Hej på er alla Santa fe ägare.
Jag har en sådan också- en riktig problembil- men kanske mest att det är alldeles för dålig service från den återförsäljare som finns i Bollnäs och också från Hyundai centralt.
Nu till problemet med min bil. jag köpte den för två år sedan med 3 års förlängd garanti. Det var den första Santa fe som jag provkörde och jag bestämde mig för trots att den ryckte mycket under 1800 varv. oavsett vilken växel den kördes på. Jag påpekade detta för försäljaren som skrattande sa att det gjorde alla Santa fe:n, det var bara att växla ned och hålla ett högre varvtal. Vid efterkommande sevicar påtalade jag att problemet kvarstod och att bilen drog onormalt mycket bensin, aldrig under 1liter/mil på mycket lugn landsvägskörning. Snittförbrukning på blandat körning 1,2-1,3 liter/mil. En förklaring till den höga förbrukning kunde enligt mig själv och även andra bilägare, vara att bilen måste köras på så höga varv.
En bekant till mig beslutade på sensommaren att köpa en Santa fe, varvid han bjöd in mig som "bedömare" vid de otaliga provkörningar av olika Santa fe:n. Döm om min stora förvåning när jag upptäckte att ingen av dessa bilar som provkördes uppvisade den minsta tendens till ryckningar- inga problem att köra under 1800 varv- det fungerade alldeles utmärkt att köra på femman med mycket låga varv trots att den inte orkade så uppstod inga ryckningar, så var det på samtliga bilar. jag har också pratat med andra Santa fe ägare och ingen har samma problem.
Den 5 september lämnade jag in bilen på verkstaden för 12000 mila/service ooch påtalade felet och önskade att få det åtgärdat. Det enda man då gjorde var att provköra bilen och konstaterade att dom beskrivna ryckningarna fanns men att dom inte hade åtgärdat detta.
Enligt verkstaden visades inget på feldiagnosen.
Jag valde då att låta bilen var kvar på verkstaden så att dom kunde felsöka och åtgärda felet. efter några dagar kontaktade jag verkstaden eftersom jag inte hört något från dom.
Beskedet jag fick var att det var en remskiva som vulkningen hade släppt ifrån och att den var beställd. Nu sa dom också att det visar på feldiagnosen, att det finns ett tändningsfel. På fredagen ringde dom och sa att bilen var klar.
Jag hämtade den,men märkte omedelbart att felet kvarstod, nu om inte ännu mer påtagligt. Veckan därpå återlämnade jag bilen för ytterligare felsökning och åtgärder. Man lovade att konternuerligt underrätta mig på telefon över vad som hände med fortsatta felsökningen, men ingen ringde. Jag fick åter kontakta verkstaden för att höra om hur det förlöpte. Beskedet jag fick var att dom inte hade hittat något fel men att dom fortsatte felsökandet. Ytterligare en vecka gick utan att dom kontaktade mig, jag ringde då åter till verkstaden och fick beskedet att dom inte hittat felet och började åter prata om att vissa Santa fe var på det här viset. Jag frågade om det inte fanns någon typ av support vilket dom sa att det fanns det och att dom hade pratat med dom och hade fått tipset att insugningsventilerna var sotiga? Dessutom hade dom pratat med supporten och fått klartecken från dessa att skicka upp en expert från Hyundai i Stockholm för att åtgärda felet om dom inte skulle hitta felet.
Ytterligare en vecka gick utan att dom ringde, jag fick åter ta kontakt med verkstaden, inget fel hittat. Jag frågade då omdet kunde vara fel i "databoxen" eller styrboxen som jag sedan fått veta att den heter. Svaret jag fick var att styrboxen inte hade det minsta med tändningen att göra och inte heller med bränslet. Jag tyckte, trots med mina begränsade kunskaper att det lät mycket konstigt efetrsom jag trott att det var bilens "hjärna". Efter att jag hade kontaktat en bekant som jobbar med Subaru och har många års(35 år) erfarenhet bekräftade han för mig att det var som jag trodde- styrboxen hade visst med tändningen att göra.
Jag kontaktade då bilförsäljaren och talade om för honom att han kunde tala om för vekstadspersonalen att styrboxen hade med tändningen att göra. Jag har förstått att dom försökte att "dra en vals för mig" och att jag inte skulle begripa ett dugg.
Efter denna händelse blev ansvarig verkstadchef som helt omvänd, han ringde nästan dagligen och berättade om vad som skedde, jättetrevlig kille blev han. Något fel hittades inte och jag föreslog att det kanske var fel i styrboxen vilket förnekades med orden att det aldrig varit någon styrbox på santa fe som hade gått sönder. Efter att jag påtalat att det fanns flera personer som kunde bevisa motsatsen i det här forumet vände han helt plötsligt och lovade att tala med Hyundai Stockholm om en ny box, men då var problemet med betalningen- vem skulle betala?
efter att han hade påmints om 9 års eller 20000 mils garanti på styrboxen beslutade han om byte. Efter sammmanlagt fem veckor på verkstaden byttes boxen, men samma fel kvarstod, nu ännu värre med ryckningar och med en bränsleförbrukning 1,3 liter/mil på lugn landsvägskörning med snitthastighet av 82 km/tim 0ch inte över 100 km/tim. Blandad körning på 1,6 liter/mil.
Åter till verkstaden med bilen där den blev stående en vecka ytterligare utan åtgärd(älgjakt).
Jag ringde åter försäljaren som beklagade att dom inte kunde laga felet, och sa att nu var problemet helt och hållet mitt att prata med Stockholm om hjälp. Verkstaden i Bollnäs hade nu inte lägre något ansvar till att hjälpa mig.
Jag ifrågasatte detta beslut eftersom jag hade garanti på bilen.
Denna vecka ringde jag till huvudkontoret i Stockholm och pratade med verkstadschefen, Svenne, tror jag han hette. Av honom fick jag veta att dom inte hade blivit tillfrågad om att åka till Bollnäs för att åtgårda felet och att dom inte skulle göra om dom blivit tillfrågade. Garantin låg helt och hållet på verkstaden i Bollnäs.
Efter diverse tankar och mycket kritik från min sida talade han om att en resande försäljare skulle besöka Bollnäs under veckan och kunde då provköra bilen, som om det skulle hjälpa.
På onsdagskvällen provkördes bilen och försäljaren skulle ringa mig för besked och sedan skulle vi träffas på morgonen kl.7.00. Han ringde inte, ej heller kom han till avtalat möte. Jag hämtade bilen och han lovade mig att tala med vekstaden när reparatören återkommit på måndagen efter avslutad älgjakt om en upptäckt jag gjort nämligen att motorn "klippte av" vid 6000 varv och om det kunde hjälpa med vid den fortsatta felsökningen.
Dagarna gick utan att dom hörde av sig trots löfte, men vid det här laget förvånades jag inte. På torsdagen, nu efter 7 veckor sedan lämnade in bilen ringde jag och fick beskedet att dom inte brydde sig längre jag kunde inte få någon hjälp av dom.
Jag frågade om dom var intresserad av att köpa bilen vilket dom var.
Han återkom på fredagen med beskedet att jag kunde få 52000:- plus 5000:- extra vilket var förmånligt enligt hans förmenande, Deras försäljningspris skulle bli 79000:-.
Nu fick jag också upplysningen att den förlängda garantin var i själva verket en försäkring, vilket inte framgår av det avtal som jag skrivit på gällande den förlängda 3 års kvalitetsgarantin. Jag kunde vända mig till vilken Hyundaiverkstad som helst, vilket jag gjorde men dom var tveksamma eftersom Bollnäsvekstaden förmodligen redan hade förbrukat "försäkringsgarantin".
Nu har jag en bil som jag inte kan sälja för jag kan inte som bilfirman sälja en bil med ett påtagligt fel.
Om det är som vissa personer inom Hyundai- försäljarledet påstår, att om man har tur kan man bli ägare till en Hyundai som inte rycker. Gå då ut med detta i reklamen och sammanställ sedan den kommande "försäljningssuccén".
Bilen har betett sig med dessa ryckningar sedan den var ny. detta enligt samtal med den första ägaren. Han hade också fått beskedet att det skulle vara så.
Dålig service och dåligt bemötande
1
Senast redigerad av Björnen den 27 okt 2009, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors