Minns att verkstaden/mekanikern hade problem med monteringen av min motorvärmare (el, insticksvärmare) vid leveransen av min första Santa Fe V6 år 2001. Kanske berodde det på att det var första gången och att man då inte hade någon erfarenhet av bilen.
Så här upplevde jag problemet från min horisont:
Vid leveransen av bilen i början av april 2001 påstods det att det ännu inte hade kommit fram någon värmare som passade i V6:an, men den skulle komma efter sommaren. Den beställda värmaren var alltså inte monterad när jag hämtade ut bilen.
I augusti förklarade verkstaden att nu skulle det gå bra att få den beställda (och betalda) värmaren monterad - men att det skulle vara en ny modell anpassad för V6:an ville man då inte kännas vid, utan det skulle vara en standardvärmare.
Jag fick en tid bokad, lämnade bilen och kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta den. Mekanikern hade då precis återkommit efter en provtur med kylarvätskan rinnande ut på marken. Han hade inte lyckats få värmaren monterad rätt dvs den höll inte tätt, och förklaringen var att det hade varit mycket svårt att komma åt och att kolla att värmaren satt rätt.
Eftersom detta var strax före stängningsdags och eftersom motorn var varm, kunde jobbet inte göras om förrän nästa dag då motorn kallnat.
Nästa dags försök lyckades, men jag fick noggranna förhållningsorder om att hålla ett öga på att det inte läckte kylarvätska den närmaste tiden - vilket det inte gjorde, utan allt fungerade perfekt under dom tre år jag hade kvar bilen.
När jag bytte till min nuvarande Santa Fe V6 2004 beställde jag förstås motorvärmare även i den, och då hörde jag inte talas om några problem överhuvudtaget - och har inte heller själv haft några under dom ytterligare tre år som nu gått.
Denna montering gjordes dock av en annan verkstad - den första, inkl säljarfirman, var nedlagd när jag köpte den nuvarande bilen.
Hur svårt jobbet egentligen är har jag alltså ingen aning om, men själv föredrar jag att låta en verkstad ta hand om det.
/BengtB