Annons
Annons

2
Menar du fullflödesfilter?

Knappast att de ligger på nån lagerhylla hemma i Sverige men går att
beställa på nätet.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Hmm:) och sen 22 tums fälgar... Vad ska det här bli!
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

5
Frippe skrev:Har ni någon bra adress till något bra filter?
Så det blir fint ljud o lite bättre effekt:)

MVH Frippe
Här t.ex
http://www.knfilters.com/air_filter/hyu ... ta_fe.aspx

Men vill du ha vassare ljud får du nog börja hacka på avgassidan.
Och där finns det en uppsjö av "universal" dämpare att välja på.

Då vi ändå pratar avgaser är det riktigt synd att V6:an är tvärställd.
En rakt monterad knota och dubbla avgassystem hade varit fräckt.
Antydan till "urtag" för dubbla pipor finns ju i stötfångaren där bak!

Visst kan man fuska till det (som på CM.n) och lägga en förgrening
längst bak men det känns väldigt B!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Frippe skrev:Hur mycket höjer det effekten o sätta in ett KN filter?
Marginellt.Några få HK och det är nog bara föraren som märker skillnad.
Men ett nytvättat KN-filter är garanterat bättre än ett igensatt originalfilter.

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
Väcker lite liv i denna tråden! Borde det inte funka med öppet filter och köra på adapterröret som sitter på hyundai coupe 2.7? Eller det är kanske inte alls liknande spisar i dom? För det finns ju satser med både adapterrör och filter på typ micro och liknande.

Mvh
Martin

13
Njae, det brukar ju sitta någon typ av luftmassemängd mätare på insugsröret. Oftast sitter ju den i själva röret som du sätter adaptern på, men visst finns det bilar där man inte kan ta bort filterboxen eftersom luftmassemängd mätaren sitter direkt i lådan. Jag vet att tex. gamla hyundai coupe fx kunde man få strul med blandningen om man satte öppet filter, men vet många som kör med öppet på nya 2.7l motorn. Inte värre än att man får spara originalgrejerna, funkar det inte så är det ju bara att sätta tillbaka. Jag själv kör en fuling på min. Körde först med öppet filter, nackdelen är bara att vid accelration eller motorbelastning så låter det väldigt högt. Lösningen var att köpa ett k&n insatsfilter och istället perforera undersidan av luftboxen. Resultatet blir ett härligare ljud vid acc. men inte outhärdligt.

Mvh
Martin

Tror inte på tomten heller

14
Hade strul med en merca för några år sedan. Efter mycket stök och huvudbry visade det sig att laddtrycket var an aning hög vilket fick till följd att motorn gick i nödkäge, alltså blev trött som bara den. Fick ett tips från en verkstad i danmark att montera ett kn.filter. Gjorde så och det avhjälpte faktiskt problemet eftersom kn-filtret hade ett SÄMRE! luftgenomsläpp och då höll sig luftmassan inom det normala värdet.
Men sätt ni i kn-filter i bilarna om ni tycker de blir snabbare!!!