Annons

Santa + Husvagn??

1
Frugan och jag har börjat att fundera på att inskaffa en husvagn :oops:
Trodde aldrig att jag skulle äns tänka tanken :roll:
Men det verkar inte vara så dumt faktist, har några kamrater som köpt ganska nyligen och dom tycker att det är kanon......

Då undrar jag ifall Santa med 2.4:an fungerar som dragbil?
Tänker att den är ju redan så trött från början så hur funkar det att dra 1000 - 1500kg husvagn? Förbrukningen lär ju skena iväg förstår jag....

Finns det några husvagnsdragare här som kan berätta lite??
Mvh.
Jan-E
Annons

Re: Santa + Husvagn??

2
Biltok skrev:Frugan och jag har börjat att fundera på att inskaffa en husvagn :oops:
Trodde aldrig att jag skulle äns tänka tanken :roll:
Men det verkar inte vara så dumt faktist, har några kamrater som köpt ganska nyligen och dom tycker att det är kanon......

Då undrar jag ifall Santa med 2.4:an fungerar som dragbil?
Tänker att den är ju redan så trött från början så hur funkar det att dra 1000 - 1500kg husvagn? Förbrukningen lär ju skena iväg förstår jag....

Finns det några husvagnsdragare här som kan berätta lite??
Hei

ja, vi er svært aktive husvognbrukere, som farter rundt hele Norden med vogn. Vi har nå vår andre santa, og vogna vi trekker en Bjølseth 790, 05 mod. Vogna har en egenvekt på 1800 kg, og er totalt 962 cm lang. i sommer trakk vi denne vogna snaut 800 mil, og opplever Santa'n som en svært flott trekker....

Her ser du noen bilder fra oss: http://www.signesvei.no/vegard/

I bildene du ser, er begge våre santa'er.... den første er den grå, og den mørke med frontbøyle er den vi har nå.... du ser og vår forrige vogn, ei Bjølseth 650M, med en H-1 buss vi hadde fra 99..... Bildene er tatt på forskjellige turer, rundt i hele landet....

3
Hej där!

Santan är en förträfflig dragbil. Jag hade en 2,4 och drog en Polar 620, med totalvikt 1570 kg (på pappret) inga problem, men det är klart att förbrukningen går upp när man krokar på. Det finns massvis med trådar om förbrukning backspeglar osv. i forumet. Personligen upplevde jag att 2,4:an drog lite mer med vagn än 2,7:an, men å andra sidan rullar ju 2,4:an snålare utan vagnen påkopplad. Men att dra ca 1600 kg husvagn med en santa 2,4, är inga problem vare sig sommar eller vintertid. Glöm föralldel inte att kolla så att ditt körkort räcker till den vagn Ni tänkt köpa, har bestämt för mig att santa med 2,4 motor får dra 1180 kg med B-körkort, och 1650 med BE-körkort. Dock kan det vara en smärre tågviktsbegränsning på 2,4:an. det står isåfall på registreringsbevisets tilläggsblad. Men eftersom maxlast är 680 kg för bilen är det säkert inget hinder.

PS! Volvo original husvagnsspeglar passar perfekt på santa SM.

PS2! Dina kompisar är inte helt ute å cyklar, husvagn ÄR kanon! :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

4
Santaclaus skrev:Hej där!

Santan är en förträfflig dragbil. Jag hade en 2,4 och drog en Polar 620, med totalvikt 1570 kg (på pappret) inga problem, men det är klart att förbrukningen går upp när man krokar på. Det finns massvis med trådar om förbrukning backspeglar osv. i forumet. Personligen upplevde jag att 2,4:an drog lite mer med vagn än 2,7:an, men å andra sidan rullar ju 2,4:an snålare utan vagnen påkopplad. Men att dra ca 1600 kg husvagn med en santa 2,4, är inga problem vare sig sommar eller vintertid. Glöm föralldel inte att kolla så att ditt körkort räcker till den vagn Ni tänkt köpa, har bestämt för mig att santa med 2,4 motor får dra 1180 kg med B-körkort, och 1650 med BE-körkort. Dock kan det vara en smärre tågviktsbegränsning på 2,4:an. det står isåfall på registreringsbevisets tilläggsblad. Men eftersom maxlast är 680 kg för bilen är det säkert inget hinder.

PS! Volvo original husvagnsspeglar passar perfekt på santa SM.

PS2! Dina kompisar är inte helt ute å cyklar, husvagn ÄR kanon! :D
Jag annvänder också volvos husvagnspeglar som är mont på framskärmarna... funkar klockrent på min cm santa... :D
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

bil+ husvagn

5
bumpar upp denna..

Är lite sugen på att köpa en med 2,7.. För bilen idag cittra c8 fungerar utmärkt i de flesta lägen. Men när man ska få vagn på plats eller bort från plats.. då e de oftast kört.

Frågan är ju då med denna bil, kommer jag vara utan problem då ?

Har hört skadefolk om denna bil att den bara kommer o spinna på nåt hjul o du står där ändå. Eller går de som jag hoppas man kopplar på o kör loss eller tvärtom backar upp på ramp,klossar så vagnen kommer i höjd till golv t ex. Kan ju vara gräs man kör på eller grus. Vilket som så är det kört med framhjulsdrift..

Re: bil+ husvagn

6
tobbec skrev:bumpar upp denna..

Är lite sugen på att köpa en med 2,7.. För bilen idag cittra c8 fungerar utmärkt i de flesta lägen. Men när man ska få vagn på plats eller bort från plats.. då e de oftast kört.

Frågan är ju då med denna bil, kommer jag vara utan problem då ?

Har hört skadefolk om denna bil att den bara kommer o spinna på nåt hjul o du står där ändå. Eller går de som jag hoppas man kopplar på o kör loss eller tvärtom backar upp på ramp,klossar så vagnen kommer i höjd till golv t ex. Kan ju vara gräs man kör på eller grus. Vilket som så är det kört med framhjulsdrift..
Hei

jeg vil nok kansje anbefale deg en Santa med CRDI VGT-motor. denne har en annen 4x4-løsning, enn de andre, og du kan koble inn 4x4 med å trykke inn en knapp inne i bilen... 4-trekken på denne, er en TOD-løsning

de øvrige har jo en Viscose-løsning, som gjør at du KAN få spinn på V. framhjul, og ikke klare å komme deg opp...

Jeg har dradd stor husvogn med begge løsninger, og det er ikke ofte du får problem, om du får det, men å kunne låse 4-trekken, er jo en fordel i feks bløtt gress.

Men begge løsninger har sine fordeler, og bakdeler da..

7
hejsan alla.

Farsan min har en santa fe 02 v6, när vi drog en stor dubbel axlad bil trailer me stor bmw på ifrån stockholm me acc o farthållaren i, men me växellådan i låst läge. Då drog bilen ifrån stockholm o hem 1,0,1,1.

Så att santa fen drar så mycket det beror ju på kör sätt me, tror den låg på 1,2 me husvagn efter. .

Är man så rädd så kan man alltid chippa den o komma enr bra i bränsle kostnad.

märkte jag på min t5 hade skit problem o komma under litern me den efeter chip så körde jag till västerås då drog den 0,76. Enligt färddatorn.

8
chippa en v6 ? är det nån större vits med det ? är ju inte en turbomotor.. är väl på en sån det gör skillnad att chippa..

finns de chipp annars till v6 ? 8) kanske värt att kolla ändå isåfall..