Sida 1 av 1

När kom VGTn, fanns både gamla och nya -03?

Postat: 12 jun 2007, 23:02
av jonol
Jag är på gång att köpa en Santa Fe -03 diesel med 92kW (125 hk) i reg bevis, men den har ett luftintag på huven, har hört att det är den gamla motorn som har detta. Efter vad jag hört i detta forum så är det VGT drivlina när man har den starkare motorn.
ID kod på reg bevis: KMHSC81VP3U532178
Det finns ingen knapp att låsa drivningen50/50
Är det någon som kan reda ut detta?

Postat: 13 jun 2007, 00:55
av Skäreläjan
Först och främst Jonol; Varmt välkommen till Forumet!
Vad gäller dieseln, så tror jag att alla SM har luftintaget på motorhuven (görfräckt, tycker jag... 8) 8) ), och att den skillnaden inte försvann förrän då CM introducerades. Tror jag, alltså. Vad gäller de andra spörsmålen om dieseln överlåter jag med varm hand till de som kan det mycket bättre än jag... :D :D
Som sagt; Välkommen!

Postat: 13 jun 2007, 09:01
av ClasseClas
Hejåvälkommen jonol! :D

Vad gäller luftintag på huven så togs den bort i samband med face liften, alltså från årsmodell -05. Samtidigt byttes bakljusen ut mot en annan design, samma gäller gäller stöt-/kofångaren bak. Det har alltså inget med motorn i sig att göra, utan årsmodellen. Alltså, VGT med luftintag är det inga konstigheter med.

Vad gäller 50/50-knappen så vill jag minnas att den saknades i början när VGT introducerades (men jag kan ha fel...). Sedan har jag för mig att tyska och även norska modeller levererades utan 50/50 och TCS även efter det att det introducerades på den svenska marknaden.

Kolla här om du inte har läst redan. Här står det om TCS oxå: http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=594

Är det möjligen en importbil du har spanat in dig på?

Postat: 14 jun 2007, 20:28
av Swedefe
...å jag skall be att få anföra annan uppfattning:

Fartbullen på huven försvann 1,5 år innan faceliften -05:
Kylluften till laddluftkylaren tas från frontintaget och leds via dolda kanaler från och med någonstans mitten/slutet av -03.

I min värld så var det alltså introduktionen av VGT-dieseln som sopade rent på huven, tyvärr...

Står det 92 kW i pappren så lär det vara en VGT du spanar på, och dessa har ett annat system för fyrhjulsdriften; ITM.
Du hittar ITM-enheten som en extra påbultad klump längst fram på "halsen" av bakaxelväxeln.


Jag tippar att huven helt enkelt är utbytt till den gamla, ballare modellen med fartbulle av någon tidigare ägare, antingen bara på skoj eller kanske i samband med någon krock.
Ring upp de tidigare ägarna, vetja'!
Man kan få reda på mycket nyttigt på det viset, och skulle det visa sig att huven är utbytt så har du något att voja dig över inför handlaren; bilen är ju inte original, gubevars... :wink: :wink: :wink:

Lycka till, och se till att höra av dig med hur det egentligen låg till!


Swedefe

Postat: 16 jun 2007, 20:42
av janevill
Hej
Den VGT som blev en Norge historia fanns det luftintag på huven.
Tillverkad 2003 03 enligt reg bevis.

Hälsningar från Janevill.

Postat: 16 jun 2007, 23:49
av Skäreläjan
I juli -03, då denna bilden togs på vår första Santa, var det väldigt gott om Santor med dieselmotorer på väg in i Sverige, det minns jag väldigt väl, för jag tyckte det luftintaget var snyggt!
Bild
Förändringen har alltså skett efter det iallafall, som de flesta här säger... :D :D :D

Postat: 17 jun 2007, 09:42
av Swedefe
janevill skrev:
Den VGT som blev en Norge historia fanns det luftintag på huven.
Tillverkad 2003 03 enligt reg bevis.
Okay okay - då har du mer koll än jag! :oops:

Men luftintaget försvann avgjort innan 2005-faceliftet!



S

Postat: 17 jun 2007, 16:48
av janevill
Ska försöka att berätta slutet på Norge historian, men vet inte under
vilken rubrik den passar in.
Nu är inte Santan i vår ägo längre, så nu går det väl att dra hela historien.

Janevill

Postat: 17 jun 2007, 22:42
av ClasseClas
Swedefe skrev:
janevill skrev:
Den VGT som blev en Norge historia fanns det luftintag på huven.
Tillverkad 2003 03 enligt reg bevis.
Okay okay - då har du mer koll än jag! :oops:

Men luftintaget försvann avgjort innan 2005-faceliftet!



S
Visst var det så! Det hade jag glömt. Hade jag tänkt till lite bättre så hade jag gissat på introduktionen av årsmodell -04, men det verkar som att man bytte fling-flong den dag då gamla huvarna tog slut och så fick det bli en huv utan luftintag. Kanske är diesel- och bensinhuvarna identiska till och med?

Postat: 17 jun 2007, 22:51
av ClasseClas
janevill skrev:Ska försöka att berätta slutet på Norge historian, men vet inte under
vilken rubrik den passar in.
Nu är inte Santan i vår ägo längre, så nu går det väl att dra hela historien.

Janevill
Hej, starta en ny tråd förslagsvis här! Alternativet är att lägga den under "Inköp, drift... (SM)". Det är inte så kinkigt var du lägger tråden.

Postat: 17 jun 2007, 23:17
av Swedefe
Varför inte fortsätta i ursprungstråden...?
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.p ... gehistoria



Vi darrar av nyfikenhet!


Swedefe

Postat: 18 jun 2007, 18:26
av janevill
Ganska träffande det där med darrande.
Har liksom lite på känn att en del personer har tyckt att:
hoppas att det har fallit i glömska snart. :roll: :roll:

Fortsätter väl i gamla tråden om några dagar.

Det ligger liksom på med jobb o.s.v.

Janevill