Annons

Dålig service och dåligt bemötande

1
Hej på er alla Santa fe ägare.
Jag har en sådan också- en riktig problembil- men kanske mest att det är alldeles för dålig service från den återförsäljare som finns i Bollnäs och också från Hyundai centralt.
Nu till problemet med min bil. jag köpte den för två år sedan med 3 års förlängd garanti. Det var den första Santa fe som jag provkörde och jag bestämde mig för trots att den ryckte mycket under 1800 varv. oavsett vilken växel den kördes på. Jag påpekade detta för försäljaren som skrattande sa att det gjorde alla Santa fe:n, det var bara att växla ned och hålla ett högre varvtal. Vid efterkommande sevicar påtalade jag att problemet kvarstod och att bilen drog onormalt mycket bensin, aldrig under 1liter/mil på mycket lugn landsvägskörning. Snittförbrukning på blandat körning 1,2-1,3 liter/mil. En förklaring till den höga förbrukning kunde enligt mig själv och även andra bilägare, vara att bilen måste köras på så höga varv.

En bekant till mig beslutade på sensommaren att köpa en Santa fe, varvid han bjöd in mig som "bedömare" vid de otaliga provkörningar av olika Santa fe:n. Döm om min stora förvåning när jag upptäckte att ingen av dessa bilar som provkördes uppvisade den minsta tendens till ryckningar- inga problem att köra under 1800 varv- det fungerade alldeles utmärkt att köra på femman med mycket låga varv trots att den inte orkade så uppstod inga ryckningar, så var det på samtliga bilar. jag har också pratat med andra Santa fe ägare och ingen har samma problem.

Den 5 september lämnade jag in bilen på verkstaden för 12000 mila/service ooch påtalade felet och önskade att få det åtgärdat. Det enda man då gjorde var att provköra bilen och konstaterade att dom beskrivna ryckningarna fanns men att dom inte hade åtgärdat detta.
Enligt verkstaden visades inget på feldiagnosen.
Jag valde då att låta bilen var kvar på verkstaden så att dom kunde felsöka och åtgärda felet. efter några dagar kontaktade jag verkstaden eftersom jag inte hört något från dom.
Beskedet jag fick var att det var en remskiva som vulkningen hade släppt ifrån och att den var beställd. Nu sa dom också att det visar på feldiagnosen, att det finns ett tändningsfel. På fredagen ringde dom och sa att bilen var klar.
Jag hämtade den,men märkte omedelbart att felet kvarstod, nu om inte ännu mer påtagligt. Veckan därpå återlämnade jag bilen för ytterligare felsökning och åtgärder. Man lovade att konternuerligt underrätta mig på telefon över vad som hände med fortsatta felsökningen, men ingen ringde. Jag fick åter kontakta verkstaden för att höra om hur det förlöpte. Beskedet jag fick var att dom inte hade hittat något fel men att dom fortsatte felsökandet. Ytterligare en vecka gick utan att dom kontaktade mig, jag ringde då åter till verkstaden och fick beskedet att dom inte hittat felet och började åter prata om att vissa Santa fe var på det här viset. Jag frågade om det inte fanns någon typ av support vilket dom sa att det fanns det och att dom hade pratat med dom och hade fått tipset att insugningsventilerna var sotiga? Dessutom hade dom pratat med supporten och fått klartecken från dessa att skicka upp en expert från Hyundai i Stockholm för att åtgärda felet om dom inte skulle hitta felet.

Ytterligare en vecka gick utan att dom ringde, jag fick åter ta kontakt med verkstaden, inget fel hittat. Jag frågade då omdet kunde vara fel i "databoxen" eller styrboxen som jag sedan fått veta att den heter. Svaret jag fick var att styrboxen inte hade det minsta med tändningen att göra och inte heller med bränslet. Jag tyckte, trots med mina begränsade kunskaper att det lät mycket konstigt efetrsom jag trott att det var bilens "hjärna". Efter att jag hade kontaktat en bekant som jobbar med Subaru och har många års(35 år) erfarenhet bekräftade han för mig att det var som jag trodde- styrboxen hade visst med tändningen att göra.

Jag kontaktade då bilförsäljaren och talade om för honom att han kunde tala om för vekstadspersonalen att styrboxen hade med tändningen att göra. Jag har förstått att dom försökte att "dra en vals för mig" och att jag inte skulle begripa ett dugg.
Efter denna händelse blev ansvarig verkstadchef som helt omvänd, han ringde nästan dagligen och berättade om vad som skedde, jättetrevlig kille blev han. Något fel hittades inte och jag föreslog att det kanske var fel i styrboxen vilket förnekades med orden att det aldrig varit någon styrbox på santa fe som hade gått sönder. Efter att jag påtalat att det fanns flera personer som kunde bevisa motsatsen i det här forumet vände han helt plötsligt och lovade att tala med Hyundai Stockholm om en ny box, men då var problemet med betalningen- vem skulle betala?
efter att han hade påmints om 9 års eller 20000 mils garanti på styrboxen beslutade han om byte. Efter sammmanlagt fem veckor på verkstaden byttes boxen, men samma fel kvarstod, nu ännu värre med ryckningar och med en bränsleförbrukning 1,3 liter/mil på lugn landsvägskörning med snitthastighet av 82 km/tim 0ch inte över 100 km/tim. Blandad körning på 1,6 liter/mil.

Åter till verkstaden med bilen där den blev stående en vecka ytterligare utan åtgärd(älgjakt).
Jag ringde åter försäljaren som beklagade att dom inte kunde laga felet, och sa att nu var problemet helt och hållet mitt att prata med Stockholm om hjälp. Verkstaden i Bollnäs hade nu inte lägre något ansvar till att hjälpa mig.
Jag ifrågasatte detta beslut eftersom jag hade garanti på bilen.

Denna vecka ringde jag till huvudkontoret i Stockholm och pratade med verkstadschefen, Svenne, tror jag han hette. Av honom fick jag veta att dom inte hade blivit tillfrågad om att åka till Bollnäs för att åtgårda felet och att dom inte skulle göra om dom blivit tillfrågade. Garantin låg helt och hållet på verkstaden i Bollnäs.
Efter diverse tankar och mycket kritik från min sida talade han om att en resande försäljare skulle besöka Bollnäs under veckan och kunde då provköra bilen, som om det skulle hjälpa.

På onsdagskvällen provkördes bilen och försäljaren skulle ringa mig för besked och sedan skulle vi träffas på morgonen kl.7.00. Han ringde inte, ej heller kom han till avtalat möte. Jag hämtade bilen och han lovade mig att tala med vekstaden när reparatören återkommit på måndagen efter avslutad älgjakt om en upptäckt jag gjort nämligen att motorn "klippte av" vid 6000 varv och om det kunde hjälpa med vid den fortsatta felsökningen.

Dagarna gick utan att dom hörde av sig trots löfte, men vid det här laget förvånades jag inte. På torsdagen, nu efter 7 veckor sedan lämnade in bilen ringde jag och fick beskedet att dom inte brydde sig längre jag kunde inte få någon hjälp av dom.
Jag frågade om dom var intresserad av att köpa bilen vilket dom var.
Han återkom på fredagen med beskedet att jag kunde få 52000:- plus 5000:- extra vilket var förmånligt enligt hans förmenande, Deras försäljningspris skulle bli 79000:-.
Nu fick jag också upplysningen att den förlängda garantin var i själva verket en försäkring, vilket inte framgår av det avtal som jag skrivit på gällande den förlängda 3 års kvalitetsgarantin. Jag kunde vända mig till vilken Hyundaiverkstad som helst, vilket jag gjorde men dom var tveksamma eftersom Bollnäsvekstaden förmodligen redan hade förbrukat "försäkringsgarantin".

Nu har jag en bil som jag inte kan sälja för jag kan inte som bilfirman sälja en bil med ett påtagligt fel.

Om det är som vissa personer inom Hyundai- försäljarledet påstår, att om man har tur kan man bli ägare till en Hyundai som inte rycker. Gå då ut med detta i reklamen och sammanställ sedan den kommande "försäljningssuccén".

Bilen har betett sig med dessa ryckningar sedan den var ny. detta enligt samtal med den första ägaren. Han hade också fått beskedet att det skulle vara så.
Senast redigerad av Björnen den 27 okt 2009, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors
Annons

2
Hej Björnen!
Jag vill börja med att hälsa dig mycket välkommen som skribent på Forumet! :D :D
Problemet med din Santa verkar inte vara av det enklare slaget, men som du säkert sett,
har vi ett flertal mycket kunniga mekaniker med här, som ganska säkert kan komma med en del tips och/eller lösningar!
Att bilen varit behäftad med detta fel från den var ny, verkar ju ännu knepigare, tycker jag.
Har en nära bekant, som också har en 2,4-motor i sin 05:a (Nimbusen, som många vet vem det är), och den har mig veterligen aldrig uppfört sig på det sätt du beskriver...?
Bränsleförbrukningen skall också ligga runt litern, eller aningen däröver, så visst är det något galet!
Vad verkstadsfolket och bilförsäljarna anbelangar, hade de redan för länge sedan - som jag är övertygad om
att du redan gjort - fått höra mina synpunkter på hur man skall bete sig mot sina kunder...! :evil: :evil:
Och jag kan i vissa fall prata både högt, fort och länge...! :evil: :evil:
Det är mycket tråkigt tycker jag, att du råkat ut för ett sådant exemplar av en i övrigt mycket bra bil!
Du får vänta och se, vad svar du kan få här på forumet; Att du har ett tålamod utöver det vanliga, har jag redan förstått...!
Lider med dig, och hoppas på att det löser sig! :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hejåvälkommen Björnen! :D :D

Jag flyttar inlägget till rätt delforum under SM. Det låter ju väldigt illa med en 2,4a som drar så mkt bränsle och att verkstaden inte kan åtgärda detta. Om nu "din" verkstad har gett upp, så borde Hyundai Bilar AB anvisa dig en annan verkstad eller möjligen skicka upp en kunnig mekaiker som kan reda ut problemet. Det viktiga är att få bukt på bränsleförbrukningen. Steg 2 att se över ryckigheten. Kanske fixar sig ryckigheten med att ordna bränsleförbrukningen.

3-årsgarantin är en förlängd försäkring men jag har svårt att tro att det ska gå att förbruka den. Som konsument får man ju anmäla garantiärenden under hela garantitiden, så det är inget problem för din del.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Ryckningar och skakningar

5
Hej igen!
När bilen börjar med ryckande gång under 1800 varv börjar bilen att skaka oavbrutet, det hjälper inte med att ge mer gaspådrag. Man måste lägga i en lägre växel så att motorvarven ökar över 2000 varv, sedan kan man ge gaspådrag och lägga i en högre växel.
Bilen är också mycket klen på alla växlar.
Min kompis bil drar inte över litern/mil vid blandad körning och under 0.9 på landsvägskörning.

Eftersom felet har funnits ända sedan den var ny misstänker jag att det har blivit något fel vid sammansättningen i produktionsledet.

Jag ägde en Opel Kadett som uppvisade samma problem.
Jag jämförde tändinställning med andra Oplar och såg då att strömfördelaren inte stod i samma läge på min bil jämfört med dom andra.
Jag misstänkte att kammen hade monterats ett halvt varv fel vid kamremsbyte. jag ändrade kammen ett halvt varv och ställde om strömfördelaren i lika läge som dom andra Oplarna och bilen fungerade sedan som den skulle. Enligt förre ägaren skulle bilen ha servats på samma verkstad men han var inte säker på om dom hade gjort kamremsbyte.
Jag berättade detta för verkstaden och undrade om det skulle vara möjligt att kammen-kammarna kunde vara felmonterade ett halvt varv. Svaret som dom gav gjorde mig häpen eftersom dom sa att då skulle kolvarna slå i någon ventil och motorn krascha. Jag upplyste dom om att på en fyrtaktsmotor går vevaxeln två varv när kamaxeln (axlarna) går ett varv. Vid eftertanke av verkstaden så sa dom att det stämde.

Kan det vara möjligt att det är felet med min bil?

En bekant till mig köpte en Opel Zafira av samma bilfirma, han klagade på bilens ojämna gång men verkstaden kunde inte hitta något fel.
Så småningom bytte bilägaren själv tändkablar och tändstift och bilen fungerade sedan alldeles förträffligt, Visserligen kostade det honom omkring 2000 :- men det var det värt. Att verkstaden inte skulle klara av ett så vanligt fel trodde han inte, utan det var nog kostnaden det handlade om.
Hoppas att någon kan hjälpa mig för nu står bilen i garaget och samlar damm.
Tur att jag har min gamla Corolla som går hur bra som helst efter 30000 mil.
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

6
Hej, det låter som om balansaxeln felmonterats. Bytte du kamrem vid 12000 mil?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Hej Björnen!

Hur många gånger har man inte hört att det inte finns något fel bara för att det inte syns något i diagnosloggen?! (o det är inget signifikant för Hyundai heller...) Spontant kan jag känna att verkstaden håller någon magisk aura kring detta med diagnosverktyg, OBD och databoxar...

Har du gjort någon felsökning själv?
Om den "burrar" och skakar och du måste varva upp för att återfå vridet låter det som den får fel bränsleblandning eller fel tändpunkt.

Hur ser tändstiften ut efter en sådan runda?
Är alla stift lika?

Klipper vid 6000rpm...Vid körning eller varva stillastående?
Varvar den fort (normalt) upp dit eller segar den sig dit?

Kan inte 2,4 speciellt bra, men borde det inte vara någon vacuumslang från insuget som ger signal till tändningen?
Jag tänker på gamla bilars fördelare där vacuumet i insuget senarelägger gnistan med några grader. En trasig slang kan ge allehanda skumma symptom.

Håll oss gärna informerade om hur det fortlöper!
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Ryckningar och skakningar

8
Nu är jag på gång igen!

Bilen klipper vid 6000 varv under körning och vid stillstående. under körning har jag inte testat med drift utan med kopplingen nedtryckt.
Kamremmen byttes vid 12000 milaservicen, i varje fall vad verkstaden säger. Men som sagt felet har funnits med ända sedan bilen var ny.

Har ni tips om någon verkstad i min närhet som kan? "Min" verkstad klarar tydligen bara av oljebyten och lite annat som bensinmackarna gjorde innan de blev mataffärer.
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

Ryckningar och skakningar

9
Med risk att vara tjatig.

Bilen varvar upp utan att sega.
Det finns på nya bilar något som heter undertrycksgivare som är en ersättning av den gamla vakumklockans funktion på vanliga strömfördelare. Detta enligt Subaruteknikern.
Denna givare ska enligt verkstaden vara utbytt.
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

10
visst e de startgas man kan spruta och kolla om en slang ej håller tätt?
testa de kanske?
kör svart SANTA FE 2.4l 02a
och silver COUPE 2.7 02a

Ryckande Santa Fe

11
Har en Santa Fe Nordic 2.4 -06 som inköptes då den hade gått 1500 mil. och den har nu gått 2600.
Den är okörbar under 1400 varv även med låg eller ingen belastning på 3-4-5-ans växel.
Har frågat på forumet tidigare och fått rådet att växla ner, Frågat tekniker om detta och fått svaret att vissa bilar har denna egenhet. Förbrukningen på min Santa ligger på 0,9-1 lit landsväg 1,2-1,3 i stan vilket jag kan tycka är ok för en så pass tung bil. Någon hade även en teori om tändspole(ar) som krånglar samt ev byta stift för att bota tics:en.
För övrigt är bilen kanon med god komfort och bra framkomlighet i alla väder.
Hoppas att "nån" löser detta problem och tipsar om hjälp.
mvh
Åke N
Hyundai Santa Fe Nordic -05,5
Beachbuggy VW deserterkaross -69
Dacia Dokker van 1,2 tce som storköksdoktor
John Deere 440 trialfire -82 på snö
Lynx Grand Touring 700 på snö
Fender Stratocaster-62 på scen

12
en jobbar kollega till berättade för mig om bilen börjar att hacka så är det en givare(på en saab så heter det vevaxelgivare) han sa det innan jag köpte min santa fe (han har bytt på sin)jag hoppas att det är någon hjälp
mvh/stefan

13
Har en 2003 2.4 som haft en massa motorfel , dock inte exakt detta. Den går rent utan ryck i lägre registren, en del av de andra nämnda 'standardfelen' har dock yttrat sig så här sen SEP 07

1 kamaxelrem byte felaktigt utfört av Hyundai verkstad , motorn stannade helt

2 i samband med ovan byta ev sensorn på vevaxeln (gick orent efter rep)

3 Byte tändspolar, då gick den bara på nöddrift gick ej att varva över 1500 varv

4 Byte av 'kontakt' , då gick den att varva upp till 4000 varv sen tog det stopp

5 tomgången åker fullständigt jojo, mellan 1000 och 4000 varv , jättekul vid rödljus! denna gången 'byte av tomgångsventil' enligt felkoden
kostade 5000 spänn, men felet kvarstår och dyker upp/försvinner var 3:e månad ungefär.
I samband med detta försökte man få mig att byta kopplingen som var HELT SLUT och skulle paja 'när som helst' , jag avstod dock pga kostnaden på 16000. Det var 1500 mil sedan och kopplingen funkar fortfarande

Min grannes CRDI gick inte att starta nyligen , Hyundai verkstaden bytte ALLT , tändlås kablage, databox mm ... sen visade det sig att startspärren gått i pga att en sensor var defekt till slut. den var 3 månader på verkstaden

Har slutat anlita auktoriserade verkstäder helt.. jag känner inget förtroende längre.

Ryckningar och skakningar

14
Ska lämna in bilen i Sandviken nästa måndag, Gävleverkstaden vågade inte ta den och jag fårstår dom.
Enligt dom så är det vanligt med detta beteende på Santan vilket förnekas med all rätt av generalagenten vilket jag är böjd att tro, annars skulle dom vara nedringda av missnöjda ägare.

Hoppas att Sandvikarna har turen och kunskapen, kan bara säga Lycka till!
fd/Santa Fe 2,4 -04, Kilafors

15
Om jag inte är helt ute och cyklar (?) så är det i Sandviken som allas vår Santavalp är mekaniker! :D :D :D
(Med reservation för ev. minnesfel...?)
Gör en förfrågan speciellt efter honom isåfall, då har du säkert bilen i trygga händer...! :D :D :D :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"