9000 mila service (SUCK)....10 mil senare nya problem
Postat: 09 dec 2006, 20:49
Jag har precis haft min Santa Fe 2,7 -01:a på 9000 mila service. Att denna service är hiskelikt dyr har debatterats fligit på detta forum så jag behöver inte ta upp det.
Dock så hittades fel på bland annat tändkablar, en vattenpump samt en givare så prislappen slutade på ca 17 500 :-
Klart roligare kunde man ju ha för dessa pengar nu i juletider.
Till saken hör nu att min fru kör bilen dagen efter och då tänds CHECK lampan. Lampan CHECK anger enligt instuktionsboken fel i motorn eller utsläppregleringen.
Lampan var dock släckt dagen efter när jag använde bilen. Jag begav mig dock ändå till verkstan och påpekade problemet, men de hävdade att de inte kunde läsa av felkoden om inte lampan är tänd.
Jag rådfrågade en kille där och han sa att det inte är några problem så länge motorn inte lät "illa". Det gjorde den inte så jag åkte hem.
Idag så tändes lampan igen när jag startade motorn och jag tyckte inte att motorn lät helt frisk. När jag öppnade huven så hörde jag ett ljud som bäst kan beskrivas som "sprakande elektricitet".
Jag stängde av motorn och satt på den igen med samma resultat. I och med att det är lördag idag så kan jag inte kontakta verkstan förän på måndag.
Frågan ett är, kan jag på något sätt hävda att felet borde åtgärdats av verkstan som gjorde servicen? Självklart beror det kanske på felet, men med tanke på denna stora service som har gjorts och att något går sönder bara 10 mil senare...
Fråga två, är det någon som känner till eller har hört talas om detta problem? Motorn låter inte helt frisk som sagt och det sprakande ljudet gjorde att jag inte vågade köra med bilen.
Tacksam för svar och kommentarer.
Dock så hittades fel på bland annat tändkablar, en vattenpump samt en givare så prislappen slutade på ca 17 500 :-
Klart roligare kunde man ju ha för dessa pengar nu i juletider.
Till saken hör nu att min fru kör bilen dagen efter och då tänds CHECK lampan. Lampan CHECK anger enligt instuktionsboken fel i motorn eller utsläppregleringen.
Lampan var dock släckt dagen efter när jag använde bilen. Jag begav mig dock ändå till verkstan och påpekade problemet, men de hävdade att de inte kunde läsa av felkoden om inte lampan är tänd.
Jag rådfrågade en kille där och han sa att det inte är några problem så länge motorn inte lät "illa". Det gjorde den inte så jag åkte hem.
Idag så tändes lampan igen när jag startade motorn och jag tyckte inte att motorn lät helt frisk. När jag öppnade huven så hörde jag ett ljud som bäst kan beskrivas som "sprakande elektricitet".
Jag stängde av motorn och satt på den igen med samma resultat. I och med att det är lördag idag så kan jag inte kontakta verkstan förän på måndag.
Frågan ett är, kan jag på något sätt hävda att felet borde åtgärdats av verkstan som gjorde servicen? Självklart beror det kanske på felet, men med tanke på denna stora service som har gjorts och att något går sönder bara 10 mil senare...
Fråga två, är det någon som känner till eller har hört talas om detta problem? Motorn låter inte helt frisk som sagt och det sprakande ljudet gjorde att jag inte vågade köra med bilen.
Tacksam för svar och kommentarer.