The Skäreläjan Story eller Hur Vi Fann Vår Santa…
Det är juni 2003.
Vi har börjat fundera på att byta upp oss från vår –87 Mercedes till en ny.
Besöket hos MB-handlaren i HisingsKärra blev dock en ren frustration, då det visade sig att de endast ville ha kunder med flott klädsel. Att vardagsklädda kunder också vill ha ny bil, föll tydligen inte försäljarna i smaken här.
Återvände hem mot Tjörn, men tittade för skojs skull in till Sune Jonsson i Stenungsund. Han hade visserligen en Mersa vid tillfället, men det var liksom fel modell… Han frågade istället om vi ville vara med om nåt kul, gav oss nycklarna till en SantaFe, och beordrade oss ut på en provtur!
Den mannen visste vad han gjorde, för vi föll ju direkt!
Efter att ha kollat olika färger på bilarna (det finns ju mängder på Wallhamn), valde vi en ”guldgul”, som fanns ”på båt”.
Väl kommen till Wallhamn, fick man första synen på vår ”pärla”…
Leverans 15/7 –03.
Hemmakommen!
Kameran är ju ett måste när man är ute och kör, eller hur…?
Tre år senare var jag och HSB:n som av en tillfällighet (Jojo, jag hade tjatat ett tag, att vi skulle åtminstone TITTA på ”den nya”, och till slut gav hon med sig…) inne hos Sune igen.
–”Provkörning”?
–”Ja, varför inte när vi ändå är här…”?
På den vägen är det….
Sedan i juli 2006 har vi alltså en Santa CM, också den plåtad ett par timmar efter den kom på svensk mark:
Den 6 juli 2006: Hemma igen med ”NySantan”…! (eller GoSantan som den numera kallas…!)
Det är ju trots allt en viss känsla att åka i en stor bil. Man minns då man var yngre, då bilarna hade en viss vikt (dåtidens riktiga bilar alltså; JÄNKARE!)
Hade själv ett antal sådana, däribland en Buick från 1961, som jag faktiskt saknar än i dag…!
(Inte den på denna bilden, men en identisk…)
Visst är det en härlig känsla att köra en tvåtons GoSanta med tyngd och kraft i; Även då man inte så ofta känner för att ge sig ut i terrängen, utan mera använder den som ”vanlig” bil, och framför allt: Kunna ta sig in i, och ur på ett mycket bekvämt sätt! Att sätta sig IN I istället för NER I - respektive UT UR istället för UPP UR, utgör en stor fördel då kroppen inte riktigt klarar av det, som den förr gjorde…! Skillnade blir högst påtaglig, då man vid sällsynta tillfällen åker med i någon annans bil, och är tvungen att kravla sig ur med knäna i asfalten… Man blir liksom lite bortskämd på nåt sätt…!
Som dragbil till släpkärran av lättare modell, samt båttrailern, är den ju helt perfekt! Till och med den ”gamla” båtvagnen, med båt på, gick den som ett riktigt lokomotiv!
Som många här på Forumet vet, så är nu denna Skäreläjan nu såld till Hönö i Gbg:s norra skärgård, men mitt ”nickname” behålls trots att den nya båten är en Ryds. En GoRyds som den båttypen numera blivit kallad efter en ide av en välkänd nordlig nalle…!
Så vart då Skäreläjan - båten alltså - utbytt till en Ryds 485 DLi, och här är vi på väg hem efter att ha fått den levererad...
I sjön kom den med en gång, hur lätt som helst; Det var stor skillnad, skall jag säga... Ingen mobilkran, tidspassning o s v... Jätteskönt!
Men vårt "nickname" ändrar vi inte... Det är nog ganska etablerat vid detta laget!
Här blir nog fler bilder inlagda framöver också, skulle jag gissa...
PS: Som säkert någon märker, har jag lagt till början av "Storyn" i efterhand, men jag har jobbat på den ett tag, bl a med att få tag på "gamla" foton som försvann vid en viss HD-krasch en gång...
The Skäreläjan Story...
1
Senast redigerad av Skäreläjan den 22 jul 2007, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"