Annons
Annons

2
Kul artikel i AB!

Fanns det någonting som överhuvudtaget var faktamässigt korrekt i den artikeln? Det är OK för en journalist att tycka till och svamla hur mkt som helst, men när de ger sken av att kunna ngt blir det bara pinsamt. Tycker jag! :D
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Vad är det som är faktamässigt fel?
Jag tyckte det stämde på pricken!
Det var länge sedan någon med namnet Collin hade några rätt i den blaskan.

Tycker Jörgen Jönsson
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

4
Jo, det görs en del jämförelser med XC90 och där faller Santa Fe till sin nackdel.
Billigast att köpa är Santa Fé med V6-motor. Tillsammans med en gammalmodig fyrväxlad automatlåda har du ett drivpaket som slukar bensin, en bra affär om du inte kör så många mil per år.
Slukar bensin. Då tar vi en XC90 istället, för den är ju bättre. Ska vi ta 4,4 V8, biturbo 2,9 (T6), 3,2 V6 eller 2,5T bensinare? Alla drar mer än Santa Fe V6, så valet blev väldigt enkelt då?
Men det är klart att du får vad du betalar för. Kvalitetskänslan, den ombonade och väl genomtänkta interiören för att inte tala om säkerheten är betydligt bättre i Volvo XC90.
Ja, exteriört så är det svårt att se någon skillnad i kvalitet i utförandet. Dagens XC90 kostar 114000 kr mer än CM dito så ngn skillnad borde man uppleva. D3, den billigare har inte ens fyrhjulsdrift! Jisses vad säkert! Vad gäller kvalitet så är det Bilprovningens statistik som är bästa data att jämföra med. Tyvärr får jag inte fram ngn data. De har ändrat sina system på webben tyvärr. Sant är dock att XC90 hade mkt kvalitetsproblem vid introduktionen och hamnade lågt på JD Powers listor. Vilka avgörande fel hade CM vid införandet? Vi har stött på relativt få fel på CM som krhämmarlänkstag och ett fåtal fel med bakre hjullager.

Säkerhet är Volvos signum, och säkert är XC90 bäst, men jag tycker att Hyundai gör rätt inom detta område och har samma typer av komponenter i form av krockkuddar, gardiner, aktiv antispinn, aktiv antisladd som Volvo har. Bättre ja, men inte betydligt bättre.
Men, bilen är inte särskilt rolig att köra och att ratta en Touareg eller en XC90 på vintervägen känns inte bara roligare, det är också betydligt tryggare.
CM och XC90 är väldigt lika i sin konstruktion med likartad fyrhjulsdrift med Haldex resp. BorgWarners I-ITM (BorgWarner köpte f ö upp Haldex Traction-division i december förra året). Det är likartad antispinn och antisladd. CM har aut nivåreglering. XC90s tjänstevikt är 200kg över CM och sannolikt har XC90 aningens högre tyngdpunkt än CM vilket kräver sin tribut vid kurvtagning. Så hur XC90 blir "betydligt tryggare" har jag svårt att se. Och de XC90 som bara har FWD ska vi inte prata om. Det är inte tryggt!!
Tre starka alternativ
Volvo XC90


PLUS

Komfort, krocksäkerhet, vinteregenskaper
XC90 framhävs som bilen med vinteregenskaper framför CMs dito, vilket jag har svårt att hålla med om. CM är också mkt kompetent (lika kompetent) inom detta område.

Sen skiljer det ofta ca 100000kr i begpris mellan XC90 o CM (Blocketjämförelse) och där kör Volvo i drickat tycker jag. XC90 är inte prisvärd som begbil och inte som nybil heller.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

5
Tack, ClasseClas! :biggrin:
Sanningens ord i rättan tid! :!:
Att misstänka att en del s k "motorjournalister" är "köpta" ligger nära till hands...! :x
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Jag som inte är ägare till en Santa tycker att artikeln mera är till Santans fördel. Tex. att flera XC90 ägare byter till Santa Fe. Inte någonstans jämför man bränsleförbrukningen med Volvon.
Har kört Volvo i över 20 år innan jag blev med Hyundai och detaljkvaliten är bättre på Volvo.
Tycker nog att artikeln är mer till Santans fördel än Volvon


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

7
Vi ska väl inte haka upp oss på mina kommentarer. Jag gillade inte artikeln och jag tror jag vet varför; artikeln försöker beskriva både Santa Fe SM och CM samtidigt i samma artikel och försöker dessutom jämföra med XC90. Det blir bara oprecist och soppigt så klart...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
Förstår inte vad som är så fel och negativt skrivet.

Är du ute efter en stor relativt ny stadsjeep till rimliga pengar är det få bilar som slår Hyundai Santa Fé.
Första modellen slog ned som en bomb 2001.
Nya Santa Fé är större, rymligare och har snyggare linjer och priset är fortfarande frestande.


Kan man får bättre inledning än denna?

Eftersom Santa Fé, gammal som ny är så populär, är andrahandsvärdet högre än hos övriga Hyundai-modeller. Men bilen är fortfarande ett bra köp och jämfört med många av konkurrenterna är den bara hälften så dyr.

Bara positivt

Om man nu kan jämföra nya Santa Fé med konkurrenter som Volvo XC90 och Volkswagen Touareg. Och det gör många, en del har till och med bytt sin XC90 mot en Santa Fé när det blivit dags för bilbyte.

Fördel Santan

Du är i behov av en fyrhjulsdriven rymlig bil med lite högre markfrigång helt enkelt och då är det svårt att hitta en vettigare bil än just Hyundai Santa Fé.

Mera positiva tankar.

Du får en nästan ny Santa Fé till priset av en flera år äldre Volvo XC90 och är det en nästan ny bil du vill ha är Santa Fé alltjämt ett klipp.


Det mesta som skrivs är ju till fördel för Santa Fe. Vore jag på gång att skaffa en SUV för första gången skulle jag defenitivt åka till en Hyundai ÅF efter att ha läst detta.


//Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600