Hej kamrater!
Vill från norra sverige berätta att jag på min supersanta fått slut på "klapperstagen", detta efter knappa 6000 mil. Det knackar å har sig i framvagnen i minsta lilla grop (vi har många gropar i norr). Verkstaden skulle beställa hem delar å fixa till det hela. Gjorde 6000 milaservice igår för 3000 riksdaler.
Hälsningar
Svartbjörn
Annons
5
Kmr få byta dessa på garantin upptäcktes vid 4500mils service, frågan är om det är felkonstruerat och kommer bli dyra byten framöver eller om det va originalen som va förklena?
Audi A4 2.0T quattro Avant H&R Coilovers, Stertman Motorsport Steg 1.5+
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
Santa Fe (CM) -07 2.2 CRDi Exclusive
badonkadonk
6Badonkadonk som Trace Adkins sjunger.
Min Santa som gått närmare 6000 mil har nu också drabbats av en massa slammer vid små ojämnheter på asfalt. Det jag noterat är att det verkar låta mest vid minusgrader. Kan det vara så att gummit är anpassat för varmare klimat än vi har här denna vinter?
Min Santa som gått närmare 6000 mil har nu också drabbats av en massa slammer vid små ojämnheter på asfalt. Det jag noterat är att det verkar låta mest vid minusgrader. Kan det vara så att gummit är anpassat för varmare klimat än vi har här denna vinter?
7
Visst påverkar klimatet våra bilar.
Vid sträng kyla(läs minusgrader) blir gummi stelare,metallen krymper
och toleranserna ökar.Och ej att förglömma:Minusgrader ger en extremt
torr miljö.
Till sist,som extra salt i såret:Så gott som alla lubricerande medel påverkas negativt av kyla.Dess smörjande egenskaper försämras alltid.
Mer eller mindre.
Kontentan av det hela: Lev med eländet eller flytta till mänskligare klimat.
Själv är jag tvungen leva med eländet,men önskar flytta till mänskligare klimat.
Petroff
Vid sträng kyla(läs minusgrader) blir gummi stelare,metallen krymper
och toleranserna ökar.Och ej att förglömma:Minusgrader ger en extremt
torr miljö.
Till sist,som extra salt i såret:Så gott som alla lubricerande medel påverkas negativt av kyla.Dess smörjande egenskaper försämras alltid.
Mer eller mindre.
Kontentan av det hela: Lev med eländet eller flytta till mänskligare klimat.
Själv är jag tvungen leva med eländet,men önskar flytta till mänskligare klimat.
Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
8
Volvos "klapperstag" var väl dessutom gjorda i plast/komposit...
ALLA nyare bilar verkar få detta problem förr eller senare.
ALLA nyare bilar verkar få detta problem förr eller senare.
Anders
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"
Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
12
Hur är det med det egentligen...? Har CM:en också detsamma/liknande problem?svartafaran skrev:jo och att drivknutarna rostar så abs ringarna spräcks....Martin.n skrev:Har inte SM problem med att drivaxlarna rostar fast också?
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
13
Det är snarare tandkransarna som rostar så att de spricker. De går numera att beställa separat, men det är himla pyssel att monterna kransarna.Martin.n skrev:Har inte SM problem med att drivaxlarna rostar fast också?
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
14
Klapperstag, pendelstag, krängningshämmarstag osv på CM är en relativt vanlig grej som byta på garantin än så länge... Iaf här uppe i Västernorrland och det vanligaste är att dom slits ut i intervallet 6-7000mil
Att byta både gör man snabbast så här:
1. ta av V+H framdäck
2. ta lös översta muttern på staget vid fjäderbenet. 17mm mutter och sen tar du en 17mm nyckel och håller fast med på baksidan där det finns en avfasning för detta. Gör detta på både V+H sida.
3. Vik ner hela kräningshämmaren
4.ta nu lös båda muttrarna nerifrån på likadant sätt som dom övre.
Sen sätter du ihop i omvänd ordning och detta tar kanske 10min om du har muttermaskin, kanske 15min med vanlig handkraft.
Att byta både gör man snabbast så här:
1. ta av V+H framdäck
2. ta lös översta muttern på staget vid fjäderbenet. 17mm mutter och sen tar du en 17mm nyckel och håller fast med på baksidan där det finns en avfasning för detta. Gör detta på både V+H sida.
3. Vik ner hela kräningshämmaren
4.ta nu lös båda muttrarna nerifrån på likadant sätt som dom övre.
Sen sätter du ihop i omvänd ordning och detta tar kanske 10min om du har muttermaskin, kanske 15min med vanlig handkraft.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11