle kolla en santa dom hade där. Tyvärr hade ägarens dotter tagit bilen en stund innan så jag var välkommen tillbaka en annan dag.. :? Måste man boka tid för att se på bilar på bilfirmor??? :shock:

Du har helt rätt ClasseClas (som vanligt :) ). Såg att det var positionsljusen till en mycket stor del.
Santa fe ägarewannabe. Jobbar på det!