Annons

nu säljer jag snart bilen..

1
problem problem.. bytte termostaten för en c.a tre veckor sen.. å nu tro jag de har gått igen.. någon som vet om de är någon garanti på delar,jobb som verstaden gör...?? eller någon som vet vad som kan göra att den går sönder?// green
santa nice.. amazon nice2
Annons

2
Hej :)

Garanti är det väl om det är fel på delen :!:

Går den kall eller kokar den :?:

Om den kokar kan det va topplocks packning :shock:

Mvh Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

5
har också tänkt lite i de banorna undra om man skulle ta kamrems byte lite tidigareå då med pumpen.. men i dessa tider är de inget jag vill..
santa nice.. amazon nice2

6
Hej igen :)

Har du dålig värme i bilen :?:

Hur står temp mätaren :?:

Kylaren ska va kallare nedtill eftersom
vattnet kyls av i den :!:

Mvh Valpen 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

7
:shock: Knepigt green.
Osannolikt att termostaten packar ihop efter 3 veckor.
En vattenpump som är på väg att ge upp, brukar leva om rätt rejält.
Skulle det vara topplockspackningen kan det förklara att du tycker
trycket i slangarna verkar brutalt, men samtidigt borde tempen åka
hiss upp och ner.
Kan det vara så att det står luft i systemet?
Jag skulle i varje fall testa att lufta:
Full muff på cupe´värmen,
av med kylarlocket och sedan låta motorn bli ordentligt varm.
I det här fallet är det väl befogat att bryta mot en-minutsregeln för
tomgångskörning? :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

8
Santavalp skrev:Hej igen :)

Har du dålig värme i bilen :?:

Hur står temp mätaren :?:

Kylaren ska va kallare nedtill eftersom
vattnet kyls av i den :!:

Mvh Valpen 8)
bra värme... temp mätaren ligger bra.. men ska kylaren vara is kall nertill.. ?
santa nice.. amazon nice2

9
men trycket i slangarna är helt okej nu.. jag ska prova spola systemet.. kan vara någon plugg som flyttar på sig ibland och ibland sätter sig och sen lite kylar rens..
santa nice.. amazon nice2

10
hei

dersom ingen feil registreres, så er jeg ikke så sikker på noe er galt..... er det noe problem knyttet til at bare den øvre delen er varm???? da kjøler den i hvertfall godt.... Husk kjølesystemet er konstruert for å være overdinmmensjonert til å kjøle ned motoren, under max belastning, med max hengervekt i motbakke, om det er 45 grader ute.......

når du da kjører bare bilen, vil det jo bli svært lite dette kjølesystmet trenger og jobbe....

11
green skrev: bra värme... temp mätaren ligger bra.. men ska kylaren vara is kall nertill.. ?
Problemlösning modell 1a:
Funkar grejerna? Svaret är tydligen "Ja"!
Låt inspektionsluckan - (det som på de flesta andra bilar kallas "motorhuv") - vara STÄNGD!
Ha inte fler bekymmer Green, det funkar ju...! När det INTE gör det, DÅ kan man börja fundera...! :wink: :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

12
Ha inte fler bekymmer Green, det funkar ju...! När det INTE gör det, DÅ kan man börja fundera...! :wink: :wink: :wink:[/quote]

men jag stör mig så in i hel..vete att de luktar så där mystiskt ifrån den.. men jag kör på din tro å hoppas de lea tills sig.. :roll: :roll:
santa nice.. amazon nice2

13
green skrev: ...men jag stör mig så in i hel..vete att de luktar så där mystiskt ifrån den..
Menade naturligtvis inte att vara sarkastisk på något sätt... :wink:
Tänkte bara, att så länge det fungerar, så skall man nog inte börja rota för mycket med verktygen..!
Visst har jag också upplevt vid enstaka tillfällen, att det uppstått knepiga "dofter" från motorn - en gång luktade det t o m bensin( :shock: ) när jag kört ut ur garaget - men de har alltid försvunnit, eller fått sin förklaring vid något senare tillfälle, då man minst anat det! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Att "bara halva kylaren blir varm" är helt i sin ordning - det är det som kylaren är till för!

Precis som nämnts tidigare i tråden så finns det rejäl överkapacitet i kyleffekt på en ny bil - och inte bara med tanke på belastning och yttertemperatur, utan även för att luftkonditioneringen, monterad framför kylet sommartid släpper stora mängder värme till motorkylet bakom.

Kom ihåg att moderna dieselmotorer ibland har svårt att ens ge överskottsvärme till kupéelementet - då tillåts minsann inget vatten kila ut i kylaren för okynneskylning.

Så länge inte bilen går i kok under belastning så är det bara att tuffa på och se glad ut!



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting