Annons

Vinande bakaxel?

1
Som nybliven Santa fe ägare (-02 uttagen 0303 navstar, 10800mil) känns det ju fint med detta forum.
Mitt lilla problem nu är att jag har ett vinande ljud som uppstår mellan 65-80 km/h. Detta uppstår på alla växlar men något mer när man gasar. Min slutsats blev att det har något med bakre delen av drivlinan, trodde först på ett hjullager (ljudet kommer bakifrån). Åkte till verkstaden för koll och dom bytte olja i bakaxeln samt lyfte upp och lyssnade. Enligt dem verkar det vara problem med bakaxeln och rekomendationen var byt bakaxel. Tydligen var det lite oljefläckar vid lagret där kardanaxeln går in i "klumpen" (diffen)
Känns som att jag skulle behöva en second opinion (verkstadrekommendation?)

Håller ni med om detta?
Vad kostar ny bakaxel?
Kan man inte öppna den och byta ev lager, verkar ju dyrt att byta hela (om den inte rasat)?
Enl verkstaden var det ok att köra vidare tills ljudet blev värre, då var det dags att ta tag i saken...
Annons

2
Hej och mycket välkommen till Forumet, Aldsta! :D :D
Jag är inte så tekniskt bevandrad, att jag kan svara på din fråga - som f ö varit på tapeten förut:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=2047
Men håll ut! Här på Forumet har vi tillgång till flera mycket duktiga mekaniker, som arbetar med Hyundai!
Det tar säkert inte många dagar, innan du har fått goda råd!
Grattis också till ett bra bilval! Är övertygad om, att du kommer att trivas i din Santa under lång tid! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Hejåvälkommen aldsta! :D :D :D

Du har inte TOD på din bil. Det är bara SM diesel 125hk VGT som har TOD (+V6 3.5 som inte säljs i Sverige).

Din bil är utrustad med en LSD i slutväxeln (Limited Slip Differential). Det är en enkel form av diffbroms som minskar risken att ett av bakhjulen spinner loss. LSDn går ej att reparera. Om det är den delen som felar så blir det mkt riktigt att byta slutväxel (klump) på din bil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
aldsta skrev:Ok, tack
det är en gls om det nu har någon betydelse.
vad kostar det att byta (ca)?
tror ni att det är den som är felet?
Det är bara GL i Sverige som saknar LSD. Om just LSDn är felet vill jag inte uttala mig om.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

10
Lysande!

Japp, är en 2,4 manuell

Då återstår bara att verifiera att det verkligen är bakväxeln som felar.
Gissar att det blir nån tusenlapp eller två för själva jobbet också
Ska svänga förbi en annan verkstad för dubbelkoll. Återkommer i frågan
Tips på bra verkstad i Stockholm?

Hjälp !

13
Hej :)

Svarta faran kanske kan hjälpa dig :wink:

Någon som vill ha hjälp med sin hyundai i stockholms området
(bor ca 10 mil utanför) så får ni gärna kontakta mig på
benke_85@hotmail.com ! Fixa det mesta då jag jobbar med hyundai!

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)