Annons

Girkasse-problem Santa-Fe CRDi VGT

1
Hei

siden jeg kjøpte min nåværende Santa-fe CRDi VGT manuell gir (vexel), har girstangen tidvis hatt kraftige vibrasjoner ved kun 2300 omdr/min. dette har skjedd iblandt, og relativt skjelden..... hadde ikke dette på den forrige santa'n, så jeg sa rimelig raskt fra til verkstedet.

Verkstedet har så prøvekjørt, og ikke funnet noe, en rekke ganger. Nå har dette imidlertid forverret seg, og før årets ferietur, ble dette igjen tatt opp med merkeverkstedet, som kjørte en god tur, uten å finne noe....

Så tar vi ut på en lengre ferietur fra Kristiansand, med vår Bjølseth 790 på slep, altså en stor husvogn. når vi nærmet oss lofoten, så begynte bilen og hoppe ut av 4. gir. dette sker og kun ved 2300 omdr, og kun i 4. gir. og med relativt lett pådrag...

Jeg ringte verkstedet i Kristiansand, som straks tar dette alvorlig.... det viser seg at det i Norge aldri er skiftet girkasse i en Santa, og girkassen har ikke fått hverken norsk delenr eller pris. det finnes heller ingen girkasse, eller deler til denne i Norge, men er jeg heldig, så finnes det en girkasse på et lager i Belgia.

det ble så derfor besluttet av forhandleren i Kristiansand, at vi får prøve å fortsette turen. De avtalte med merkeverkstedet på Sortland at vi kunne komme inn der, og få oljespylt girkassen og skiftet olje på den, i håp om at den holder hjem.... men det er langt.... ca 230 mil....

Oljen som var på girkassen, skulle skiftes første gang på 10500 mil, bilen har nå gått 74000 mil. Oljen som ble tappet av kassen, har jeg fått på ei kanne, og skal ha den med hjem til forhandleren i Kristiansand. Oljen var svært stygg og svart, i flg verkstedet, som ikke kunne gi noen forklaring på hva som kan være galt der inne i vexlen....

alle gir funker ellers fint, i alle turtall, og er lett og fin og vexle...

Noen som har peiling og vet hva dette kan være?????

Må bare tilføye, ny girkasse dekkes av bilens garanti....

Vegard
Annons

3
På ca 5 år i forumsammanhang så har jag aldrig hört talas om byte av växellåda pga fel eller slitage. Ditt fall måste vara unikt, vilket stärks av påståendet att det i Norge inte har bytts en växellåda tidigare.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

4
Classe Clas

Takk for svaret......

har nå kjørt 150 mil med kassa, etter dette skjedde, og etter det ble skifta olje på den...... hele tiden med min Bjølseth 790 på slep, på 2000 kg..... det hjalp med ny olje, og bilen hopper nå i svært liten grad ut av gir, og fungerer greit.....

Tirsdag skal altså ny kasse inn...... har hørt noen mene at det kan være en eller annen viscose-væske som er lekket ut i olja, fra noe dempegreier som muligens er inni der.... men jeg kan ikke noe om dette.....