7
av Swedefe
Det finns två vanligt förkommande fel på strålkastare med plastglas:
1; Yttre påverkan A; smutsvatten och vinterslask "blästrar" ytan så repor uppstår.
Yttre påverkan B: Dumma människor gör saken värre genom att gnida runt skiten med med trasa eller papperstuss.
Yttre påverkan C: Samma dumma männskor har också en förkärlek för att hälla på olämpliga lösningmedel / låta vanlig avfettning ligga på så länge att ytskiktet på plastglaset blir poröst, varvid förstörelseprocesssen accelererar.
2; Materialdegenerering - Plasten ger helt enkelt upp efter några år och mattas, eller till och med krakelerar med små hårfina mönster i plasten.
Oavsett vilken typ av avvikelse det handlar om så är det en optisk katastrof - ljuset inte bara avleds från den yta den skall belysa, utan sprids dessutom som strö-och stickljus där det absolut inte skall lysa - speciellt inte i fuktig väderlek...
Glaspolish kan vara en quickfix om inte skadorna är för omfattande, men det blir aldrig riktigt bra igen.
Av denna anledning skall man noga syna strålkastarna på en bil man är spekulant på och kräva att nya monteras i priset om man är hos en handlare, eller pruta motsvarande summa om man köper privat.
Det fråga om något "skönhetsfel" - det handlar om ren och skär trafiksäkerhet, och man skall ha klart för sig att förfallet går snabbt när det väl börjat!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting