Sida 1 av 1

Motorcheck

Postat: 13 mar 2007, 18:25
av LarsGöran
Hej, vad kan vara fel när den lilla orangemotorsymbolen tänds nere i vänstra hörnet av instrumenteringen? Jag har för mig jag läste nåt om detta men hittar inget inlägget ?Vad varnar symbolen för, allt eller bara allvarliga saker, eller kan man nonchalera det t.v.....?Bilen ska på service nästa vecka..

Postat: 13 mar 2007, 18:55
av Skäreläjan
Hej igen LarsGöran!
Jag förmodar att det är "Check Engine"-lampan du menar, och här är inläggen:
http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=1134
Kan kanske vara till nån hjälp, hoppas jag. :wink:

Postat: 13 mar 2007, 20:39
av LarsGöran
men kan det vara bättre...svar inom 10 min! Tack, verkstaden-mottagaren känner jag lite som min dotters kompis pappa-tror att jag kan köra lite försiktigt till verkstadsbesöket n.v.om allt låter bra i motorn- och det gör det, det är bara lampan som stör själsron

Postat: 15 mar 2007, 10:51
av LarsGöran
Idag har Santan återhämtat sig...ingen enginechecklampa lyser..?? Någon som har en förklaring? Bilar brukar väl inte få virus...:-)

Postat: 15 mar 2007, 14:33
av Skäreläjan
Automatisk elektronisk självreparation... :D
Nä, skämt åsido, den lampan slocknar ibland, och tänds igen efter ett tag. Dock ligger felkoden kvar i minnet på elektroniken, så det kan avläsas på verkstaden även om man kommer dit då lampan är släckt. Efter reparation/justering återställer man felkoden, och då är lampan helt släckt, tills dess - OM - ett nytt fel uppstår.

Postat: 15 mar 2007, 15:18
av LarsGöran
Tack! Visst vore det bra med automatisk självrep. en del datorprogram har ju liknande...Tror du jag törs köra omkring tills service nästa vecka?

Postat: 15 mar 2007, 16:05
av Skäreläjan
Åja, det tror jag allt.
Jag körde med detta i flera veckor, innan jag hade tid på verkstaden... :wink:

PS Jag kanske skall tillägga, att jag alltså fick reda på vad det var för fel, och den sensorn var det ingen fara med att köra ett tag. Var felet ligger, kan de se på verkstaden direkt, och jobbet göra senare, om det är något ganska betydelselöst för körningen.

Postat: 23 mar 2007, 13:10
av LarsGöran
I ondags var Santan på normal service- men man hittade ingen felkod....Idag körde jag ut på Värmdö och minsann-då tändes checkengine lampan igen varför jag åkte direkt till verkstaden som nu listade ut att det var en felkod som antydde fel i TC modulen/liknande och man avrådde mig från att köra vidare (och jag som ska köra till Skåne imorgon, 300mil retur). Nån som vet varför "pulsgivarna(?) pajar och vad kan man göra åt det,törs jag köra till Ystad?

Postat: 02 apr 2007, 12:15
av LarsGöran
Med lånad bil tog jag mig till Ystad och hem igen...men nu vill inte Santan starta alls! Startmotorn går runt men allt annat verkar dött- dock gick den igång igår när jag provstartade inför dagens tranport till verkstad. Någon som har förslag på vad som vara fel, och hur jag kan få igång eländet? Med nyservice veckan innan känns detta inte alls kul....

Postat: 02 apr 2007, 14:00
av Skäreläjan
Detta verkar verkligen mystiskt!
Jag vill dra mig till minnes att jag någon gång har hört något om att startspärren kan aktiveras; Månntro om det har något med det att göra...? :?
Det skulle inte vara möjligt att göra en "omstart" av systemet genom att helt enkelt lossa pluskabeln från batteriet någon minut och se vad som händer? Naturligtvis är det ett helt amatörmässigt gissande, men 17 vet om jag inte hade gjort en test... Annars får det väl bli en bärgare till verkstaden; Det måste väl handla om ett "backjobb" som inte du skall behöva stå för själv...?

Postat: 02 apr 2007, 22:09
av Swedefe
Finns en "vevaxellägesindikator" som kan krångla någon enstaka gång - en sensor som berättar för OBCn "vilket varv motorn är inne på".

Impulsen från denna givare ger invärden till både tändning och insprutning, så vitt jag vet.



Swedefe

Postat: 05 apr 2007, 12:37
av LarsGöran
Well, så småningom -efter batteriladdning och ett antal försök- startade motorn, bilen iväg till verkstaden (som aldrig hittade nåt fel på starteriet). Man har bytt pulsgivaren (1)till TC och menar att det ska kosta 3000+kr. Är det rimligt? Hade klubben nån rabatt hos Turebergs? Vilka villkor? Ska inte motorcheck/pulsgivare täckas av elektronikgarantin...? Synpunkter?

Postat: 05 apr 2007, 15:02
av ClasseClas
LarsGöran skrev:Well, så småningom -efter batteriladdning och ett antal försök- startade motorn, bilen iväg till verkstaden (som aldrig hittade nåt fel på starteriet). Man har bytt pulsgivaren (1)till TC och menar att det ska kosta 3000+kr. Är det rimligt? Hade klubben nån rabatt hos Turebergs? Vilka villkor? Ska inte motorcheck/pulsgivare täckas av elektronikgarantin...? Synpunkter?
Prata med Roffe på Turebergs Bilcenter. Vi får 10% på mantimmarna. Hälsa från mig (Clas J.) om det behövs.

Postat: 05 apr 2007, 15:12
av LarsGöran
Tack, vi får väl se vad fakturan säger...MEN, efter hemkomst på väg ut så kommer jag inte mer än 500meter så hackar det till och den förb-de lampan tänds igen! Är det bara jag som är så otursförföljd (se tidigare historier om spindelleder,generator och drevhaveri,bärgare etc) eller finns det ingen verkstad som kan göra justa jobb?? Nu börjar jag tycka att det är lite för mycket som händer...