Annons

Nybliven medlem

1
:D Hej
Har just köpt mej en Hyundai Santa Fe V6-01 och har naturligtvis mycket funderingar kring denna bil. Har tidigare kört omkring med en Jeep Grand Cherokee med en V8 under huven, men det är ett år sedan.

Bilen är i mycket gott skick och allt verkar fungera. En liten fundering är hur pass bra är värmen i den då jag bor i Norrland och vintrarna är långa och ibland kalla. Såg i en test av just årsmodell 2001 att man tyckte att värmen inte var tillfredsställande.

Är det något man bör vara aktsam på, kamrem är bytt och förre ägaren verkar ha skött om den väl.

MVH/Lelle
Hyundai Santa Fe V6-01 (Min)
Volvo S60 (Hustruns)
Honda VT750(Min)
Polaris Indy Trail (Min)
Burstner 690 (Våran)
Annons

2
Hej Snickarn,
Har själv en Santa 01 som jag köpte något begagnad 03. Den har nu gått nära 14.000 mil och har fungerat perfekt. Bor själv på landet med många små skogsvägar som jag kör på i ur och skur, halka och snömodd. Ger den normal service. Hoppas du får glädje av den.
Hälsningar
Banker :D

3
Hej och mycket välkommen till Forumet, Snickar´n! :D
Grattis till "nya" bilen! :D :D
Dina funderingar får du säkert svar på ganska snart, här finns gott om expertis på Forumet!
Hade en 03:a förut, och trivdes jättegott med den, precis som den nuvarande.
Tre helt problemfria år med den, och (hittills) med 06:an också! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Välkommen Snickarn !! Är helt övertygad om att du blir nöjd med bilen, jag är inne på min andra Santa (SM) och är ruskigt nöjd med bilen (mindre nöjd med Service osv).... Jag har kört mina Santor en del i delar av landet som varit ruskigt kalla och inte upplevt att värmen inte skulle räcka till, även om jag ibland upplevt att det tar tid innan värmen kommer,, jag tror inte problemet är stort...

Lycka till med nya bilen !!
"Joppe"

5
Hej Snickarn å välkommen! :D :D

Vad gäller värmen så behöver du inte oroa dig alltför mkt. Jag har sett en och annan Santa Fe när jag har varit i Kiruna så nog funkar det alltid. Du kommer att upptäcka att utetempmätaren visar ner till -30, sen är det stopp. Det kan inte bli kallare tycker bilen!

Jag minns att ngn klagade på att det blev lite kallt på golvet på passagerarsidan vid riktigt låga temperaturer. Det går att fixa i efterhand med extra isolering. Jag kommer inte ihåg var man isolerar, kanske under handsfacket, där det blir kallras.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

6
:D Hej

Tack för välkomnandet. Hämtar bilen imorgon (Måndag) från bilhandlarn.
Man får hoppas på mildare vintrar kanske, fast den dagen den sorgen.

Hur är den i bränsle V6:an. Är van sen V8-tiden med 1,4l/mil vid lugn körning, och när gasfoten blev blytung vill jag helst inte tala om för då kanske man får någon "miljösnubbe" på sej

MVH/Snickar`n
Hyundai Santa Fe V6-01 (Min)
Volvo S60 (Hustruns)
Honda VT750(Min)
Polaris Indy Trail (Min)
Burstner 690 (Våran)

7
Hej Snickar´n

Bensinförbrukningen är nog ungefär som med en Grand Cherokee, fast Du behöver inte börja räkna på 1,4/mil.

Jag (hustrun) kör min V6:a på ca litern till 1,1 blandat runt storgöteborg. Naturligtvis är det inga problem att öka förbrukningen markant.
Om Du har tid över, gå igenom de riktigt gamla trådarna på forumet. Där finns mkt matnyttigt om SM modellen. Exempelvis tror jag mig minnas att Swedefe någon gång förklarade att ca.100km/h är en brytpunkt pga bilens form och luftmotstånd osv. Mao. markant högre förbrukning när man trycker upp farten...eeehh, precis som en Grand, ja Du vet.

Välkommen till forumet iallafall, hoppas Du kommer att trivas lika bra med bilen som jag gör med min.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
Hej. Jag kör ju en 4 cyl. och kan bara säga att jag blev imponerad hur fort värmen kom i bilen. Inget problem tyckte jag. Men jag känner igen problemet med kallras på passagerarsidan, temporalt som vi säger, alltså yttersidan. När det var-10 och över så blev det präktigt kallt beroende på farten. Så fartvinden läcker in någonstans där
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

9
Hej
Tack för tipsen. Är det någon som riktigt vet var kallraset på passargerarsidan kommer ifrån. Kan vara bra att veta eftersom jag bor i den landsända som det kan vara kallt ända ner till -40 om det vill sej fast senast det begav sej var för ca 10 år sedan.
Enligt förra ägaren var det inga problem tyckte han med värmen i kupèn.
Sitter faktiskt en bensinvärmare monterad i min Santa Fe som man också tydligen kan styra kupevärmaren med också, vet ej riktigt om den fungerar.
MVH/Snickar`n
Hyundai Santa Fe V6-01 (Min)
Volvo S60 (Hustruns)
Honda VT750(Min)
Polaris Indy Trail (Min)
Burstner 690 (Våran)