Annons

Priser på 2010 Facelift santa fe och faktablad:)

1
Nu finns priserna för "nya" Santa Fe'n Och till min förvåning så är den inte dyrare än förut!:)

http://www.hyundai.se/dw/hyundai/docs/p ... tablad.pdf

Dock hade jag hoppats att förbrukningen skulle vara något lägre men fortfarande en sänkning på 1dl med mer MOS under huven! BRA SKIT!:)

(priserna hittar ni under hyundai.se>bilsalongen>Nya santa fe > priser)

Va tror ni om faceliften och nya dieseln? Nån som kört nya sorrento med 2.2l R maskinen tro?

Verkar som dem rullar in för beställning och provkörning nu okt-november!
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Annons

2
Motorn kommer nog kännas riktigt bra. Rejäl höjning av både vrid o effekt.
Finns det inga bilder på interiören? Verkar finnas nån kolfiberliknande panelinlägg ist för den hemska röda träliknande.

Synd att baksätet fortfarande bara är tvådelat (60/40). Värdelöst när man har två bilstolar ibak och vill köra nån lång grej..
Nu: XC70 D4 AWD -2016, Kia Ceed1.6 Crdi -15
Tidigare: XC70 AWD -14, Audi Q5 2.0 Tdi Stronic, 5xXC90 och 1xSanta Fe 2.2Crdi Excl-2007 +några V70

3
Hei

ser garantiene i sverige er noe dårligere enn i Norge..... Sverige får 3 år, og max 15.000 mil, samt 12 år rustgaranti.

Her i Norge, er det 5 år, og ubegrenset kjørelengde, samt 15 års rustgaranti.....

men så var det jo dette med prisen da..... svenske priser er jo det halve av de norske

4
Jo visst fan kommer det nog bli stor skillnad på en lite vassare motor. Den nuvarande gör att hela bilen känns seg o klen tycker jag...





para skrev:Motorn kommer nog kännas riktigt bra. Rejäl höjning av både vrid o effekt.
Finns det inga bilder på interiören? Verkar finnas nån kolfiberliknande panelinlägg ist för den hemska röda träliknande.

Synd att baksätet fortfarande bara är tvådelat (60/40). Värdelöst när man har två bilstolar ibak och vill köra nån lång grej..
Ser att du åker "riktig" bil nu!;)


Off topic:
Hur upplever du 7växlade dubbelkopplings automaten jämfört med en gammal hederlig me momentomvandlare som i santan?

Och allmänt audin mot santan då?

Farsan vart ju lite småsugen på att åka tyskt nu när han kört min a4 några gånger:)

Priskillnaden blir ju lite drygt 100' mot en santa om man ska ha lite utrustning i Q5an... Men är det värt tro? Du får gärna dra lite info i PM om vad du tycker o så eller bara här i tråden!:)
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

5
Danne_gg skrev:Jo visst fan kommer det nog bli stor skillnad på en lite vassare motor. Den nuvarande gör att hela bilen känns seg o klen tycker jag...





para skrev:Motorn kommer nog kännas riktigt bra. Rejäl höjning av både vrid o effekt.
Finns det inga bilder på interiören? Verkar finnas nån kolfiberliknande panelinlägg ist för den hemska röda träliknande.

Synd att baksätet fortfarande bara är tvådelat (60/40). Värdelöst när man har två bilstolar ibak och vill köra nån lång grej..
Ser att du åker "riktig" bil nu!;)


Off topic:
Hur upplever du 7växlade dubbelkopplings automaten jämfört med en gammal hederlig me momentomvandlare som i santan?

Och allmänt audin mot santan då?

Farsan vart ju lite småsugen på att åka tyskt nu när han kört min a4 några gånger:)

Priskillnaden blir ju lite drygt 100' mot en santa om man ska ha lite utrustning i Q5an... Men är det värt tro? Du får gärna dra lite info i PM om vad du tycker o så eller bara här i tråden!:)
Dubbelkopplingslådan är helt suverän, stor skillnad mot en vanlig automat. Inget momentavbrott/väntetid alls vid växlingarna, den bara drar vidare och man märker ingenting av att nästa växel går i förutom att varvräknaren hoppar ner/upp. Jag valde mellan Q5 och XC60 men det var den modernare drivlinan som avgjorde till Audins fördel, Volvo har också en dubbelkoppllåda men den finns bara i småbilarna än sålänge.

Annars känns Q5-an mer som en personbil att köra. Mycket stabil på vägen även när man pressar den, (blev lite osäker nu men tror den är 60%bak 40%fram-hjulsdriven konstant) och varvtalet på motorn ligger bekvämt lågt (typ 1800rpm vid 120km/h).

Kvalitetskänslan i inredningen/materialet är såklart på topp. Stolarna börjar jag vänja mig vid nu men jag tyckte dom var hårda ibörjan. Utrymmesmässigt är nog bagaget i Santan lite större men audin är mer flexibel med 3delat baksäte.
Förvånandsvärt är att min XC90 var tystare att köra än Audin och jag minns att Santan var tystare än xc90n.....

Nu när santaFe (och även nya Sorenton) fått vad som verkar vara en riktigt vettig motor så saknas det bara en total facelift på insidan (bort med all Koreaplast, träpaneler och plastiga knappar o reglage) innan den blir en farlig konkurrent till europeerna. 5-10 år till så är dom nog ikapp och förbi?
Nu: XC70 D4 AWD -2016, Kia Ceed1.6 Crdi -15
Tidigare: XC70 AWD -14, Audi Q5 2.0 Tdi Stronic, 5xXC90 och 1xSanta Fe 2.2Crdi Excl-2007 +några V70

6
para skrev:
Dubbelkopplingslådan är helt suverän, stor skillnad mot en vanlig automat. Inget momentavbrott/väntetid alls vid växlingarna, den bara drar vidare och man märker ingenting av att nästa växel går i förutom att varvräknaren hoppar ner/upp. Jag valde mellan Q5 och XC60 men det var den modernare drivlinan som avgjorde till Audins fördel, Volvo har också en dubbelkoppllåda men den finns bara i småbilarna än sålänge.

Annars känns Q5-an mer som en personbil att köra. Mycket stabil på vägen även när man pressar den, (blev lite osäker nu men tror den är 60%bak 40%fram-hjulsdriven konstant) och varvtalet på motorn ligger bekvämt lågt (typ 1800rpm vid 120km/h).

Kvalitetskänslan i inredningen/materialet är såklart på topp. Stolarna börjar jag vänja mig vid nu men jag tyckte dom var hårda ibörjan. Utrymmesmässigt är nog bagaget i Santan lite större men audin är mer flexibel med 3delat baksäte.
Förvånandsvärt är att min XC90 var tystare att köra än Audin och jag minns att Santan var tystare än xc90n.....

Nu när santaFe (och även nya Sorenton) fått vad som verkar vara en riktigt vettig motor så saknas det bara en total facelift på insidan (bort med all Koreaplast, träpaneler och plastiga knappar o reglage) innan den blir en farlig konkurrent till europeerna. 5-10 år till så är dom nog ikapp och förbi?

Har Q5an din sportstolar tro?;) Tycker jag känner igen det där ifrån min A4 dock är det ju en så kallad liggvagn med sportchassi etc så passar ju där:) Men Sportstolarna är för jävla fina när man mäter in på över 190:)

Blir helt klart att det står mellan xc60/Santa fe(R dieseln) och audi q5 i nästa bilköp för farsan:) Får se hur santan blir inuti. tyvärr har Hyundai & Volvo ENBART bilia som ÅF på denna sida stan och service + verkstad är verkligen totalt jävla värdelöst där så väger in som en tung nackdel. dock Audi verkstäder har jag ENBART positiva intryck från. alltid trevligt bemött till skillnad från hyundais nya på bilia...
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

7
Hallå där, är det en tråd om uppdatering av santa fé, eller en "We cheat with the audibitch"tråd? Inget ont om A4 eller Q5, men det känns lite ot.

Ingen har nämnt det faktum att V6:an är borta ur sortimenet och har ersatts av en uppenbarligen ny 2,4 liters 4 cylindrig bensinmotor.
Var det 175 hästar och 225 nm i vrid det stod i faktabladet?

Isåfall ganska nära vad V6:an kunde prestera, och helt klart ett alternativ för den som inte kör så många mil att man kan räkna hem den höga dieselskatten.

2000 kg på dragkroken, förutsatt att Du har BE på körkortet, även på den nya bensinaren skapar ett intresse hos mig som husvagnsägare.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
OT är nästan alltid bra!;)

On Topic: Tycker att de va bra att dem ersatte den super törstiga sexan... Visst riktigt mysig motor hade ju en sån i gamla santan men något trött för den mängden soppa den surpla i sig...

Sen att för min del hade det gärna fått finnas en ny 6a som kanske drog lite mindre med lite mera pulver;) Dock tror ja verkligen nya dieseln är mysig:) Blir provkörnings så fort den anländer till handlarn:) SYND att det inte blev någon dubbelkopplingslåda dock.. hade ju varit modernare och bättre köpargument och framförallt kapat 10% förbrukning och en hel del på skatten....
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

12
Martin.n skrev:
ClasseClas skrev:Svemabil levererar som vanligt mer info än vad som finns på Hyundai Bilar AB webb: http://www.svemabil.se/frames/nyheter/h ... tafe.shtml

Tyvärr lyser fortfarande xenonljus med sin frånvaro. Undrar hur Kia Sverige gör med sin nya Sorento?
När får du nya santan Classe!!! levereras de i år eller nästa år? :wink:
Det blir ingen ny bil för mig. Jag har ju knappt kört in min CM... :wink:
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

13
Danne_gg skrev:
ClasseClas skrev:Svemabil levererar som vanligt mer info än vad som finns på Hyundai Bilar AB webb: http://www.svemabil.se/frames/nyheter/h ... tafe.shtml

Tyvärr lyser fortfarande xenonljus med sin frånvaro. Undrar hur Kia Sverige gör med sin nya Sorento?
Missminner jag mig om nya sorrento faktiskt har xenonljus?
Källa på det? Bild duger inte för på hyundai.se så har nya CM strålkastarspolare + xenonbelysning på de bilder som visas. Förmodligen är det samma på de Sorentobilder som visas på kia.se.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

14
Ska se om ja kan hitta vart fan jag tror mig ha läst det.... Nu så!
taget ur automotorsports provkörning av nya Sorrento Nummer 20/2009
:"Väljer man till premium så får man bland annat 18" fälgar, xenon ljus, regnsensor och läder klädsel att gotta sig åt"

Kan scanna och lägga upp hela artikeln om intresse finns!

AMS betyg:

+En suv med personbils uppförande
- Inget för den seriösa terrängåkaren
=Kia har gjort läxan grundligt och skapat en skarp konkurrent i suv-ligan.

Min fråga: Bygger inte Santa fe CM och nya sorrento på samma plattform?
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive

15
Danne_gg skrev:Ska se om ja kan hitta vart fan jag tror mig ha läst det.... Nu så!
taget ur automotorsports provkörning av nya Sorrento Nummer 20/2009
:"Väljer man till premium så får man bland annat 18" fälgar, xenon ljus, regnsensor och läder klädsel att gotta sig åt"

Kan scanna och lägga upp hela artikeln om intresse finns!

AMS betyg:

+En suv med personbils uppförande
- Inget för den seriösa terrängåkaren
=Kia har gjort läxan grundligt och skapat en skarp konkurrent i suv-ligan.

Min fråga: Bygger inte Santa fe CM och nya sorrento på samma plattform?
Jag såg även i Teknikens Värld nr 21 att xenon ingår i Kias PP, premium package.

Din fråga: Svaret är att båda bygger på samma bottenplatta, drivlina och förmodligen samma fjädringslösning. Hyundai äger ju Kia, så de delar säkert fler komponenter, som tex ACC (kanske tom samma mjukvara i ACC:n). Det är ju Hyundai Mobis som tar in olika delar till bilarna som torkararmar, nämnda ACC, sidospeglar, dörrhandtag, strålkastare med insatser etc. Jag gissar att även Kia får köra på samma avtal som Hyundai Mobis mot sina underleverantörer.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision