Annons
Annons

2
de ska inte vara känsliga för däckslitage....

men jag har ju haft fel förr.... :wink:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

3
Det är inte så kinkigt på Santa Fe SM med däckslitaget. Viscokopplingen som fungerar som diffbroms tål olika slitna däck.

Info från vår första teknikträff med Hyundai Bilar AB:

I en enhet som kallas dubbeldifferential i växellådan, (både för manuell och automat) kommer kraften mekaniskt att fördelas med 60 % fram och 40% bak. Detta är mekaniskt bestämt (så länge det finns grepp för hjulen) av kugg och drev. En del journalister har fått detta om bakfoten. Alla Santa Fe utom CRDI VGT (och 3.5l V6 i USA) har en mittdifferential med Viscokoppling.

Dubbeldifferentialen fungerar som framdifferential, dvs. tillåter framhjulen att rotera med olika hastigheter, men fungerar även som mitt/mellandifferential mellan fram och bakaxeln, dvs. tillåter fram och bakaxel att rotera med olika hastigheter, differentialerna är öppna ”diffar” och. har ingen diffbroms eller diffspärr. Kraftfördelningen är mekaniskt bestämt och fungerar så länge greppet mot asfalten räcker. När det börjar spinna oavsett i vilket hörn, kommer all kraft att gå den lättaste vägen. Då måste det spinnande hjulet stoppas för att det skall finnas kraft till de andra hjulen. Därför finns Viscokopplingen (Daimler Puch). GLS varianten har dessutom diffbroms bak.

Viskokopplingen är en enhet som sitter mellan fram och bakaxeln med uppgiften är att få fram och bakaxeln att rotera med samma hastighet. Viscokopplingen har egentligen inget med kraftfördelningen att göra. I viscokopplingen finns 2 set med lameller. Varannan lamell sitter fast i mittaxeln och varannan lamell sitter fast i huset. Lamellerna ligger i siliconolja med mycket speciella egenskaper. Om det uppstår en skillnad i rotationshastigheten mellan inner och ytterlameller uppstår en friktionsvärme som värmer upp oljan som snabbt blir trög. Ju mer trögflytande, desto mer drivs lamellpaketen att snurra med samma hastighet. Detta har egentligen inget med kraftfördelningen att göra för den har redan skett. Uttaget från dubbeldiffen går direkt till drevet, direkt bak, men kommer från ena delen av en differentialen, som tillåter fram och bakaxel att gå olika hastigheter. Det andra lamellpaketet sitter ihop med framaxeln, och när det uppstår en rotationsskillnad kommer då viscokopplingen att fungera som en diffbegränsare.

Det finns också en inbyggd begränsning för hur hårt viscokopplingen skall låsa. Annars skulle bilen knaka och braka och studsa runt vid fulla rattutslag pga att som tidigare beskrivet krävs att hjulen skall kunna rotera med olika hastighet vid kurvtagning.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Jag har dock märkt att olika lufttryck är märkbart ( beter sig som en full kamel)(( hur nu dom beter sig??)), jag hade läckage i vänster bak och det kändes spökigt må jag säga. (tror det har behandlats i tidigare tråd) men mönsterdjup har inte varit ngt problem som jag har märkt, köpte bilen med sommardäck (5.5mm h o v fram och 3mm v, 7mm h bak ) utan att märka ngt, när jag bytte till dubbfria vinterdäck på beg. fälgar så började "Kamelen" visa sig tack vare detta läckage som senare åtgärdades kostnadsfritt naturligtvis :D
Santa Fe SM CRDI -02

5
:D Full kamel? :2lol:
Vet inte heller hur en sån beter sig men förstår precis.
Lågt lufttryck och tung bil gör att däcksidorna "svampar" och
vips befinner man sig på ryggen på en drogad dromedar.Eller kamel.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart