Annons

Kul grej hände på väg till jobbet!

1
Åkte till jobbet som vanligt, strax under halv tank när jag åkte. Tyckte efter ett tag att va tusan vad det minskar i tanken.
Efter två mil tändes motorcheck.
När jag kom fram hade jag efter 3,2 mil strax över kvarts tank. Vad kan det göra? c:a 3 l/mil. Nästan värre än tuccen va?.
Jämn motorgång hela tiden i 90 km. inget bludder på tomgång. Tomgång stadigt på c:a 900. Lättstartad. Jag inbillar mig att när kallstarten ligger på borde bilen gå fett och ojämnt, men jag kan ha fel.
Har försökt kolla på forumet men hittar inget. Är det någon av grabbarna som har en idé innan jag beställer guldkort hos Preem :) :)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!
Annons

3
Nää, inte med dagens soppapriser. Tur att det inte hände i helgen när jag var upp till STHM och vände.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

4
:shock: Brukar du nolla trippen vid varje tankning opticrob?
Fyll upp tanken snarast i.s.f. då får du ett nytt snitt liter/mil och är det
käpprätt galet kan du utesluta eventuella instrument/givarfel.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Varför tändes "Engine Check"-lampan då?
Har den slocknat igen?
En koll på verkstaden kan ge svaret, om något speciellt hänt med bränsletillförseln?
Jag tror mig ana ett fenomen som jag själv - inbillning förmodligen - lagt märke till:
Om jag skall köra en lite längre sträcka - säg tio mil - så stannar jag efter ungefär en mil, då motorn blivit "go och varm", och stänger av motorn.
(Alternativt tankar upp bilen på tappen som ligger c:a en mil hemifrån...)
Resten av resan verkar bilen gå otroligt snålt!? :shock:
Kan det ha något med "kallstarten/automatchoken/nåtannatfissel" att göra? :? :?
Finns det f ö den sortens mojänger på motorn nuförtiden, som kan "hänga sig"...!? :? :roll:
Vad tror du om mina vilda gissningar, Opticrob?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
petroff skrev::shock: Brukar du nolla trippen vid varje tankning opticrob?
Fyll upp tanken snarast i.s.f. då får du ett nytt snitt liter/mil och är det
käpprätt galet kan du utesluta eventuella instrument/givarfel.

Petroff :wink:
Nä, jag nollar inte varje gång längre. Jag gjorde det i början, men santan låg stadigt på 0,9 så nuförtiden fyller jag bara. Däremot vet jag att när jag kommer till kvarts tank så hara jag ungerfär tre dagar kvar innan jag måste tanka. Dessutom så reser jag regelbundna sträckor och åker i stort lika länge mellan tankningarna. Idag var det exceptionellt eftersom jag noterade tankmätarens rörelse.
Däremot måste jag hålla med om att det är ett snabbt forum! Jag behövde bara skriva av mig så blev åtminstone bensinförbrukningen normal eftersom mätaren inte rörde sig på hemvägen. :D Lampan lyser dock fortfarande, så jag får väl åka förbi Anderssons i Varberg imorgon bitti (som gav ett bra pris på byte av olja i växellåda fördelningslåda och bakaxel 1389:- tyckte JAG var billigt. Kamremsbyte som närmar sig kostade 5937:-)
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

7
Då så, kollat motorcheck lampan. Den varnade för aatt katalysatorn inte var effektiv. Inte så farligt alltså så den släcktes. Kostade lite fikapengar.
Min teori är väl att när bilen drog så mycket soppa pga något tillfälligt fel så storknade katten och lampan tändes.
We keep on rolling - the highway is our home.. :D :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

8
I förrgår tändes motorlampan igen, men nu märker jag inget ovanligt med bilen. Åkte till till verktaden igen eftersom jag ändå skulle beställa förservice till besiktningen. Men nu ville man inte kolla felkoderna längre utan ville göra en felsökning. Inkoppling med dator, beräknad tid en halvtimme. 595:- ! Tack för kaffet.
En fråga till dom som vet, måste lampan släckas aktivt, eller slocknar den själv om felet försvinner. Alltså om man nu hittar en läckande slang eller dylikt.
Verkstaden meddelade också att besiktingen inte godkänner en bil om lampan lyser även om allting annat är OK!
Då spelar det ju egentligen ingen roll att göra förbesiktningen....
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
-"...till dom som vet..."? Hm, nej det gör jag ju egentligen inte...! :oops:
Men jag vill minnas, att felkoden som ligger kvar i minnet, gör att lampan kan tändas lite då och då,
om den inte är avaktiverad manuellt i den där "datorlådan" som de ansluter?
I vilket fall som helst, lyser lampan tills felet är åtgärdat, men den kan också slockna av och till dessförinnan...! :wink: :wink: :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Lampa !

10
Hej :)

Ibland går det att släcka lampan genom att
lyfta av kabeln på minus polen i fem minuter :wink:

Men är felet kvar så tänds lampan igen när
den känner av felet :?

Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

11
Tack grabbar! Ska testa detta. Gott att veta vart man kan vända sig :D
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

12
Hallo! Motorlampan ska slockna efter att felet har varit bort i typ 3 "kör-cyklar" eller vad det heter, men felkoden kommer fortfarande ligga kvar i minnet! Tyvärr så tror jag att din främre kat har tackat för sig så lampan kommer lysa på tills felet är åtgärdat! Ingen rolig peng att lägga ut tyvärr!

Mvh Micke

13
svartafaran skrev:Hallo! Motorlampan ska slockna efter att felet har varit bort i typ 3 "kör-cyklar" eller vad det heter, men felkoden kommer fortfarande ligga kvar i minnet! Tyvärr så tror jag att din främre kat har tackat för sig så lampan kommer lysa på tills felet är åtgärdat! Ingen rolig peng att lägga ut tyvärr!

Mvh Micke
Suck! :cry: Visst var det enklare förr, när det räckte att avgassystemet inte väsnades för mycket.....
Kostnad?? mellan tummen och pekfingeret??
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

14
Lyfte i alla fall av kabeln och lampan slocknade. Den tändes igen efter 32 mil. :(
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!