Hej!
Någon som själv har bytt kamrem på denna motor?
Krävs det några specialverktyg eller annat man skall tänka på
mer än att ta det lugnt och metodiskt.... ??
Mvh
/Olle
Annons
2
Hej Bult och mycket välkommen på Forumet!
Jag gjorde en sökning på "kamrem", och fick 47 träffar...
Jag vill minnas att någon gjort det med hjälp av ett fint schema här på Forumet, men jag hittar inte det just nu...!
Du får testa en sökning du med, annars har du säkert goda råd i antågande...!
Jag gjorde en sökning på "kamrem", och fick 47 träffar...
Jag vill minnas att någon gjort det med hjälp av ett fint schema här på Forumet, men jag hittar inte det just nu...!
Du får testa en sökning du med, annars har du säkert goda råd i antågande...!
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
3
finns ju verkstadshandbok på mekonomen , men det är tydligen ett himla strul , speciellt om man misslyckas med något. min behövde 3 besök på auktoriserad verkstad innan dom fick det rätt.
Allt är ju relativt och beroende på vilka kunskaper och självförtroende man har.
Sen får man ju väga in detta med att inte få det infört i boken också , de flesta Santa köpare kollar ju just rembytena och kopplingen på 2.4 motorn som är svaga punkter på den bilen.
Det är ju en del materialkostnad också , man måste byta spännrullar balansrem och en lång lista med smådetaljer samtidigt som remmen
ML
Allt är ju relativt och beroende på vilka kunskaper och självförtroende man har.
Sen får man ju väga in detta med att inte få det infört i boken också , de flesta Santa köpare kollar ju just rembytena och kopplingen på 2.4 motorn som är svaga punkter på den bilen.
Det är ju en del materialkostnad också , man måste byta spännrullar balansrem och en lång lista med smådetaljer samtidigt som remmen
ML
4
Hälsningar opticrob
Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
5
Tack för svaren.
Har också gjort en sökning på ordet kamrem. Kunde dock inte hitta någon som gjort arbetet själv...
Har kollat både rephandboken och hmaservice. Tycker inte det ser allt för krångligt ut.
Beställer man delarna från staterna verkar materialkostnaden inklusive vattenpump landa på under 1500:- inklusive frakt.
Att det inte blir infört i boken ser jag inte som något problem. Santan har rullat snart 25000mil.
Tar emot att lämna in den för byte av rem då värdet ej är allt för högt på denna bil... Börjar vara dags för nya sommarsulor också...
Vad som är lite märkligt dock är att enligt boken så verkar remmen endast vara bytt 2ggr på dessa mil. Senast vid drygt 19000.
Hyundaiverkstaden ville ha ca 7000:- för att "bara" göra kamremsbytet.
Ville jag ha en ny vattenpump kostade det 2000:- till i material!
Får ju fan en motor som gått hälften av vad min har till den kostnaden....
Ringde en annan verkstad som ville ha 5200:-. Gissar att det var utan byte av vattenpump.
Mvh
/Olle
Har också gjort en sökning på ordet kamrem. Kunde dock inte hitta någon som gjort arbetet själv...
Har kollat både rephandboken och hmaservice. Tycker inte det ser allt för krångligt ut.
Beställer man delarna från staterna verkar materialkostnaden inklusive vattenpump landa på under 1500:- inklusive frakt.
Att det inte blir infört i boken ser jag inte som något problem. Santan har rullat snart 25000mil.
Tar emot att lämna in den för byte av rem då värdet ej är allt för högt på denna bil... Börjar vara dags för nya sommarsulor också...
Vad som är lite märkligt dock är att enligt boken så verkar remmen endast vara bytt 2ggr på dessa mil. Senast vid drygt 19000.
Hyundaiverkstaden ville ha ca 7000:- för att "bara" göra kamremsbytet.
Ville jag ha en ny vattenpump kostade det 2000:- till i material!
Får ju fan en motor som gått hälften av vad min har till den kostnaden....
Ringde en annan verkstad som ville ha 5200:-. Gissar att det var utan byte av vattenpump.
Mvh
/Olle
7
Här är en som gjorde det regelbundet på sina dieslar: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=2367#2367
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
9
Vet att vattenpumpen ej blev bytt vid det tidigare kamremsbytet.
Spännarna låter jag vara osagt...
Jag köpte bilen då den gått runt 20000 mil.
Tyckte det var bra att remmen just var bytt vid 19000.
Visste inte att de skulle bytas så ofta som var 6000:e mil...
Vad som dock förbryllar mig är att den är väldigt välservad
men remmen verkar bara vara bytt 2ggr på dessa mil!
Ska man bara skita i det och köra vidare?
Bara teckna en försäkring som täcker bärgning, just in case....
Jaja... Får väl se hur det blir. Kommer inte att lämna in den i.a.f.
Själv är bäste dräng!
Mvh
/Olle
Spännarna låter jag vara osagt...
Jag köpte bilen då den gått runt 20000 mil.
Tyckte det var bra att remmen just var bytt vid 19000.
Visste inte att de skulle bytas så ofta som var 6000:e mil...
Vad som dock förbryllar mig är att den är väldigt välservad
men remmen verkar bara vara bytt 2ggr på dessa mil!
Ska man bara skita i det och köra vidare?
Bara teckna en försäkring som täcker bärgning, just in case....
Jaja... Får väl se hur det blir. Kommer inte att lämna in den i.a.f.
Själv är bäste dräng!
Mvh
/Olle
11
Hyundai ändrade intervall från 9000 till 6000 mil vid något tillfälle,bult skrev:Vet att vattenpumpen ej blev bytt vid det tidigare kamremsbytet.
Spännarna låter jag vara osagt...
Jag köpte bilen då den gått runt 20000 mil.
Tyckte det var bra att remmen just var bytt vid 19000.
Visste inte att de skulle bytas så ofta som var 6000:e mil...
Vad som dock förbryllar mig är att den är väldigt välservad
men remmen verkar bara vara bytt 2ggr på dessa mil!
Ska man bara skita i det och köra vidare?
Bara teckna en försäkring som täcker bärgning, just in case....
Jaja... Får väl se hur det blir. Kommer inte att lämna in den i.a.f.
Själv är bäste dräng!
Mvh
/Olle
så det kan ju stämma nästan med 2 remmar på 19000 mil enligt den gamla normen.
13
Räkna inte med att kamremmen håller mkt mer än 6000 mil så se till att byta vid rätt tillfälle! Kamremsintervallet ändrades för många, många år sen från 9000 mil till 6000 mil. Mer info här: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?p=9394#9394bult skrev:Så kan det naturligtvis vara.
När kom den ändringen?
Antar att man ändrade av ren säkerhetsåtgärd då en del fick
kamremsbrott före 9000?
Bör ju innebära att man borde kunna sitta rätt lugnt i båten utan att
den med största sannolikhet "automagiskt" går av vid 6000...
Mvh
/Olle
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
14
Lugnt i båten skulle jag inte kalla det direkt, snarare hela havet stormar...bult skrev:Så kan det naturligtvis vara.
När kom den ändringen?
Antar att man ändrade av ren säkerhetsåtgärd då en del fick
kamremsbrott före 9000?
Bör ju innebära att man borde kunna sitta rätt lugnt i båten utan att
den med största sannolikhet "automagiskt" går av vid 6000...
Mvh
/Olle
Remmen brukar vara ganska kass när den byts efter 6000 redan tydligen.
15
Haha!
Låt stormen komma. Lider ej av sjösjuka
Fick ett pris på 4600:- hos Hyundaiverkstaden i Luleå.
Nu börjar det kännas rimligt...
Märkligt att det kan skilja nästan halva kostnaden mellan de auktoriserade verkstäderna?
Värdelösa i hockey är de men reparera bilar verkar vara deras grej...
Mvh
/Olle
Låt stormen komma. Lider ej av sjösjuka
Fick ett pris på 4600:- hos Hyundaiverkstaden i Luleå.
Nu börjar det kännas rimligt...
Märkligt att det kan skilja nästan halva kostnaden mellan de auktoriserade verkstäderna?
Värdelösa i hockey är de men reparera bilar verkar vara deras grej...
Mvh
/Olle