Annons

Bulor på däcken?

1
Kört ett tag med sommardäcken nu, det är orginaldäcken som gått ca 1400mil nu. Men har haft lite problem med att bilen har en viss oballanns i hjulen :?:
Det är ingen vanligt oballanns, utan det är när däcken är kalla. Typ när pärlan stått i garaget och jag börjar köra till jobbet på morgonen så studsar däcken, men efter en stund och däcken blir varmare/ mjukare så slutar det.
Såg idag när jag tvätta bilen och la på lite däckglans ( måste ju ha rena svarta snygga däck också) att det är bulor på sidorna av däcken(profilen).

Kan det vara nåt med korden eller?
Jag har inte haft några andra problem med däcken och testat bilen i alla farter, men det är bara när dom är riktigt kalla som det studsar.

Känns ju lite surt, då det verkar vara en hel del mil kvar på däcken.
Har väl drygt 7mm kvar i mönstret.

/Wanheden.
Annons

2
Hoppas du blir överens med din orginaldäck - om du hittills lagt 1,400 mil på dem så har du många säsonger kvar...
Ger mig tusan på att man kan klämma ut 10,000 mil ur original Hankook RA 07 med bara sansad körning, rätt lufttryck och regelbunden växling mellan fram- och bakaxel.

Orginaldäcken har lätt att råka ut för "ståplattor" - detta problem ser man diskuteras på Santa Fe forum i åtskilliga världsdelar.

Bästa kuren för envisa ståplattor hittar man här:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=65


Om ståplattorna är mer kortvariga/självläkande så brukar det ibland hjälpa att höja trycket några hekto - det man oftast råkar ut för är att varma däck "konserveras" i ny form när bilen stannar och temperaturen sjunker över natten, och då hjälper det oftast med lite högre grundtryck.

Vad gäller just din körning så vill jag minnas att du kör korta sträckor till och från jobbet, så egentligen borde inte däcken hinna bygga upp någon värme... Lite mysko är det.

Du kan ha råkat ut för kondensvatten inne i något av däcken - slarvig mack eller gummiverkstad som har sin kondensavskiljare i olag kan ha smittat dina däck med fukt som växlar mellan fast form/is vätskefom och gasform beroende på temperatur - har du fortfarande kalla nätter så kan förklaringen ligga där.

Testa genom att "byta luft" på varma däck från en anläggning som du vet har ordning på sin kompressor - det räcker inte med att "pyslufta" , man måste skruva ur själva käglan så luften verkligen rusar ut!

Anar du fukt - droppar, småsprut, så har du problemet där, men bara "frozen tip" - isbildning på ventilens mässingsdel, även i plusgrader är inte onormalt.


Vad gäller knöliga däcksidor på Hankook RA 07 så kan jag lugna dig - även detta oroar Santa ägare världen över - men det är så däcken ser ut!
Skönhetsfläck må vara, men inget som påverkar däck eller säkerhet!



Swedefe