Annons

Trimbox vs chip

1
Hejsan!

Ny på forumet och ny bliven ägare till en 07:a diesel, har några frågor:

Försöker att reda ut skillnaden mellan chippning och trimbox.
Enligt leverantören av boxar skall det vara omöjligt att spåra box
när du väl tar bort den, kan detta stämma?
Intresserad av era övriga erfarenheter på trimning, hade en Audi A6 innan som jag chippade, det blev en helt annan bil!

Var även ute efter 20" fälgar , någon som vet några mindre leverantörer
som kan ha ett lite annat sortiment än de stora ( specialfälgar, svenska fälg och OCL Brorssons ) söker en ren snygg typ 5-ekrad fälg, ej krom
Det är ju mycket pengar så man vill ju ha något man verkligen gillar!

Mvh Tommy
Annons

2
Hej Tom och mycket välkommen till Forumet! :D :D

Kanske några tips här:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1032
Eller om du kör en sökning på "kcr", det finns fler trådar, vill jag minnas... :wink:
Här finns fler, som har grejat med sånt på sina dieslar...! :D :D

Och på tal om fälgar...
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=831
Du får säkert fler tips här, vänta lite grann så... :D :D :D :wink: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Hejsan Tom och välkommen hit till oss.

Mer än så kan jag tyvärr inte bidra med denna gången. Då tänker jag förstås på dina frågor, eftersom jag är en "tråkig" typ som bara kör med originaluppsättning i kärran. Jag liksom har inte så bråttom fram numera, så jag har tagit av mig armbandsuret då jag vill tillbringa max-tid i Santan. Effekt/Hastighetsförhöjande STOR-tummade Hjulklappar är liksom inte min grej. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
Hej Tom!

Å precis som dom andra så vill jag hälsa dig välkommen. Hoppas du kan komma förbi ofta o tjöta bilar med oss!

Grattis till en väldigt bra bilval. Jag kör ännu så länge original i min diesel, har funderat och faktiskt beställt en trimbox som jag ser ut att få vänta på hur länge som helst. Vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska ställa mig till "modifieringen". Har väl i och med beställningen, för flera månader sedan, tagit ett beslut men ibland funderar jag på vad som är klokast. Jag är bekant med en verkmästare på volvo som berättade om ett trimäventyr i en ny XC90. Efter bara 2000 mil gick kamkedja (el remmen) åt fanders. Verkstaden kände till trimboxen så ägaren fick vackert bekosta hela cirkusen själv. En sådan sits vill jag INTE hamna i! Kanske blir det en avbeställning, vi får se...

Hälsar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

5
Hej och välkommen Tom,

Har också en diesel 07:a med monterad KCR box.
Bilen har nu gått ca 1400 mil (med box) och allt fungerar klanderfritt.
Boxen gör nytta och bilen är starkare än originalet.
Den är mycket lätt att montera och demontera.
Man får med en "adepter" som gör att man på ca 10 cek kan ta bort boxen och få original kraften i motorn. Detta gör det väldigt enkelt att testa vad boxen ger för effekt jämfört med original.

Grabbar!! Chromfälgarna är monterade och fotografering är på gång, bara vi får lite bättre väder.
_____________________
Santa Fe 2.2 Exclusive-5

6
Gött å höra!

Jag har sjösatt min båt med Santan så bilder på det kommer också.

Ser fram emot fälgrutor!
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

7
svartbjorn skrev:Gött å höra!
Jag har sjösatt min båt med Santan så bilder på det kommer också.
Ser fram emot fälgrutor!
Hej igen Svartbjörn!
Vi väntar med spänning på båtbilderna! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Funderar själv på något flytetyg igen, fast något mindre och lätthanterligare... :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Funderar själv på något flytetyg igen, fast något mindre och lätthanterligare..
menar du något liknande?
Bild
:roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

Ang Trim Box kontra ecu uppdatering

10
Ang trim box är det inget fel lätt att montera lätt att ta bort, skulle det hända något med bilen och verkstaden får reda på det är det noll garantier kvar.
Samma med så kallad om man chippar den, i båda fall går det att gå runt det hela, med Box demotera den fort ,

Med chip eller ecu uppdatering ladda ner orginal filen direkt.

ex med men box så kan du inte ändra ecu,ns vrid moment kurva och ex ladd tryck styrning eller dignostic bost control.

sedan tyckar jag att boxarna som är bra är för dyra.

Mvh

12
Ja till en viss del ändrar du vridet, men ECUn har en vridmoment fil med en begränsing.

ECU dignostic är om ladd trycket översiger ett vist tryck tänds motor syrnings lampan den kan du ändra inne i ECU´n

13
Och hur blir det med bränsle förbrukningen?
Enligt de firmor som levererar boxar brukar förbrukningen minska med ca: 5%.
Stämmer det eller är det så att man blir mer gasglad och förbrukningen ökar bara därför?
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

14
Det är nog mäst beroende på hur du gasar.
En täst vi har gort med en jeep Grand Charokee turbo disel så vart det en stor skillnad på bräsnle förbrukningen den minskade.