Annons

Hyundai Accent

1
Jag har letat efter ett Hyundai-forum, men hittade bara det här. Jag har en Hyundai Accent -00 med ett par knepiga intermittenta fel.

Instrumentbelysningen fungerar inte ibland. Bara ibland. Trodde att det kan vara något jordfel, men nu tror jag mer på att det är något med elektroniken.

Om instrumentbelysningen är släckt så kan jag slå på halvljuset. Då tänds instrumentbelysningen i 5-10 sekunder. Sen är den släckt 20-40 sekunder. Sen tänds den i 5-10 sekunder, och så håller det på. Om jag slår av halvljuset så slocknar instrumentbelysningen helt.

Men jag har kommit på ett knep, fast jag vet inte hur det fungerar. Om instrumentbelysningen är släckt när jag slår på motorn så slår jag snabbt på halvljuset. Då tänds instrumentbelysningen och förblir tänd, även om jag slår av halvluset. Men om jag väntar en minut efter att jag startat motorn, då fungerar inte det knepet.

Någon som sett något liknande?
--------------
tio Pepe
Annons

2
Vill börja med att hälsa dig välkommen tillForumet, Tio Pepe!
Jag tycker det verkar likna ett fel på något relä, men jag är inte expert på just sånt... heller... :roll:
Men vänta ett litet tag, så kommer du säkert att få tips om både det ena och det andra här på Forumet! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hej :)

Det sitter en svart säkring med ett diod symbol på,
i säkringsdosan i motorutrymmet, det är den som gett upp :o

Mvh Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

4
Santavalp skrev:Hej :)
Det sitter en svart säkring med ett diod symbol på,
i säkringsdosan i motorutrymmet, det är den som gett upp :o
Mvh Valpen 8)
Så förnämligt, svar genast! :)
Återkommer och berättar hur det gick.
--------------
tio Pepe

5
Idag fick jag äntligen tid att åka och skaffa en ny diod. Det var ingen bra dag, för just idag uppträdde inte felet.

Killarna på Bilia i Sätra kände inte till symptomen, men två stycken följde med mig ut och satte i den. Just när han skulle sätta i den började de surra och leva i någont av reläerna där bredvid, utan att någon snuddat vid den och utan att tändningen var på. Vad var det?

I alla fall fungerade det efteråt och fungerar ännu. Jag rapporterar igen om det händer. 163 pengar kostade den om någon vill veta.

Kan någon förklara vad dioden gör? Ska den förhindra backströmmar från jord på något sätt? Killen på Bilia visste inte klart. Folk hade förklarat för honom att det var som en "stor säkring". Vad händer när den ger upp? Blir den kortsluten då så att den inte förhindrar backströmmar?
--------------
tio Pepe

6
Instrumentbelysningen fungerar fortfarande.

Dessutom har ett annat litet irriterande fel försvunnit. Jag kan ställa klockan igen!

Det började redan för ett år sedan. Det var svårt att ställa klockan. Det hände inte alltid något när man tryckte på knapparna. Det kunde hjälpa att trycka hårt, eller snett. Men till slut hände ingenting. Men nu går det. Tack Santavalp.
--------------
tio Pepe

7
Hej :)

Det var ju kul att två fel fixade sig :D

Har du drag på bilen, är inte säker men när man
har släpvagn på kan det bli överbelastning på
"Dioden" och för att förebygga detta problem,
så slå på lyset manuellt när du har vagn på :?

Gott Nytt År

Önskar Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

8
Fler goda råd. Tack för det. :)

Jag kör mycket riktigt med släpkärra emellanåt. Och naturligtvis slår jag aldrig på strålkastarna om jag inte kör i mörker på landet.

God Fortsättning och Gott Nytt År
--------------
tio Pepe

9
Hyundai har skickat ut en service bulletin på just detta problem på dom äldre accenterna.

det innebär att man ska klippa en kabel under säkringsboxen och koppla ihop den emd en annan för att avlasta dioden för annars så blir den överbelastad och tills slut får man sån här symptom elelr ingen belysning alls.

Hör efter hos din närmaste auktoriserade hyundai verkstad så vet dom garanterat mer om det.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

14
:D Indalsman, Veracruz och Santavalp!
"Grabbarna Grus" har lirat ihop sig.Nu behövs bara ett stabilt backpar
så är första-femman klar! :D

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
petroff skrev::D Indalsman, Veracruz och Santavalp!
"Grabbarna Grus" har lirat ihop sig.Nu behövs bara ett stabilt backpar
så är första-femman klar! :D

Petroff :wink:
He he... skicka dem till ö-vik sen så det blir lite fart på Modo också.. :lol:
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.