Annons

Rassel från 2.7l motor.

1
Hej

Har nyss upptäck att det är ett rasslande ljud från motorn, observerade detta i samband med att jag bytte olja i motorn. Trodde att det var orsakat av ett tryckfall direkt efter bytet. Men rasslet har fortsatt.

Mekanikern sa att det var en kedja som orsakade detta ljud, enligt honom är det ingen fara med motorn.

Är det någon annan som observerat detta ljud.

Ljudet kan beskrivas som en kedja som löper mot en plåt.

Det är 2.7l motor som gått 12000mil.

//G
Annons

2
Hej Gamle! Vill bara passa på att hälsa dig mycket välkommen till Forumet!
Säkert får du snart goda råd och tips här på forumet, själv kan jag för lite om ditt "rassel"... :( :? :wink: :wink:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Japp det låter som kam kjedjan och du åker på båta kjeja pluss släpor/sträckare det bör gå på garanti om du är innom ramarna för det

5
Japp det är dubbla kammar en av gas en insugs kam på vardera cylinder bank, en av dessa kammar på vardera cylinderbank drivs av kam rem sedan drivs ena kammen på cylinderbanken av kjejan som går mellan insug och avgas kam.

Ljudet kan tyckas låta som lyftare som jag hört det så hörs det mäst på låga varv rin 1250- max 2000 rpm
Senast redigerad av Yoz den 07 okt 2007, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.

6
Hej och välkommen gamle! :D :D

Jag skulle gissat på en tjurig spännrulle, men om du har bytt nyss så låter det inte helt troligt. Kedjorna finns i varje cylinderbank och driver/synkar de parvis överliggande kamaxlarna, så förmodligen är felet där.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
Tack för det snabba svaren.
Yos det känns som om du har koll!!

Vad tror ni? skall jag avvakta med att åtgärda detta som min mekaniker sa eller är detta någon som kan orsaka ett motorhaveri?.

/TACK

8
Det ska mycket till för att kam kjedjan ska gå av, och har du garanti så är det bara att fixa det på det,
Jag vet att det kan vara ett annat fel, men jag tror att det är bara en bil i Sverige som haft det och det är inget vi behöver gå in på, om det inte blir bättre om du byter kam drivningen

Rassel ?

9
Hej på er alla
Jag har nyss servat min Santa på 9000 mil ( hutlösa priser ) och spännare och multirem är bytt . Nu har jag upptäckt att det låter mysko i motorn .
prexis så som ni beskriver här i ämnet . Kan det vara den berömda kamkedjan ? . Vet nån om det går att åberopa garantin på en -02 som gått 8100 mil . Den är helt igenom servad på aukt verkstäder .
Är det skadligt för rovan ? Ljudet är rätt så irriterande när man står på tomgång . När den körs hör man inget i kupen . Men jag är fortfarande nöjd med bilen :P
Santa gls v6 -02

ÄNTLIGEN

10
Nu är det äntligen fixat . Rasslet i motorn har upphört , Det var dom berömda kedjorna som var slappa . Nu är dom + släpor +drev och alla oringar utbytta . Kostnad ? ca 15000 kr . Tur man har föräkring .

Men man får aldrig vara helt nöjd . Nästa grej att fixa är byte av abs ringen som har delat på sig . (lampan lyser i bland ) .

Någon annan som har haft liknande problem ?

ps. Jag är fortfarande nöjd med bilen .
Santa gls v6 -02

11
Ang. tandkransen som ger signaler till ABS-donen så finns det info här från vår träff (sid. 24):
http://www.hyundai.nu/bilder/ClasseClas ... ilarAB.pdf
-Santa Fe SM. Om "kuggkransarna" (pulsgivarna, 4st, 1 per hjul) till ABS:en rostar sönder så blir det mkt kostsamt att få de utbytta. Vad kan jag som ägare göra för att undvika att de rostar sönder i förtid? Vilka förbättringar vad gäller materialet har gjorts i kuggkransarna? Sedan när?

Svar: Inom närtid så kommer tandkransarna att erbjudas som egen reservdel. Hittills har de endast levererats tillsammans med drivaxlarna, därav den höga kostnaden. Som behandling behöver tandkransarna inte lackeras, utan rengöring i samband med tvätt rekommenderas. Dessutom kan man behandla tandkransarna med tunnflytande rostskyddsmedel.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

12
Hej!

Ny medlem här och reagerade då jag läste ang rassel i kamkedjan.
Står inför att köp av en SF GLS Excl V6 -02 med 10800mil, borde man vara orolig att den snart skall bytas? Kamremmen är alldeles nyss bytt.
Privatköp blir det isf. , tankar om det?

Tacksam för svar.

Mvh

/Persk

13
Hej Persk och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Rent generellt kan jag bara rekommendera Santan med V6, hade en totalt bekymmersfri 03:a i tre år.
Vill minnas att kamkedja och sånt skall bytas vid 12000 mil, men om det nyss är gjort och bilen både låter och går fint, så är det säkert ingenting du behöver oroa dig för!
Detta sagt av en som inte är expert, vi får väl vänta ett litet tag, tills "de som kan det" kommer med lite synpunkter...! :wink: :wink:
Som sagt: Välkommen! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Skäreläjan skrev:Hej Persk och mycket välkommen till Forumet! :D :D
Rent generellt kan jag bara rekommendera Santan med V6, hade en totalt bekymmersfri 03:a i tre år.
Vill minnas att kamkedja och sånt skall bytas vid 12000 mil, men om det nyss är gjort och bilen både låter och går fint, så är det säkert ingenting du behöver oroa dig för!
Detta sagt av en som inte är expert, vi får väl vänta ett litet tag, tills "de som kan det" kommer med lite synpunkter...! :wink: :wink:
Som sagt: Välkommen! :D :D
Hej!

Kamkedjan är ej bytt vad jag vet, endast kamremmen för ungefär 50mil sedan. Rekommendationer om när kedjan skall bytas är välkommet.

Mvh

/Persk

15
Hej... Köpte också nyligen en Beg Santa.

Här är mina tankar:

Jag tänkte först köpa på Hyundai auktoriserad bilfirma och få den utökade begagnat garantin (som flera medlemmar här behövt nyttja!) det är ju s a s en extra försäkring mot inbyggda fel i bilen.

Saken är dock att dom lade på ganska duktigt på priserna, skiljde c:a 20% mot pris på annan bilfirma och 30% mot privat vid min jämförelse köpte istället en bil med vanlig MRF garanti och sparade mellanskillnaden till reparationskassa. Har man tur går ju inget sönder...

Vad som helst kan ju hända närmsta tiden efter köp men Om bilen är fullservad skulle jag inte tveka att slå till även privat, finns det möjlighet och man verkligen vill veta så ta ett M test på bilen innan köp.

Köper man via firma är det ju också möjligt att kontakta tidigare ägare för att få en bra bild av bilen , även dennes anlitade verkstad kontaktade jag. Är det privat kan det ju dock vara problem med trovärdigheten i uppgifterna man får.