Annons

16
Kamaxelgivare gissade mekanikern på och senare visade det sig vara en vevaxelgivare när de kollade med felsökningsinstrumentet på felkoden. Ganska bra gissat men inte mitt i prick alltså. Tack för tipsen ang. kamremmen ska kolla om dom inte redan hunnit få ihop den.
Lena
Annons

17
:D Låter som om det ordnar till sig Lena!
Tråkigt när det är själva övervakningssystemet som ballar ur?
Egentligen inget mekaniskt fel?
Men...i denna datoriserade tillvaro ska man väl inte bli förvånad:

Den dagen är snart här då man måste "logga in" för att starta bilen! :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

18
Ja, men det är väl ändå lite mer än övervakning som är den givarens funktion. Den är väl med i själva styrboxens uträkning för tändning i rätt ögonblick också? Jag hoppas i alla fall att felet är avhjälpt nu, jag ska hämta bilen på måndag för jag hann inte det igår så jag åker Saab ett par dar till. Jag börjar vänja mej faktiskt. :lol: När jag ringde till verkstaden igår för att kolla om bilen var klar så sa dom att det var den men dom hade räknat fel på tiden och det skulle bli 1000:- dyrare än vad dom hade sagt från början. Får dom göra så? :o
Lena

19
lena skrev:Ja, men det är väl ändå lite mer än övervakning som är den givarens funktion. Den är väl med i själva styrboxens uträkning för tändning i rätt ögonblick också? Jag hoppas i alla fall att felet är avhjälpt nu, jag ska hämta bilen på måndag för jag hann inte det igår så jag åker Saab ett par dar till. Jag börjar vänja mej faktiskt. :lol: När jag ringde till verkstaden igår för att kolla om bilen var klar så sa dom att det var den men dom hade räknat fel på tiden och det skulle bli 1000:- dyrare än vad dom hade sagt från början. Får dom göra så? :o
Lena
Hej!

Jag skulle aldrig betala mer än det som en gång var ett löfte!!
Stå på dej, deras sjabbel ska inte du betala för!

Mvh

/Persk

21
Nej, jag brydde mej aldrig om att be dom att byta kamremmen för bilen har nu gått omkring 8500 mil och det är ju inte länge sen den är bytt.
Lena

22
Även ett muntligt avtal är bindande, så de får stå sitt kast! Eftersom de gav ett pris exakt på kronan så har de räknat på saken helt klart.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

23
Ja, jag tycker väl också det men när är det ett avtal? Är det när han ringer och säger vad felet är och vad det kommer att kosta? Kan man se det som ett avtal eller måste det uttryckas speciellt? Jag ringde ju även till en annan verkstad för att kolla priset på reparationen och de sa ett annat högre pris så jag vet inte om jag borde protestera så mycket.
Lena

24
lena skrev:Ja, jag tycker väl också det men när är det ett avtal? Är det när han ringer och säger vad felet är och vad det kommer att kosta? Kan man se det som ett avtal eller måste det uttryckas speciellt? Jag ringde ju även till en annan verkstad för att kolla priset på reparationen och de sa ett annat högre pris så jag vet inte om jag borde protestera så mycket.
Lena
Jo visst är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt avtal. Anledningen att du lät firman göra jobbet var att priset var "rimligt". Hade de sagt ett annat pris (säg 4700 kr) så hade du kanske åkt till annan ort (Sandviken typ :wink: ) eller låtit ngn annan firma på orten göra jobbet. Lagt kort ligger såväl muntligt som skriftligt.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

25
ClasseClas skrev:
lena skrev:Ja, jag tycker väl också det men när är det ett avtal? Är det när han ringer och säger vad felet är och vad det kommer att kosta? Kan man se det som ett avtal eller måste det uttryckas speciellt? Jag ringde ju även till en annan verkstad för att kolla priset på reparationen och de sa ett annat högre pris så jag vet inte om jag borde protestera så mycket.
Lena
Jo visst är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt avtal. Anledningen att du lät firman göra jobbet var att priset var "rimligt". Hade de sagt ett annat pris (säg 4700 kr) så hade du kanske åkt till annan ort (Sandviken typ :wink: ) eller låtit ngn annan firma på orten göra jobbet. Lagt kort ligger såväl muntligt som skriftligt.
Håller med ovanstående till punkt och pricka!
Så är det bara.

Mvh

/Persk
Svart Santa Fé 2,7 V6 Aut Exclusive -02

26
Ja, så här gick det. Jag protesterade mot prishöjningen på 1000:- och då drog han av en del, han hade redan gett mej 15% på reservdelen också. Jag protesterade ändå och han drog av ännu en summa pengar. Då var vi uppe i ca 3100:- i stället för 2777:- som var från början och jag tyckte att det var ok, eller orkade inte stå på mej mer. Jag frågade då om jag vågade åka och lämna hyrbilen innan jag provat om bilen funkade (det var mest på skämt men ändå) och det var ok sa han.
När jag sen hämtade bilen så tyckte jag den lät skumt. Men jag tänkte att jag har ju kört saab nu i en vecka och har helt andra referenser :lol: Men idag när jag tog bilen så kände jag att den går ju inte som den ska heller den bara låter mer när man gasar det händer liksom inget mer. Så jag åker tillbaka till verkstaden och en kille provstartar den och utbrister -det skakar ju i hela karossen ju. Förmodligen har dom satt kamremmen lite fel. Han menar ändå att jag ska åka med bilen och komma tillbaka i morgon för åtgärd. Jag protesterar och lämnar bilen på plats och hämtar ut hyrbilen igen. Så jag åker fortfarande saab :twisted:
Börjar nu fundera på att byta bilmärke. Nya saab 9-4X ser fin ut :wink:
Är det otur eller? Det har ju varit nåt krångel med den verkstan varje gång jag varit där, nästan då i alla fall.
Lena

27
lena skrev:Ja, så här gick det. Jag protesterade mot prishöjningen på 1000:- och då drog han av en del, han hade redan gett mej 15% på reservdelen också. Jag protesterade ändå och han drog av ännu en summa pengar. Då var vi uppe i ca 3100:- i stället för 2777:- som var från början och jag tyckte att det var ok, eller orkade inte stå på mej mer. Jag frågade då om jag vågade åka och lämna hyrbilen innan jag provat om bilen funkade (det var mest på skämt men ändå) och det var ok sa han.
När jag sen hämtade bilen så tyckte jag den lät skumt. Men jag tänkte att jag har ju kört saab nu i en vecka och har helt andra referenser :lol: Men idag när jag tog bilen så kände jag att den går ju inte som den ska heller den bara låter mer när man gasar det händer liksom inget mer. Så jag åker tillbaka till verkstaden och en kille provstartar den och utbrister -det skakar ju i hela karossen ju. Förmodligen har dom satt kamremmen lite fel. Han menar ändå att jag ska åka med bilen och komma tillbaka i morgon för åtgärd. Jag protesterar och lämnar bilen på plats och hämtar ut hyrbilen igen. Så jag åker fortfarande saab :twisted:
Börjar nu fundera på att byta bilmärke. Nya saab 9-4X ser fin ut :wink:
Är det otur eller? Det har ju varit nåt krångel med den verkstan varje gång jag varit där, nästan då i alla fall.
Lena
Hej!

Vilken verkstad pratar vi om här, jag kommer ifrån Borlänge och vill gärna veta om man nu i framtiden kommer lämna in bilen ifråga någonstans så kanske man kan undvika just denna verkstad då.

F.ö tycker jag det låter som det är mer deras okunnighet är bilens problem..

Mvh

/Persk
Svart Santa Fé 2,7 V6 Aut Exclusive -02

28
märkesverkstaden på orten! Jag återkommer ifrågan om vad som är felet på bilen så kan vi avgöra om de är okunniga eller bara har otur :wink:
Lena

30
lena, nu får du allt stå med kameran i högsta hugg och dokumentera när de river bilen. De borde i djup skam rabattera en ny kamrem och en "timing belt"-rem. Den senare driver balansaxlarna på 2.4an. Jag tycker att det här är oförlåtligt amatörklanteri. Sedan är det knappast lönsamt för firman att hålla på så här i längden...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision