Annons

Kupéfläkten går bara på fullt

1
Hej!

Jag har ett problem –kupéfläkten går bara på högsta läget, misstänker att det är fläktmotståndet som gett sig…om det låter troligt vet någon var det sitter?

Det har hänt en gång förut med då drog jag ur lite säkringar och sen funkade fläkten som vanligt igen 8) men nu verkar den inte "fixa" sig själv (4mån)

(Bilen är en 03 santa fee vision som jag haft sen ny)

Är det någon som har några tips, eller vet var det finns en riktig verkstadshandbok till bilen?

Tacksam för svar
//Mackan
Annons

3
Välkommen till Forumet, Mackan! :D :D
Roligt med ännu en Bohusläning! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Tack för välkomnandet!

Toppentips, här ska rivas isär! tror jag börjar med att ta av minuspolen…

Förtydligar mig lite med fläktfunktionen, den går på högsta läget dom andra lägena stendöd.

Jag återkommer

//mackan

5
Nu har man testat att lägga av minuspolen, auto+lamb "00" kom upp, har även skruvat väck handskfacket och lokaliserat reläerna, hör bara
ett relä klicka när jag drar på högsta läget och fläkten startar……tänkte mäta och se om det andra relät får ström…

är det samma säkring till bägge reläerna?

handskfack lampan lyser inte men den ser hel ut
:?

mackan

6
testat reläerna, fläkten går bara (på högsta läget annars stendöd) när bägge kontakterna/reläerna är inkopplade spelar ingen roll vilket relä/kontakt man använder då borde väl reläerna vara ok?

När jag sätter multimetern i den ena kontakten så har jag konstant 12 volt, i den andra kan jag "styra" volten med fläktreglaget från ung 1,5v - och uppåt…ska försöka lokalisera fläktmotståndet vet inte riktigt hur det ser ut eller exakt vart det sitter :?

//marcus

11
Hej Mackan

Hur har det gått för dig? Jag har samma problem med min -04.
Är 99% säker på att det är transistorn till fläkten som det är kortis i.
Men det är intressant att veta hur det gick för dig.

Det "bråkade" i 2 dagar och nu så funkar allt igen, jag har en fundering på om det kan vara fukt som gör att det blir överslag ner mot jord.

Mvh C Hinder

12
Hej Hinder67 och mycket välkommen till Forumet! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

13
Tack så mycket.
Det verkar som att det man behöver veta om SantaFe finns här.
Jag kommer tillbringa många timmar framöver och läsa om erfarenheter som medlemmar har. Kanon forum!

C Hinder

15
Jag har redan schema från länken men min fundering var om det är en standard transisitor som man skulle kunna byta själv istället för att köpa en helt komplett för 1307:-. :|
C Hinder