Annons

Förbrukning I30

1
Tänkte göra ett ovetenskapligt test och höra vad ni har för förbrukning på era I30s?

Enligt färddatorn ligger jag oftast runt 5,5l/100km i förbrukning. Jag kör mest landsväg i högt tempo med en del omkörningar varvat med en hel del kortare stadskörning, ca 80% landsväg och 20% ren stadskörning. Min första kontroll vid tankning och lite hederlig matte med mobilen gav en förbr på 0,56. Detta med v-däck och temp runt 0 samt att bilen endast rullat ca 90 mil vid min första koll. Nu är sommarsulorna monterade och jag hoppas att jag kommer ned en hel del nu när temperaturen börjar stiga ute. Fast jag undrar hur jag ska komma ned i 0,45 som det påstås att den ska klara vid blandad körning??

Motor: 1.6 diesel 115hk "blue".

Lite skepsis har jag också mot ISG (motsv "start stop") som knappast kan innebära några större besparingar vid normal stadstrafik? Blir fortfarande förvånad när motorn slocknar vid rödljus och liknande :roll: Oftast så innebär det ju endast ett stopp på ca 10-20 sek för min del. Särskilt eftersom jag tror att det går åt en del extra bränsle när man startar en motor?? Men det ska bli intressant att se hur förbrukningen slår ut när jag kört mera med min nya. Är uppe i 120 mil endast så jag är medveten om att siffrorna bör bli bättre.

Så vad förbrukar din I30? Tycker det vore intressant om ni redovisar vad färddator visar kontra egna beräkningar när ni tankar fullt
Hyundai I30 1,6D blue 2010
Annons

2
Jag har precis plockat ut en likadan i30cw 1.6CRDi 115hk e-sense "blue".

Visserligen bara avverkat runt 80mil hittills men legat på mellan 0.48-0.52 på förbrukningsmätaren.

Jag har ganska blandad körning på ca 8mil/dag där 50% av den är landsväg 70-110km/h och resterande är 30,50,70km/h + kökörning.

Min förra i30CW 2.0CRDi 140hk (med 18") låg på 0.56-0.62 l/mil på mätaren men den mätaren var lite av en glädjemätare och vid uträkningmil kontra antal tankade liter så fick man alltid addera 0.05 på färddatorns uppskattning.
Min nya 1.6 blue verkar dock hittills stämma bättre.

Att tro att man skall komma ned i deklarerade siffror är enligt min åsikt lite optimistiskt då jag vet hur siffrorna tas fram (har en vän som jobbar med dessa tester).

Bilarna (alla biltyper som skall säljas i europa) körs enligt en standardiserad EU-norm en förutbestämd körcykel på rullande landsväg utan förbrukare som AC, fläkt, sätesvärme mm påslaget. Som exempel kan jag nämna att landsvägskörningen (om jag minns rätt) är en blandning av hastigheter mellan 30-120km/h där snitthastigheten är 63km/h, då kan man förstå att man får en betydligt högre förbrukningssiffra när man själv ligger och kör mellan 90-120km/h på landsväg (+ luftmotståndet som inte tas i beräkning vid testet).

Med tanke på siffrorna som jag hittills sett på mätaren i min blue så tror jag dock ändå att jag kommer hamna på en verklig förbrukning inte alt för långt över deklarerad på 0.45l/mil blandad. Jag kommer nog hamna mellan 0.5-0.55l/mil skulle jag tro?

3
Jag har en I30 cw 1,6 CRDI 1,6 115 hk. 5 växlad och ej miljöbilsklassad. Ska blandadkörning ligga på 0,49 l/mil.

Jag pendlar tillsammans med 2 killar och kör var 3:e vecka ca 11 mil enkel resa alltså 22 mil per dag. Bilen har nu gått ca 1200 mil. Sträckan är blandad 70-90 väg med en ca en mil stadskörning i slutet. Kan säga att körstilen är hastighetsgräns + moms...
All mätning hittills är med vinterdäck.

Den ligger runt 0,54 liter per mil. Mätaren i bilen och vid tankning har stämt ganska bra kan diffa 0,01-0,02 åt fel håll ibland. Snarare har förbrukningen ökat på slutet men det beror väl på att när det inte är snö och slask på vägarna har farten ökat en del.
Ska lägga på sommardäck nu får vi se om det förändras något.
I30 SW, 1,6 CRDI

4
Har en snittfart på ca 65 kmh enl färddatorn. Ligger fortfarande på ca 0.55 i snittförbr än så länge utslaget på 3 tankningar. 0,54 ligger jag oftast på enl datorn och 0,55 enligt mina egna beräkningar vid tankning ännu så länge. Positivt är att bilen emellanåt pressas rätt ordentligt och ändå inte drar mer än vad den gör. Tror definitivt att jag ganska lätt får ned den under 0,5.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

5
Nu har jag hunnit köra lite mer och hittills har de två tankarna legat på 0.52l/mil samt 0.54l/mil.

Sommardäcken har kommit på nu också.

men bilen har fortfarande bara rullat ca 200mil totalt.

6
Har nu kört ca 300 mil. Ligger stadigt på 0,54 enligt färddatorn. Jag har fört loggbok på mina tankningar och körd sträcka. När jag slår ut alla mil och tankningar har den i snitt dragit 0,55 på 300 mils körning. Credits för att färddatorn inte visar glädjesiffror! Men ärligt talat tycker jag att den borde vara snålare. Kör väl inte överdrivet ekonomiskt men ändå. Stadskörning påstås den ju dra 0,52 eller ngt sånt och jag kör inte ren stadskörning. Kör kanske 10-20% stad och resten landsväg. Nu är ju bilen inte inkörd än så det bör förbättras. Jag ska ge den en fair chans och försöka köra riktigt vårdat och städat så får vi se. Men den är i vilket fall den absolut snålaste bil jag någonsin ägt/kört. Dock har jag en Avensis 1.8 (bensin) som drar ca 0,7 med motsvarande körning vilket jag tycker är riktigt bra vid jämförelse. Dock känns ju I30in mkt piggare fast de egentligen är ungefär jämbördiga om man växlar Toyotan rätt. Tycker att I30 är riktigt pigg upp till ca 80 km/h. Sen tappar den liksom i flås.

Appropå det. Finns det ngt enkelt sätt att uppgradera motorn? Det finns ju tydligen en 1.6 som har 128 hk från fabrik som också är miljöklassad om jag förstått det rätt? Kan väl inte vara annat än mjukvara som skiljer, eller?
Hyundai I30 1,6D blue 2010

8
Har fört körjournal på min sen den var ny...
Kört 1960 Mil och det har gått åt 1422 Liter diesel = 0,73L/Mil.
Mest stadskörning...
Kanonnöjd med dom siffrorna med tanke på min gamla bil (BMW320) som drog 1,30L/Mil.
Helnöjd ägare till en:
Hyundai i30 CW 2,0 CRDi 2009, Comfort Plus, Steel Grey.
-----------------------------------------
Ett bra forum för Hyundai i30 ägare:
http://www.i30ownersclub.com
-----------------------------------------

9
Min i30 bensin som har rullad 180 mil dra mellan 0,74-0,76.

ska försöka får ner den under 0,70 om jag lätta lite på gasen.

har jätte svårt å låta blir å trygga på den lilla gaspedalen lite exstra haha :D

10
Nu har min rullat nära 500 mil. Ligger för tillfället på 0,52. Dock så har jag ganska tung högerfot då jag av ngn anledning alltid har lika bråttom hem/till jobbet.. :mrgreen: Är övertygad om att jag lätt kan få ned den under 0,5 nu iaf. Ansträngde mig för ett tag sedan och körde (dvs helt laglydigt och utan snabba acc) då på 0,48 enligt datorn.
Hyundai I30 1,6D blue 2010

11
har kört rund i snart 1000 mil på 2 månad och kommer fram till att bilen dra mellan 0,73-0,75 i bensin
Det Finns Inte En Enda Ny Röd I30 Bensin 2010 I Hela Sverige :(

Fick Nöja Mig Med En Röd I30 Bensin 2009, Utangen I Mars 2010 Och Det Var Den Sista Röda Som Är Ny.

Min Första Nya Bil :D:D

12
Ingooo skrev:Nu har min rullat nära 500 mil. Ligger för tillfället på 0,52. Dock så har jag ganska tung högerfot då jag av ngn anledning alltid har lika bråttom hem/till jobbet.. :mrgreen: Är övertygad om att jag lätt kan få ned den under 0,5 nu iaf. Ansträngde mig för ett tag sedan och körde (dvs helt laglydigt och utan snabba acc) då på 0,48 enligt datorn.
Kanonfina siffror... :D
Helnöjd ägare till en:
Hyundai i30 CW 2,0 CRDi 2009, Comfort Plus, Steel Grey.
-----------------------------------------
Ett bra forum för Hyundai i30 ägare:
http://www.i30ownersclub.com
-----------------------------------------

13
wutti skrev:har kört rund i snart 1000 mil på 2 månad och kommer fram till att bilen dra mellan 0,73-0,75 i bensin
Mycket bra siffror som du säkert är nöjd med... :D
Helnöjd ägare till en:
Hyundai i30 CW 2,0 CRDi 2009, Comfort Plus, Steel Grey.
-----------------------------------------
Ett bra forum för Hyundai i30 ägare:
http://www.i30ownersclub.com
-----------------------------------------

14
Har precis kört upp min första tank på den begagnade -10 jag köpte.
Nollade mätaren när jag körde till sommarstället ( 90% ) motorväg . Fick 0,47 :D på den resan . Resterande körning som till största delen sker inom kommunen gjorde en totalförbrukning på 0,62 . Helt ok om man jämför med min tidigare Santa som drog en liter till nästan per mil.

15
Med det gamla körkortet 0.77l/m. :finstilt:
Nu med det nya körkortet 0.55 l/m. :2lol:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.