Annons

lufta kylsystemet

1
Tjena!
Jag har precis monterat motorvärmare på en hyundai getz 1,5 -06.
Men nu kommer ingen värme ur fläktarna in i kupèn och jag undrar därför om det kan bero på luft i kylsystemet och i så fall hur man lättast luftar ur det?
Annons

2
Hej Wallmo!

Hur det funkar med motorvärmare på just Hyundai Getz har jag ingen som helst erfarenhet av, men däremot har jag haft en massa andra bilar (små och lite större) med elektrisk motorvärmare.
Inte i någon bil kan jag minnas att motorvärmaren lyckats värma hela paketet så mycket att det haft någon nämnvärd inverkan på "värme ur fläktarna" direkt efter start - däremot når motorn och kyl/värmesystemet snabbare sin normala arbetstemperatur, och kupéfläkten levererar därmed värme till kupén tidigare än om motorvärmaren inte funnits eller inte varit inkopplad.

Men om du menar att det inte kommer någon värme in i kupén efter en stunds körning, då kan jag tänka mig att kylsystemet inte luftats ordentligt efter värmarmonteringen. Eller kanske termostatfel - visar kylvattentempmätaren normalt värde?

Hur luftar man systemet? Ja, på dom bilar där jag behövt lufta (många år sen sist), så har det gällt att lyfta på kylarlocket - när motorn är kall, starta motorn och köra den varm (stillastående) tills luften bubblar ut ur kylaröppningen, fylla på mer kylarvätska, osv tills det inte längre kommer ut några luftbubblor - då sätter man tillbaka kylarlocket.
Kylarens expansionskärl ska förstås också vara fyllt till rätt nivå (se instruktionsboken).

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.