Danne_gg skrev:Jo visst fan kommer det nog bli stor skillnad på en lite vassare motor. Den nuvarande gör att hela bilen känns seg o klen tycker jag...
para skrev:Motorn kommer nog kännas riktigt bra. Rejäl höjning av både vrid o effekt.
Finns det inga bilder på interiören? Verkar finnas nån kolfiberliknande panelinlägg ist för den hemska röda träliknande.
Synd att baksätet fortfarande bara är tvådelat (60/40). Värdelöst när man har två bilstolar ibak och vill köra nån lång grej..
Ser att du åker "riktig" bil nu!;)
Off topic:
Hur upplever du 7växlade dubbelkopplings automaten jämfört med en gammal hederlig me momentomvandlare som i santan?
Och allmänt audin mot santan då?
Farsan vart ju lite småsugen på att åka tyskt nu när han kört min a4 några gånger:)
Priskillnaden blir ju lite drygt 100' mot en santa om man ska ha lite utrustning i Q5an... Men är det värt tro? Du får gärna dra lite info i PM om vad du tycker o så eller bara här i tråden!:)
Dubbelkopplingslådan är helt suverän, stor skillnad mot en vanlig automat. Inget momentavbrott/väntetid alls vid växlingarna, den bara drar vidare och man märker ingenting av att nästa växel går i förutom att varvräknaren hoppar ner/upp. Jag valde mellan Q5 och XC60 men det var den modernare drivlinan som avgjorde till Audins fördel, Volvo har också en dubbelkoppllåda men den finns bara i småbilarna än sålänge.
Annars känns Q5-an mer som en personbil att köra. Mycket stabil på vägen även när man pressar den, (blev lite osäker nu men tror den är 60%bak 40%fram-hjulsdriven konstant) och varvtalet på motorn ligger bekvämt lågt (typ 1800rpm vid 120km/h).
Kvalitetskänslan i inredningen/materialet är såklart på topp. Stolarna börjar jag vänja mig vid nu men jag tyckte dom var hårda ibörjan. Utrymmesmässigt är nog bagaget i Santan lite större men audin är mer flexibel med 3delat baksäte.
Förvånandsvärt är att min XC90 var tystare att köra än Audin och jag minns att Santan var tystare än xc90n.....
Nu när santaFe (och även nya Sorenton) fått vad som verkar vara en riktigt vettig motor så saknas det bara en total facelift på insidan (bort med all Koreaplast, träpaneler och plastiga knappar o reglage) innan den blir en farlig konkurrent till europeerna. 5-10 år till så är dom nog ikapp och förbi?