Haveri
Postat: 05 nov 2007, 10:27
Hallå, haft en ganska jobbig dryg vecka....... Och dyr.
Köpte ju en Navstar 2.4 för 2 månader sen, hade gått 11800 mil så var tvungen att ta beslut om 12000 mila serice med kamremsbyte. Övervägde lite olika lösningar på det, men vald till slut en auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet. Gjordes 11/10 till en kostnad av 8393:- I övrigt hittades inga fel på bilen, spännrullar mm byttes också.
jo förresten servoremmen bytes på 'köpet'
Ganska nöjd med det och bilen gick fram till Fredag 26/10, på hemvägen från jobbet i rusningstrafik vid E4 , börjar det låta från remmen i motorrummet , ett skramlande ljud, inte så mycket men ändå... Stannar och försöker ringa verkstan kl = 17.01 , dom stänger 17...
När jag rullar igång igen så tvärdör motorn helt....
Blev bärgningsbil till verkstan och en lång helgs väntan , därefter Hyrbil från Statoil... till kostnad av 400/dygn
På måndagen inga besked annat än 'vi hör av oss' , vilket inte skedde, åkte dit på Tisdagen och såg bilen med NY kamrem på huven + 'väntar delar' Det är pulsgivaren till vevstaken som GÅTT... 'Inte samma fel vet Du.) Tjenare..... bilen hade gått 46 mil sen rembytet började rassla och nöp. Det fina nyheten var i alla fall att motorn var HEL , förutom en sensor givare + ett skevt hjul... dessutom var kamremmen 'jackad'
Skulle få betala materialkostnad , säkert ett par tusen? + bärgning och hyrbil... fram till Torsdag. Nåväl Torsdag kom och bilen var reparerad igen. När jag hämtade den var jag beredd på en tuff diskussion om vad som orsakat dessa fel och hur betalningen skulle fördelas... men det visade sig att Verkstaden tog på sig allt som 'Goodwill' baserat på att det kunde vara relaterat till servicen... Hyrbil och bärgningen får jag stå för såklart 3300:- Trots allt bra hanteratav dom DENNA gång, varför det rasade är inte teknisk bevisaat.. men jag har mina teorier
Har hållt sen dess. Däremot har problemt återkommit med att den tjuvdrar ström när den stått ett par dagar, bytte ju batteri precis innan haveriet (kostnad 1279:- När jag skulle starta bilen i Söndags var den stendöd igen, startmotorn går inte runt ett varv ens. Efter start med kablar och några mils körning går den igen. Stod hela söndagen och natten till idag och startade perfekt. Inga förbrukare typ lampor etc har varit på ...
Kan inte tro att det är laddningen som felar den går ju bara man får igång den. Har rivit ut radion + eftermonterade larmdioden för säkerhets skull
Någon som har tips om detta? dvs NYTT batteri , stått på verkstad 1 vecka därefter körd 6 mil motorväg, stod 3 dygn och stendöd.?
Kanske den laddar dåligt ändå? eller ny abatteiet som inte var fulladdat? men 6 mil motorväg borde väl ladda upp det, har inte varit kallt heller plusgrader på nätterna förutom inatt..
Rasar motorn en gång till vete fasiken om det inte blir Tysk bil igen
Köpte ju en Navstar 2.4 för 2 månader sen, hade gått 11800 mil så var tvungen att ta beslut om 12000 mila serice med kamremsbyte. Övervägde lite olika lösningar på det, men vald till slut en auktoriserad verkstad i Stockholmsområdet. Gjordes 11/10 till en kostnad av 8393:- I övrigt hittades inga fel på bilen, spännrullar mm byttes också.
jo förresten servoremmen bytes på 'köpet'
Ganska nöjd med det och bilen gick fram till Fredag 26/10, på hemvägen från jobbet i rusningstrafik vid E4 , börjar det låta från remmen i motorrummet , ett skramlande ljud, inte så mycket men ändå... Stannar och försöker ringa verkstan kl = 17.01 , dom stänger 17...
När jag rullar igång igen så tvärdör motorn helt....
Blev bärgningsbil till verkstan och en lång helgs väntan , därefter Hyrbil från Statoil... till kostnad av 400/dygn
På måndagen inga besked annat än 'vi hör av oss' , vilket inte skedde, åkte dit på Tisdagen och såg bilen med NY kamrem på huven + 'väntar delar' Det är pulsgivaren till vevstaken som GÅTT... 'Inte samma fel vet Du.) Tjenare..... bilen hade gått 46 mil sen rembytet började rassla och nöp. Det fina nyheten var i alla fall att motorn var HEL , förutom en sensor givare + ett skevt hjul... dessutom var kamremmen 'jackad'
Skulle få betala materialkostnad , säkert ett par tusen? + bärgning och hyrbil... fram till Torsdag. Nåväl Torsdag kom och bilen var reparerad igen. När jag hämtade den var jag beredd på en tuff diskussion om vad som orsakat dessa fel och hur betalningen skulle fördelas... men det visade sig att Verkstaden tog på sig allt som 'Goodwill' baserat på att det kunde vara relaterat till servicen... Hyrbil och bärgningen får jag stå för såklart 3300:- Trots allt bra hanteratav dom DENNA gång, varför det rasade är inte teknisk bevisaat.. men jag har mina teorier
Har hållt sen dess. Däremot har problemt återkommit med att den tjuvdrar ström när den stått ett par dagar, bytte ju batteri precis innan haveriet (kostnad 1279:- När jag skulle starta bilen i Söndags var den stendöd igen, startmotorn går inte runt ett varv ens. Efter start med kablar och några mils körning går den igen. Stod hela söndagen och natten till idag och startade perfekt. Inga förbrukare typ lampor etc har varit på ...
Kan inte tro att det är laddningen som felar den går ju bara man får igång den. Har rivit ut radion + eftermonterade larmdioden för säkerhets skull
Någon som har tips om detta? dvs NYTT batteri , stått på verkstad 1 vecka därefter körd 6 mil motorväg, stod 3 dygn och stendöd.?
Kanske den laddar dåligt ändå? eller ny abatteiet som inte var fulladdat? men 6 mil motorväg borde väl ladda upp det, har inte varit kallt heller plusgrader på nätterna förutom inatt..
Rasar motorn en gång till vete fasiken om det inte blir Tysk bil igen