Hej!
Jag har ett problem –kupéfläkten går bara på högsta läget, misstänker att det är fläktmotståndet som gett sig…om det låter troligt vet någon var det sitter?
Det har hänt en gång förut med då drog jag ur lite säkringar och sen funkade fläkten som vanligt igen 8) men nu verkar den inte "fixa" sig själv (4mån)
(Bilen är en 03 santa fee vision som jag haft sen ny)
Är det någon som har några tips, eller vet var det finns en riktig verkstadshandbok till bilen?
Tacksam för svar
//Mackan
Annons
2
Hejåvälkommen!
Kolla här för lite idéer och teorier:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=464
Kolla här för lite idéer och teorier:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=464
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
5
Nu har man testat att lägga av minuspolen, auto+lamb "00" kom upp, har även skruvat väck handskfacket och lokaliserat reläerna, hör bara
ett relä klicka när jag drar på högsta läget och fläkten startar……tänkte mäta och se om det andra relät får ström…
är det samma säkring till bägge reläerna?
handskfack lampan lyser inte men den ser hel ut
mackan
ett relä klicka när jag drar på högsta läget och fläkten startar……tänkte mäta och se om det andra relät får ström…
är det samma säkring till bägge reläerna?
handskfack lampan lyser inte men den ser hel ut
mackan
6
testat reläerna, fläkten går bara (på högsta läget annars stendöd) när bägge kontakterna/reläerna är inkopplade spelar ingen roll vilket relä/kontakt man använder då borde väl reläerna vara ok?
När jag sätter multimetern i den ena kontakten så har jag konstant 12 volt, i den andra kan jag "styra" volten med fläktreglaget från ung 1,5v - och uppåt…ska försöka lokalisera fläktmotståndet vet inte riktigt hur det ser ut eller exakt vart det sitter
//marcus
När jag sätter multimetern i den ena kontakten så har jag konstant 12 volt, i den andra kan jag "styra" volten med fläktreglaget från ung 1,5v - och uppåt…ska försöka lokalisera fläktmotståndet vet inte riktigt hur det ser ut eller exakt vart det sitter
//marcus
11
Hej Mackan
Hur har det gått för dig? Jag har samma problem med min -04.
Är 99% säker på att det är transistorn till fläkten som det är kortis i.
Men det är intressant att veta hur det gick för dig.
Det "bråkade" i 2 dagar och nu så funkar allt igen, jag har en fundering på om det kan vara fukt som gör att det blir överslag ner mot jord.
Mvh C Hinder
Hur har det gått för dig? Jag har samma problem med min -04.
Är 99% säker på att det är transistorn till fläkten som det är kortis i.
Men det är intressant att veta hur det gick för dig.
Det "bråkade" i 2 dagar och nu så funkar allt igen, jag har en fundering på om det kan vara fukt som gör att det blir överslag ner mot jord.
Mvh C Hinder
14
Hej Hinder67 och välkommen!
Jag föreslår att pluggar in dig på de elscheman som finns på http://www.hmaservice.com
Alternativet är att köpa Haynes rephandbok, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1801 Klart läsvärd!
Jag föreslår att pluggar in dig på de elscheman som finns på http://www.hmaservice.com
Alternativet är att köpa Haynes rephandbok, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1801 Klart läsvärd!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision