Hyundaiforum.se

Åter igen kamrem

Här resonerar vi om Santa Fe (SM), 2001-2006.

Åter igen kamrem

Inläggav zekepek » 28 jan 2010, 13:24

Ingen som vet ngt om kamrem som håller 9000 mil till 2,4. Tänkvärt är att vi hamnar på ett snitt för kamremsbyte på ca 6000kr, vilket betyder att kamremen lägger på en kostnad av 1 kr milen :evil:
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel
Användarvisningsbild
zekepek
Miniormedlem
 
Trådskapare
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jun 2008, 22:04
Ort: Strömsholm

Inläggav Lövet » 28 jan 2010, 14:19

Kamremsintervall på 2.4 motorn är 6000 mil.... du menar att det skulle finnas en annan rem som håller 9000 mil?
Användarvisningsbild
Lövet
Seniormedlem
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 30 aug 2007, 16:49

Rem !

Inläggav Santavalp » 28 jan 2010, 18:13

Hej :)

Remmen håller inte 9000mil vi hade flera
ras innan de sänkte till 6000mil :?

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Användarvisningsbild
Santavalp
Lätt Forumberoende
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 23 nov 2007, 20:03
Ort: Sandviken

Inläggav Tiffster » 01 feb 2010, 00:32

räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan
Användarvisningsbild
Tiffster
Seniormedlem
 
Inlägg: 350
Blev medlem: 07 jan 2009, 02:47
Ort: Svedala

Inläggav Lövet » 01 feb 2010, 11:51

Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan


Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.
Användarvisningsbild
Lövet
Seniormedlem
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 30 aug 2007, 16:49

Inläggav ClasseClas » 01 feb 2010, 14:24

Nej, det är inte i sin ordning att behöva byta kamrem var 6000 mil. Till slut kostar servicen alldeles för mkt jämfört med vad bilen är värd.

Nu går ju Hyundai (och de flesta) biltillverkare ifrån kamrem och inför kamkedja igen. En kamrem är billig för biltillverkaren och tyst för bilägaren, men som sagt det blir för dyrt i längden. En kamkedja kan hålla bilens hela livslängd.

Santa Fe CM-R är försedd med kamkedja och jag tror att en del av småmotorerna till i10, i20 o i30 är med kamkedja.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Användarvisningsbild
ClasseClas
Grundare
 
Inlägg: 3403
Blev medlem: 27 feb 2005, 23:33
Ort: Sollentuna

Inläggav opticrob » 01 feb 2010, 15:37

Lövet skrev:
Tiffster skrev:räknar man efter blir det billigare att byta kamrem än en motor med ventilsallad. bättre att vara på den säkra sidan


Det tror jag alla håller med om, men det ÄR dyra servicekostnader på denna bil jämfört med andra jag ägt, vad sägs om följande:

12000 mil 9000:-
13500 mil 5300:-
15000 mil 3500:-
16500 mil 5300:-
18000 mil 9000:-

c:a 32000:- på 6000 mil, c:a 2 år... och sen kommer alla tilläggsjobb + 'standardfel' till som ABS kransar, läckande grenrör, tändspolar etc.


Tycker jag också, så därför gör det mesta själv efter 14000 mil. Kamrem lämnar jag till proffsen, även oljebyten i fördelningslådorna, men tändstift alla filter och oljebyte i motorn fixar jag själv. Jag gjorde M-test före 14000, så fick veta att allt var Ok.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Användarvisningsbild
opticrob
Delikat Forumberoende
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 10 nov 2007, 18:33
Ort: Falkenberg


Återgå till Santa Fe (SM), 2001-2006

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: snörök och 0 gäster