Annons

Att hacka eller hackas...

1
Min Santa Fee-03:a har nyligen börjat hacka till ibland, nästan stannat. Har varit in en gång på verksta´n då dom torkade bort lite olja som låg i fördjupningen som är vid tändspolarna. Mekar´n trodde det kunde röra sig om att det blev ett överslag där. Men nu ikväll återkom samma beteende med att bilen hackade till ett par gånger igen efter varann.
Har bytt styrbox en gång för jag tror ett par år sedan. Men då var det mer att motor´n gick på tre cylindrar.
Har bytt speedsensor´n förra månaden, men det var för att motor´n rusade ohämmat vid start och "durra" liksom (svårt att beskriva ljud).
Kanske nå´n kan tipsa mej. Ska ringa verksta´n igen på måndag.
Annons

2
Har du bytt tändkablarna?
Bytt bränslefilter?
Brukar bilen stå i varmgarage?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
tändspolarna var det på min 03 när den la av och hade sig som värst.
När tomgången rusade som mest och den bara stod och varvade av sig själv böt dom tomgångsventilen....

5
Har just varit in på min bilverkstad ang. den ryckiga gången på kärran. Det visade sig att tänstiften var dåliga och att på ett av dem syntes det att gnistan hade hoppat över. Allt enl. verkstadschefen. Killen kunde innan provocera fram ryckningarna genom att "plåga" bilen på höga varv,
men inga sådana tendenser efter stiftsbytet. Så var det med det.
Nu drar jag till fjälls o. vinterfiske efter storrödingen! Mvh. HG

6
Det stämmer med mina erfarenheter. Jag byter mina stift efter c:a 2000 mil. Då brukar det börja rycka lite vid acceleration. Kör med NGK:s titanstift.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!