Annons

16
Hei

Jeg må bare dessverre si at noe bilde har jeg ikke av at jeg trakk løs den volvoen, med vogna på. det regnet så veldig, at jeg tenkte ikke på fotografering. en av de som derimot så dette, var en på delelageret til Hyundai her i Kristiansand, og det var han som ba meg hjelpe mannen som satt fast.

Du spør og om min Santa-fe er en VGT. Det er den ikke, og den har ingen kapp for å låse noe diff.

Santa-fe CRDI VGT ble ikke solgt i norge, før som 2004 mod. denne ble begynnt solgt fra ca samme tidspunkt som den vanlige CRDI (112 hk) fikk nedsatt max hengervekt, til 1850 kg CRDI VGT (125 hk) fikk max hengervekt 2000 kg.
På 2003 mod Har den vanlige CRDI (112 hk) max hengervekt 2000 kg. syntes jo det er utrolig rart at en ny totalt identisk bil, med min kan trekke mindre!!

Her i norge så koster CRDI med 112 hk fra 371.000 NOK, mens CRDI VGT koster fra ca 398.000 NOK

Vegard
Annons

17
hei igjen

Classe-Clas, jeg kom nå på en ting: Da jeg skulle kjøpe bilen, og sto sammen med selger, og veksmester, og ble forklart en del akkurat den bilen som jeg kjøpte, så sa de helt klart at den hadde diff-brems på for-aksel, og må midten. På bak aksel var det ikke dette. skulle en ha det bak og, måtte bilen bestilles fra fabrikk, og med påfølgende lang ventetid.

Nå har jeg lite peiling på åssen dette virker på Santa-fe'n, men har fått forståelse at bak-akselen henter kraft via høyre driv-aksel forran, via en sånn viscose-sak. Når de sa til meg diff-brems på midten...kan det da ha vært den viscose-saken de har ment, eller kan det være en diff-brems der, før viscose-koblingen????
Grepet på bilen virker i allefall svært godt

om jeg har lite peiling på dette, så liker jeg svært godt den bilen!!!

Vegard

18
Hej, du kan läsa mer här om 4-hjulsdriften från vår träff i december,
http://www.santafesweden.se/html/traffar3.htm

Sammanfattningsvis så har Santan ingen diffbroms alls på framaxeln, centerdiffen (mitt-differentialen) har en viskokoppling som diffbroms och på bakaxeln finns det en LSD, Limited Slip Differential, i tillämpliga fall.

Eftersom framaxeln saknar diffbroms ska man undvika hjulspinn på framhjulen; då tappar du all AWD med en gång och får 1WD istället! :cry: :cry:

19
Får väl korrigera mig själv; det gäller att undvika att bara ena framhjulet spinner. Då fås 1WD. Om båda framhjulen spinner likvärdigt så går kraften även genom centerdiffen till bakaxeln.

21
Nej, inget bus i sommar, men ändå en punka på vä bakdäck pga en elak sten på ngn skogsbilväg. Stenen gick rakt in i mönstret och prickade hål i däcket. Som tur var hade jag ingen packning i bilen.