Annons

Felaktig mätarställning?

1
:?: Kan "slirande koppling" påverkar att mätarställningen har tickat fram snabbare än normalt?

Bakgrund: Jag har en Santa Fe-02 som gått 12.000 mil som jag har varit tvungen att byta kopplingen på. Jag har börjat misstro mätarställningen, speciellt mot slutet innan jag bytte kopplingen.
Annons

Re: Felaktig mätarställning?

2
svempa skrev::?: Kan "slirande koppling" påverkar att mätarställningen har tickat fram snabbare än normalt?
-Nix! I.s.f skulle tripp o avståndsmätare upphöra att fungera så fort man
trampar ner kopplingen.
Och en koppling som slirar även vid konstant fart och på plan väg skulle
antagligen sakta men säkert generera så mycket friktionsvärme att den brann upp!
Däremot kan soppaförbrukningen ha påverkats negativt.
Framför allt om bilen gått i stadstrafik med många start o stopp.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
Om kopplingen påverkar kan jag inte uttala mig om, eftersom jag har automat. Däremot påverkar ju ex. rullomkretsen på däcken en del.
Jag såg när jag började åka ihop med min bäste vän Garmin 760 att bilen sa 110 km/h när vi egentligen bara åkte i 100 km/h. Fenomenet var relativt konstant genom hela hastighetsregistret.
jag har inget vetenskapligt belägg för det, men om hastigheten varit 10% fel, har inte även mätarställningen tickat iväg 10% för mkt? :?:
Efter att ha gått upp en dimension på däcken (235/70-16), har iallafall min felvisning minskat till 3-5%.

BengtB har gått igenom detta i några trådar för några år sedan, om jag inte missminner mig.

Kolla gamla trådar, "Den som söker, han finner". 8)
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Jo, så måste det väl vara; Om hastighetetsmätaren visar 10% för mycket, har väl bilen inte rullat t ex 10.000 mil, då vägmätaren säger det? :?
När Santan en vacker dag skall få nya sulor, då skall jag också gå upp i storlek, precis som Santaclaus har gjort!
Gjorde det på Ö-bilen, och se! Nu visar den hastigheten helt rätt enligt vår Garmin 760! :D
(Gick alltså från 155/65/13 till 195/65/14 på den...! :P 8) )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Det är inte helt säkert att vägmätaren visar lika fel som hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren måste visa för mkt av legala skäl. Vanligt är 5-10% för mkt. Vägmätaren däremot ligger nog i härket 3%. Byter man däcksdimension så kan avvikelsen bli ännu större alt. jämna ut sig beroende på åt vilket håll felet är.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Vägmätaren har digital visning av körd sträcka medan hastighetsmätaren är analog. Felvisningen hos hastighetsmätaren är bland mycket annat, t ex däcksdimensionen, beroende av var nånstans på hastighetsmätartavlan tillverkaren målat strecken och siffrorna.
Om man är lite mer än vanligt händig skulle man kunna montera bort hastighetsmätaren och vrida själva hastighetsmätartavlan (men inte resten) en aning medsols, så kommer mätarnålen att peka på en lägre hastighet än före den här manövern.
När mätarnålen i en viss fart pekar rakt upp, så kanske mätarsifforna visar 100 (km/tim). Om man vrider hela tavlan, men ingenting annat, så att siffran 90 står högst upp, så kommer nålen fortfarande att peka rakt upp och därmed visa 90 km/tim) när man kör med samma fart som före ändringen.
Vill man inte vrida på mätartavlan så kan man ju "sudda" bort dom ursprungliga siffrorna och måla dit nya - eller kanske nöja sig med att lägga till en nolla så att mätaren t ex visar 1000 km/tim i stället för 100... :wink: :wink:
Med andra ord: Felvisningen hos hastighetsmätaren har ingenting med vägmätarens eventuella felvisning att göra.

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

8
Jahapp, fram med tippex alltså, nu j-vlar ska det gå undan.
1000km/h here I come :wow:

Ps! Tack BengtB, för ett (som vanligt) tydligt svar. Jag förlitar mig nog hellre på gps:ens hastighetsvisning än går in å micklar med hastighetsmätaren
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Santaclaus skrev: Efter att ha gått upp en dimension på däcken (235/70-16), har iallafall min felvisning minskat till 3-5%.
Fast det kanske inte är något för oss med fyror. Rimligtvis blir bilen lite slöare med större utväxling genom ökad rullomkrets :?:
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

10
Santaclaus skrev:Jahapp, fram med tippex alltså, nu j-vlar ska det gå undan.
1000km/h here I come :wow:
-Kanske klokare att göra så här: :roll:
Bild
Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
opticrob skrev:
Santaclaus skrev: Efter att ha gått upp en dimension på däcken (235/70-16), har iallafall min felvisning minskat till 3-5%.
Fast det kanske inte är något för oss med fyror. Rimligtvis blir bilen lite slöare med större utväxling genom ökad rullomkrets :?:
Hmmm....Santan har väl 16" orginal?? Mina orginalare är 16" iallafall.

Rullomkretsen ändras väl inte om man byter till bredare däck?!? :?
Mvh.
Jan-E

12
Biltok skrev: Hmmm....Santan har väl 16" orginal?? Mina orginalare är 16" iallafall.

Rullomkretsen ändras väl inte om man byter till bredare däck?!? :?
Observant kille! :D Hankook Original = 16".Rullomkretsen ändras inte
per automatik, om man byter till bredare däck. Sant!
Men: Tum-angivelsen på däcket (t.ex 16") talar bara om, på vilken storlek av fälg, däcket passar.Har egentligen ingenting med rullomkretsen att göra.
Tror att Biltok ändå tänker rätt: Det är "slitbanans" omkrets som påverkar utväxlingen.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

13
Har lärt mig att märkningen 225 70 16 står för

225=slitbanan i mm

70= höjden i procent av slitbanan

16= fälg dimension

Med det resonemanget skulle bredare däck ge större omkrets.
men kan ju ha fel. Men oftast ändrar man även profilen vid byte till bredare däck. vilket ger mindre skillnad på omkretsen
Har även sett skillnad mellan olika fabrikat med samma betäckning
Zekepek
SF SM 2,4 exclusive Duvlå met
Passat 1,8T Variant
3 Border collies
1 Flatcoat ret
1 Jack russel