Hej,
Nu har verkstaden bytt något som heter Etag (reservation för stavningen) boxen för att lösa nedan problem. Vill gärna få synpunkter på detta.
Tidigare inlägg:
Köpte en Trajet 2004 2.7 Exclusive den 15/5. Den har nu varit på verkstaden 4 gånger. Nu senast har den varit på verkstaden sedan i midsommar, men ett undantag hemma en kväll då den skulle vara lagad enligt verkstaden. Det som händer är att ABS och Brake lampan tänds under körning. Slår man av motor då, så startar den inte.
TIPS ?? Börjar tröttna nu, behöver en bil att lita på under semestern...
Bilen är köp hos en Hyundai handlare med 36 månaders garanti, men deras verkstad hittar inte orsaken. Funderar på att kräva att köpet hävs, men vill inte detta då jag tycker bilen är toppen att köra (när den fungerar). Tar gärna emot tips, som jag kan kanske kan vidarebefodra till verkstaden.
Annons
Generator ?
2Hej igen
Då när lamporna tänds och du stänger av den,
så startar den inte säger du
När du slår på tändningen innan du startar
lyser laddningslampan så du vet att den funkar
Går den runt med startmotorn, men inte tänder
Eller går den segt runt = dåligt batteri
Är det de senare alternativet så tror jag på Generatorn
Den där Boxen de har bytt styrs åxo av laddnings strömmen
från generatorn
Mvh Terran 8)
Då när lamporna tänds och du stänger av den,
så startar den inte säger du
När du slår på tändningen innan du startar
lyser laddningslampan så du vet att den funkar
Går den runt med startmotorn, men inte tänder
Eller går den segt runt = dåligt batteri
Är det de senare alternativet så tror jag på Generatorn
Den där Boxen de har bytt styrs åxo av laddnings strömmen
från generatorn
Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Tändplatta ?
4Hej
Kan vara tändplattan i tändningslåset eller
startspärren i A-lådan
Svårt att mäta sig till när det bara inträffar ibland
Är den död både på P och N läget när du försöker starta
Mvh Terran 8)
Kan vara tändplattan i tändningslåset eller
startspärren i A-lådan
Svårt att mäta sig till när det bara inträffar ibland
Är den död både på P och N läget när du försöker starta
Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Startmotor ?
6Hej igen
Startmotorn kan det åxo vara men ABS lampan
ska ju inte lysa för det
Så mysko är det
Mvh Terran 8)
Startmotorn kan det åxo vara men ABS lampan
ska ju inte lysa för det
Så mysko är det
Mvh Terran 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)
7
I ditt läge skulle jag begära att häva köpet. Om inte verkstan kan fixa bilen så att den är körbar, vad ska man den då till?
Bara som en liten jämförelse. I USA så är konsumentskyddet faktiskt riktigt starkt vad gäller bilar. Citronlagen - Lemon Law - säger kortfattat att en verkstad får 3 gånger på sig att fixa ett fel. Därefter måste de köpa tillbaka bilen. Det finns säkert en massa villkor som är kopplade till Lemon men likväl så är lagen väldigt hård.
I ditt fall så har du verkligen en citronbil. Alternativet är att handlaren fixar fram en likvärdig lånebil under tiden de meckar ihop din bil. Den bilen behåller du som "pant" tills dess att de är klara.
Bara som en liten jämförelse. I USA så är konsumentskyddet faktiskt riktigt starkt vad gäller bilar. Citronlagen - Lemon Law - säger kortfattat att en verkstad får 3 gånger på sig att fixa ett fel. Därefter måste de köpa tillbaka bilen. Det finns säkert en massa villkor som är kopplade till Lemon men likväl så är lagen väldigt hård.
I ditt fall så har du verkligen en citronbil. Alternativet är att handlaren fixar fram en likvärdig lånebil under tiden de meckar ihop din bil. Den bilen behåller du som "pant" tills dess att de är klara.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
8
Det är inte så att det är flera problem samtidigt då??
T.ex ABS problem och Immobilizer problem??
När du vrider på tändningen så lyser alla lampor säger du och när du vrider till start så händer ingenting. Bottenkontakten på tändningslåset hade dom bytt på verkstaden sa du, den du kallade för startplattan eller?
Är start reläet i säkringsboxen riktigt?? Finns det kontakt överallt?? har dom mätt nere vid startmotorn om det kommer ström dit när du startar??
Om JA, byt startmotor! Om Nej, gå igenom alla kontakter i kabelhärvan noggrant som har till själva startsystemet att göra.
När dom har kopplat in GDS/Hi-Scan då, har dom fått fram några felkoder??
T.ex ABS problem och Immobilizer problem??
När du vrider på tändningen så lyser alla lampor säger du och när du vrider till start så händer ingenting. Bottenkontakten på tändningslåset hade dom bytt på verkstaden sa du, den du kallade för startplattan eller?
Är start reläet i säkringsboxen riktigt?? Finns det kontakt överallt?? har dom mätt nere vid startmotorn om det kommer ström dit när du startar??
Om JA, byt startmotor! Om Nej, gå igenom alla kontakter i kabelhärvan noggrant som har till själva startsystemet att göra.
När dom har kopplat in GDS/Hi-Scan då, har dom fått fram några felkoder??
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11