Annons

Bensinforbruk for SF 2,7 V6

1
Nå er det snart 3 år siden jeg solgte min SF CRDI VGT-2004, men savnet etter en ny ur-SF er blitt for stort.

Førstkommende torsdag skal jeg og min samboer ut og prøvekjøre en SF 2,7 V6-2001. Den siste tiden er det blitt "inn" å tenke på forbruk ved valg av bil, men for meg er ikke dette så avgjørende. Alikevell lurer jeg på, hvor mye bruker en slik bil under "normale" kjøreforhold? Er det avvik i forhold til hva f.eks. jouralisten hos www.dinside.no skrev om et forbruk på 1,66 pr. mil?

Noen som vet...???
Annons

2
1,66 per mil om Du trekker 2000kg trailer, annars låter det mycket.

Jag hade V6:an i sex år och hade en medelförbrukning på ungefär 1,05-1,1lit/10km. Naturligtvis körde jag inte som Mika Häkkinen, men jag var inte främsta bil i alla köer heller :wink:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Jodå - strax över litern är nog det mest korrekta! :wink:
"Motorjournalister" är nog likadana både i Sverige och Norge - ofta vet de inte riktigt vad de skriver om...?
"Rattmuff på" är ett i Sverige välkänt uttryck...! :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Min -02 2.7 V6 låg på ca 1.25l/mil i stadstrafik och i princip aldrig under 1 liter/mil på landsväg.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Hej

Har en Santa Fe V6-01. Förbrukningen ligger mellan 1,1-1,2l/mil vid normal körning, men vill man ligga först springer det iväg upp mot 1,5-1,65L/mil. Har en husvagn som väger 2000kg, då drar den ca. 1,5 - 1,7L/mil vid 100km/tim. Förövrigt helt fantastiskt att dra tung husvagn trots automatlåda.
Snickar`n
Hyundai Santa Fe V6-01 (Min)
Volvo S60 (Hustruns)
Honda VT750(Min)
Polaris Indy Trail (Min)
Burstner 690 (Våran)

8
Som jeg tenkte med andre ord. :D

Har i dag vært på prøvetur med bilen, og den var i bedre stand enn forventet. Hadde regnet med å finne en del små bulker og riper, men det var nesten ingen å finne. I tillegg var alle servicer fulgt opp på merkeverksted. Nå er det bare å vente på telefon fra selger når bilen er klar til henting.

Godt å være tilbake i Santa-miljøet. :D :D :D

10
Som sagt: Gratulerar! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

11
Det är mest sambon som kör "våran" SF v 6a.
Men nu har jag kört den några "tankar" igen och förbrukningen ligger på 1,1-1,2 vid blandad körning med vinterdäck och vinterväglag !
Gjorde en "ekonomikörning" med föra husvagnen (2000kg) för skojs skull på 2x20mil gasande mjukt men höll 80 km/h där det gick hade då en snitt på 1,35 L/mil. men för två år sedan gjorden vi en längre semester tur norr ut på ca 400 mil. Och då hamnade vi på 1,5-1,6 L/milen.

Ha de så gõtt i både sverige och norge :D
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)