Annons

Santa Fe 'R'' 2010 - Lekstuga i Sollentuna!

1
:evil: Grrr! :evil:


Vi har skrivit på en CM-R, men får inga vettiga besked på leverans.
Eller - besked och besked: allt vår handlare får ur Hyundai Svenska är "slutet av Januari" vilket av erfarenhet kommer att bli Februari...

För sent! Vi står med pengar i hand och vill ha vår bil nu!
Det larvig är att det finns bilar i landet som Sollentuna "håller på"!

Tidigare har handlarna fått print-outs på aktuellt lagerläge, så man visste precis vad det fanns att plocka från: vi kan kompromissa med både färg och utrustning, men vill ha bil NU!
Men, med locket på från Sollentuna är det bara vänta och se som gäller.

Vad man väntar på...?
"Lanseringen" nästa helg av den bil som funnits ute hos handlarna i flera veckor...
När röken efter den helgen skingras skall man enligt informella uppgifter börja fördela dom bilar som står på kaj i Sverige sedan länge.

Till vem då?
Larviga B-kändisar som är beredda att chikanera sig genom att visa upp sin rabatterade bil i Hyundai-bladet Aha?

Eller - eftersträvar man men en geografisk spridning över landet för den "nya" Santa Fe? Man vill bara se var det kommer in order någonstans först...?

Det är så larvigt så man inte tror det är sant!

Tyska skrotningspremien är på upphällningen, och plötsligt så finns det rabatter att hämta på det som förut var storsäljare nere i Tyskland:

Svenska Volkswagen rabatterar Tiguan (2.500 kg) med SEK 50.000 i en kampanj just nu, Ford skickar lappar i brevlådan att dom betalar 25.000 extra för inbyte för tillfället när man tar ut en ny Kuga (2.100 kg) och just nu visar det sig att Skoda Yeti får dra fulla 2.000 kg med 170 hk dieseln.

Dags att gå en vända till!



Swedefe - ilsk!
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Lite OT, men eftersom Yeti nämndes som alternativ, vill jag bara lyfta lite fakta som inte stämmer, åtminstone på 140 hästarsdieseln.

Jag var inne och kikade på en Yeti med 140hästarsdiesel, enligt katalog och säljare får den dra 2000kg. (Med BE-körkort)
Gissa om jag blev snopen när jag kollade bilen på transportstyrelsen, och angiven släpvagnsvikt var max 1600kg. 400 kilo hade "försvunnit", den aktuella bilen var utrustad med dragkrok.

Nästa bil jag sprang på av en slump, när Skoda hade en monter i ett köpcentrum hade åxo max 1600kg.

Säljaren hävdade att bilen "fått fel uppgifter" i registret, och att det skulle ändras...Hmmm, som kund känner jag mig inte trygg med så diffus information.

140 hästars dieseln funkar kanon, det vet jag eftersom jag dragit min husvagn (1800kg) med en VW Passatdiesel 2,0/140. så det borde inte vara något problem.

Nedan utdrag ur uppgifter på en Yeti diesel (140hk)

Regnr: JYR322
Fabrikat: SKODA YETI EXP TDI 4X4
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: TMBLD75L0A6007753
Typgodkännandenummer: e11*2007/46*0010*00
Typgodkännandedatum: 2009-04-29
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-08-28
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-08-28
Handelsbeteckning: YETI
Upplysningar:

Ägare/Brukare
Namn: VOLKSWAGEN GROUP SVERIGE AKTIEBOLAG
Adress:
Postnr: 151 88 Förvärvsdatum: 2009-09-01
Ort: SÖDERTÄLJE

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-09-01)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2009-08
Producentansvarig: 556084-0968
I trafik första gången i Sverige: 2009-09-01

Årsskatt, kr: 3921

Växellåda: MANUELL

Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1545
Totalvikt, kg: 2090
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 1600 :evil:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1410
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3690
Max lastvikt, kg: 545

Kopplingsanordning : KULA

Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul:

Däckdimension axel 1: 215/60R1695H Fälgdimension axel 1: 7Jx16ET45
Däckdimension axel 2: 215/60R1695H Fälgdimension axel 2: 7Jx16ET45

Längd, mm: 4223 Bredd, mm: 1793
Höjd, mm: 1691

Drivmedel 1: DIESEL

Motoreffekt, kw: 103,0
Effektnorm: EG

Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,1 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,2 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,6 L/100KM

Sorry om jag "trashar" tråden Swedefe, men jag har burit på denna frustration i flera veckor och var tvungen att få det ur mig
:|
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

Re: Santa Fe 'R'' 2010 - Lekstuga i Sollentuna!

3
Swedefe skrev::evil: Grrr! :evil:

Vi har skrivit på en CM-R, men får inga vettiga besked på leverans.
Eller - besked och besked: allt vår handlare får ur Hyundai Svenska är "slutet av Januari" vilket av erfarenhet kommer att bli Februari...

Swedefe - ilsk!
För min del brukar jag se till att det i ordern skrivs in ett senaste leveransdatum - innan jag undertecknar... 8)
Åtminstone om jag är mer eller mindre beroende av att ha bilen vid en viss tidpunkt.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

4
Santaclaus skrev:Lite OT, men eftersom Yeti nämndes som alternativ, vill jag bara lyfta lite fakta som inte stämmer, åtminstone på 140 hästarsdieseln.

Jag var inne och kikade på en Yeti med 140hästarsdiesel, enligt katalog och säljare får den dra 2000kg. (Med BE-körkort)
Gissa om jag blev snopen när jag kollade bilen på transportstyrelsen, och angiven släpvagnsvikt var max 1600kg. 400 kilo hade "försvunnit", den aktuella bilen var utrustad med dragkrok.

Nästa bil jag sprang på av en slump, när Skoda hade en monter i ett köpcentrum hade åxo max 1600kg.

Säljaren hävdade att bilen "fått fel uppgifter" i registret, och att det skulle ändras...Hmmm, som kund känner jag mig inte trygg med så diffus information.
Ja, det var en jomla historia hörru!

Telefonkontakt idag med VAG på Grafiska Vägen gav vid handen att både 140 och 170 hästaren har 2 ton som släpvagnsvikt, men när jag grillade honom så lät han mer än skamsen och medgav att "några tidiga bilar fått fel släpvagnsvikt, men den bil du vill ha ser vi till att den har rätt uppgifter..."

Åkaay...? Känns ungefär lika stabilt som att ha bilar stående på kaj, men inte vilja leverera ut dem...




BengtB skrev:För min del brukar jag se till att det i ordern skrivs in ett senaste leveransdatum - innan jag undertecknar... 8)
Åtminstone om jag är mer eller mindre beroende av att ha bilen vid en viss tidpunkt.

/BengtB
Lugnt - det vet vår handlare om: blir det inte leverans inom dom 2 närmaste veckorna så blir det inte affär.

Vi får se vad som händer efter helgen.


S
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Swedefe skrev:
Lugnt - det vet vår handlare om: blir det inte leverans inom dom 2 närmaste veckorna så blir det inte affär.

Vi får se vad som händer efter helgen.

S
Å jag håller tummarna för dig (inte för bilhandlaren...). :)

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

7
Spelar mindre roll - handlaren är medveten om att vi vill ha bil, det vi skrev på var en comfort aut grafitgrå met, men vi kan ta allt från manuell solid till skinn med extra allt; det är bil vi behöver - och ett besked på vad som står på kaj. Inte ett ljud på hela veckan.

Tror dom inte på sina egna grejer...?
Sälja på beställning, det gör ju småskuttare!

KIA Sorento finns att få på studs, tyvärr inte den gamla hederliga längre - utan bara det nya CM-derivatet.
Well, well - vi får se på Måndag om Sollentuna har hittat några kändisar dom hellre vill ge bil till än oss andra som står med pengar i handen...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Ok!

Blir en mörkblåmet exclusive, crdi 2,2-R, A6 med beige skinn och innredning bra.
så kan du hämta den omg på måndag... ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

9
Skulle va roligt att veta vilka fler på forumet som bestämt sig en 2010a Santa fe..
Och om någon har hittat något som är värt att veta om den nya R-motorn.

:D :D :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

10
Martin.n skrev:Skulle va roligt att veta vilka fler på forumet som bestämt sig en 2010a Santa fe..
Och om någon har hittat något som är värt att veta om den nya R-motorn.
Den är aningens knattrig på låga varv/låg fart.
Det hörs helt enkelt mer in i kupen än man kunde vänta sig.
Inte riktigt så illa som VAGs (utrangerade) pumpdysediesel som föregick dagens commonrail, men åt det hållet.

Självklart ett resultat av av bränsleoptimeringen, och kanske det höga effektuttaget, och absolut något man kommer att vänja sig vid.

För - det blev en Santa igen!
Tredje Santan på raken, men första CMen.
R-dieseln gör en himmelsvid skillnad mot den tidigare motorn, och serviceintervall om 3.000 mil tillsammans med kamkedja gör mycket för ägandekostnaderna.

Men, det var nära att det blev något annat; fortfarande på Måndagen efter "lanseringshelgen" höll man fast vid att det skulle dröja till Jan/Feb innan man kunde leverera.

Vår handlare är kanon - och jag kan verkligen rekommendera er att ta en sväng ner till Allemans Bil nere i Varberg:
Dom gånger någon av våra två Santa Fe har sviktat så har han klivit in och rättat upp situationen, och hans allmänna uppträdande har räddat hem åtskilliga "andraaffärer" åt Hyundai.
(Sälja bil är inget svårt, konsten ligger i att sälja om och om igen till samma köpare)
Det är hans förtjänst att vi bytte vår förra Santa mot den nuvarande, och det är i allra högsta grad hans förtjänst att det blev affär nu igen!

För, trots att man centralt inte vill meddela vad man har för bilar inne eller på väg - utan bara vill ha in ordersedlar "without asking any questions what so ever" så lyckas han tjafsa loss en bil till oss.
Yes box - i mellandagarna får vi Santa #3!
Vi fick pruta på färgen - hustrun ville haft en Carbon Gray denna gången, men det var viktigare att få en bil snabbt än att vara kräsen på färgen.

Sleek Silver Comfort A5 comin' up!


Vad hade det blivit annars?
Ja, inte Skoda Yeti - så mycket är säkert!
Fanns inte ett mått som stämde på förarplatsen där, och bilen har något allvarligt fel i chassisättningen:

Trots att det är en grym eftersläpning vid gasuppsläpp (bensin 160 TSI) så bär bilen sig riktigt illa åt vid provocerad lastväxelreaktion:

Lyfter man av i kurva så ormar sig bakändan rejält, trots att avlyftet inte på långa vägar är i synk med gasspjället.
Visst, stabiliseringsprogrammet griper in, men det känns tydligt att något är galet där.
Visserligen var bilen skodd med Kuhmo friktionsdäck, men den var olastad och jag var ensam i bilen. Läbbig!

Nä, närmast denna gången var faktiskt en ny KIA Sorrento!
Jag har varit sugen på den gamla från dag 1, men den nya är ju inget annat än en CM i lite andra kläder.

Förenade Bil i Gbg hade en mysko specad bil inne in hallen för omgående leverans: tidigt beställd innan utrustningspaketen var helt fastställda, troligen.

Tänk er en EX med ett halvt PP-paket:
Läder, 18' och regnsensor, men inga blinkers i speglarna och inga LED-ljus bak, ungefär. 299' och bra inbytespris på våran.
Den affären var uppgjord och klar, vi skulle bara ner och riva kontraktet på den bil Hyundai inte ville leverera.

Nå, vår Hyundai-handlare ordnade upp affären i sista sekund som sagt, och vi är lite nyfikna på att pröva den nya 6-växlade automaten.
Hoppas att det går att dra släp med den!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Gratulerar!

Jag skulle oxå vilja ha de nya 2010mod men frun säger att våran 07a duger bra ett tag till :wink: .
Jag tycker det är synd bara att dom har i mitt tycke förfulat baklamporna, annars är det ju en kanon bil särskilt den nya diesel snurran.
Vad blev det för motor för dig?


Ingemar
Gun metal exlusive 07
960 Turbo
Alfa GTV2000 med sexa
Suzuki RMX250-K
Knaus Royale 560 UF -08

12
Swedefe skrev: För - det blev en Santa igen!
Tredje Santan på raken, men första CMen.

Sleek Silver Comfort A5 comin' up!

Swedefe
Stort grattis, Swedefe!
Visst skulle jag också önska mig en ny R-diesel, men det skulle vara ekonomiskt självmord för mig, eftersom en CM är en CM, även efter en "facelift"...!
Trivs alldeles underbart med den vi har just nu, så det får vänta. :D
Men kanske i framtiden - de kommer väl med helt nya modeller även då... 8)
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Det är R-diesel som gäller.


Vår första CRDI var en bra affär, och med bra betalt i inbyte trots 22.500 mil när vi bytte mot den nuvarande.
Vi gjorde bedömningen att CM inte hade så mycket extra att ge just oss så vi slog till på en av de sista SM VGT-CRDI som stod i Wallhamn.

Krisen som slog till förra hösten gjorde att vårt kontrakt blev lite baktungt, så vi har kört den nuvarande ett år extra för att rätta till siffrorna.

Gjorde ett par försök att få till ett byte i somras och tidigare i höst, men priset på dom gamla CMarna som fanns i Sverige var helgalet.

Faktum är att vi gjorde oss klara att byta till annat märke - det finns nu åtskilliga mindre SUVar som erbjuder 2 tons dragvikt.

Nya motorn och nya prissättningen på CM förändrar kalkylen på nytt!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

14
Swedefe skrev: För - det blev en Santa igen!
Tredje Santan på raken, men första CMen.
- - -
Yes box - i mellandagarna får vi Santa #3!
Vi fick pruta på färgen - hustrun ville haft en Carbon Gray denna gången, men det var viktigare att få en bil snabbt än att vara kräsen på färgen.

Sleek Silver Comfort A5 comin' up!
Då är det ju bara att gratulera! :D :D
Eller borde man kanske vänta till mellandagarna för att se om du då verkligen sitter i din nya CM eller om leveransen blivit försenad...? 8) 8) 8)

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

15
BengtB skrev:
Swedefe skrev: För - det blev en Santa igen!
Tredje Santan på raken, men första CMen.
- - -
Yes box - i mellandagarna får vi Santa #3!
Vi fick pruta på färgen - hustrun ville haft en Carbon Gray denna gången, men det var viktigare att få en bil snabbt än att vara kräsen på färgen.

Sleek Silver Comfort A5 comin' up!
Då är det ju bara att gratulera! :D :D
Eller borde man kanske vänta till mellandagarna för att se om du då verkligen sitter i din nya CM eller om leveransen blivit försenad...? 8) 8) 8)

/BengtB
Bara båt fan kommer i land så!!! ;)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.