Nu har bilen varit inne för kopplingsbyte. Jag hävdade då, med hänvisning till detta forum, att spöktändning är en myt och att min lilla Santa visst, även nu med hänvisning hit, har en "soppa-lampa".
Verksta'n lovade kolla på det då dom bytte koppling.
Då jag fick tillbaka bilen 3 dagar senare fick jag beskedet att det trots allt var en s k "luftmassomätare" som tackat för sig och som fick check-lampan att indikera. Denna var nu bytt och allt var frid och fröjd. Vidare medgav verkstadschefen att det faktiskt fanns en soppa-lampa på Santa Fe'n och att min givare i tanken tyvärr hade sagt upp sig. Dom kunde dom fixa detta problem för 2.100.-. Tur man är gjord av pengar så att man kunde skrapa ihop till denna nätta summa så att jag idag kan se när det är dax att fylla på 95-oktanigt
Jag vill för sakens skull göra en liten rättelse. I början av denna tråd kan jag i besvikelsen över att ha flera fel på en "ny", läs 5 år gammal, bil ha gett intryck av att ha blivit hånfullt eller respektlöst behandlad av min verkstad på Risbergs. Så är inte fallet. Verkstadschefen var, har jag i efterhand insett, helt enkelt övertygad om att min modell inte var utrustad med soppa-lampa och blev överraskad över att finna att den faktiskt var det. Jag har hela tiden blivit väl behandlad av Risbergs i Täby och kan rekommendera min nästa att tryggt handla där.
Dock kan väl denna solskenshistoria vara lätt prejudicerande, dvs vägledande, för många som får besked dom känner inte låter helt övertygande av sin verkstad. Att då vädra sina bekymmer på detta eminenta forum kan verkligen ge frukt. I mitt fall kom jag ju tillbaka till verkstan med sk tjockt på fötterna och kunde med tyngd från bl a Skäreläjan hävda att dom hade fel och bör omvärdera sina utlåtanden. Utan detta forum hade jag idag, med check-lampan konstant lysande, åkt runt tills soppan var slut och sedan fått lifta hem till en gapskrattande hustru.
Tack Club Hyundai SUV Sweden för hjälpen!