Annons

Larm/Lås fråga.

1
Har en fundering om larm/lås systemet på Santan.
Låste upp bilen innifrån huset en dag och det tog några minuter innan jag kom till bilen men så var den var låst. Tänkte att jag kanske inte tryckte på knappen riktigt, men idag gjorde jag lika och gick ut på en gång och precis innan jag hann ta i hantaget så låste den sig själv :?

Är det kanske en funktion i larmet som gör att bilen låses igen om man inte öppnar någon dörr inom en viss tid? Hittar inget om det i handboken.
Någon som har koll på detta??
Mvh.
Jan-E
Annons

2
Jajamänsan, Biltok!
Låser du upp bilen med fjärrkontrollen, och väntar ungefär trettio sekunder utan att öppna någon dörr, så låser den sig igen! :wink:
Jag får dock reservera mig OM jag minns fel, men jag har bestämt för mig att jag hade den funktionen redan på 03:an...!
Se upp bara, så du inte har någon kvar i bilen när du låser med fjärrkontrollen!
Då lär det inte gå att låsa upp dörrarna inifrån! Har icke testat det själv, dock! :!:
Om du har reservnyckeln till hands, kan du testa att försöka låsa bilen med nyckeln i tändningslåset; Framdörrarna förblir då olåsta! Smart, eller hur? :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Va bra!
Då kan jag tro på frugan när hon säger att det inte är hon som jävlas med mig och låser bilen igen så fort jag går ut :D :D

Riktigt smart funktion faktist.
Mvh.
Jan-E

4
Bilhandlar´n lärde mig dessutom att om man låser bilens dörrar med den elektriska låsen på förardörren - från insidan när du kör alltså - så kan inte tjejerna du raggat upp smita ut vid första bästa rödljus...! :lol: :lol: :lol: :oops: :oops:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Skäreläjan skrev:Jajamänsan, Biltok!
Låser du upp bilen med fjärrkontrollen, och väntar ungefär trettio sekunder utan att öppna någon dörr, så låser den sig igen! :wink:
Jag får dock reservera mig OM jag minns fel, men jag har bestämt för mig att jag hade den funktionen redan på 03:an...!
Se upp bara, så du inte har någon kvar i bilen när du låser med fjärrkontrollen!
Då lär det inte gå att låsa upp dörrarna inifrån! Har icke testat det själv, dock! :!:
Om du har reservnyckeln till hands, kan du testa att försöka låsa bilen med nyckeln i tändningslåset; Framdörrarna förblir då olåsta! Smart, eller hur? :D :D
Helt riktigt,iaf är det så på min 03:a.
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.

Baklucka

7
Jag har faktiskt märkt om man låser upp bilen och öppnar bakluckan men inga dörrar, så låser sig bilen efter ca 30 sek. Stänger man då luckan går larmet. Skumt tycker jag. upplever ni samma problem? Har inte testat om det gäller bakrutan också.

Har en -03 med org larm

Re: Baklucka

9
sepo skrev:Jag har faktiskt märkt om man låser upp bilen och öppnar bakluckan men inga dörrar, så låser sig bilen efter ca 30 sek. Stänger man då luckan går larmet. Skumt tycker jag. upplever ni samma problem? Har inte testat om det gäller bakrutan också.

Har en -03 med org larm
Hej, larmet ska inte gå om du stänger bakluckan ordentligt. Om du stänger luckan för löst så den bara hakar i första "hacket" och sen stänger till ordentligt så kommer den att larma.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Baklucka

10
ClasseClas skrev:
sepo skrev:Jag har faktiskt märkt om man låser upp bilen och öppnar bakluckan men inga dörrar, så låser sig bilen efter ca 30 sek. Stänger man då luckan går larmet. Skumt tycker jag. upplever ni samma problem? Har inte testat om det gäller bakrutan också.

Har en -03 med org larm
Hej, larmet ska inte gå om du stänger bakluckan ordentligt. Om du stänger luckan för löst så den bara hakar i första "hacket" och sen stänger till ordentligt så kommer den att larma.
Precis, kan tom vara så att den står och glappar lite , och sen plötsligt drar larmet igång mitt i natten, provade annars att öppna luckan , sen stänga och larmet gick inte

11
:shock: trodde själv att larmet var "fake" ända tills HSB lyckades dra igång det.Hur hon bar sig åt är en gåta.
Gång nr två var nog fjolårets semester,pojkarna fick tag i nycklarna och lyckades med HSB:s bedrift.
Gång nr tre var på en camping i somras.( High Chaparral?)Hade glömt gång nr två och undrade vilket pucko som inte hörde att bilen stod och larmade? :oops:
:mrgreen:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

Re: Baklucka

13
sepo skrev:Jag har faktiskt märkt om man låser upp bilen och öppnar bakluckan men inga dörrar, så låser sig bilen efter ca 30 sek. Stänger man då luckan går larmet. Skumt tycker jag. upplever ni samma problem? Har inte testat om det gäller bakrutan också.

Har en -03 med org larm
Hände mig igår :o
Santa Fe´ GLS 2.4 -03. Mörkblå.
Saab 9-3 Polar Edition -03.Inte lika mörkblå.