HeiRolf skrev:Hei Vegard!vegard skrev:Om du laster vogna riktig, er det ikke mere vekt på bilens bakende, enn en voksen person i baksetet, vi snakker om 70-80 kg i kulevekt, og det tilsvarer vel mulig ca 100 kg i baksetet???
Jeg drar jo mye og tung vogn, men hos meg sliter det ikke skeivt bak... Vogna har tillatt totalvekt på 2160 kg, santa'n trekker jo 2200 kg....
jeg tror å tenke andre årsaker før man VET man har en rett hjulstilling, er som å skyte fugel i mørket.....
Om han i baksetet hele tiden kaster seg til höyre i setet får du en sidebelastning . Jeg laster meg også ned til 80 kg på kula, så vi har samme kulevekt.
Det var svärt interessant at du ikke har slitasjeproblem. Jeg skal bestille kontroll av hjulstillingen ved neste service, for å unngå å skyte fugler i mörket . Et lite kontrollspörsmål: Hvor stor prosentdel av din kjöring er med denne tunge vognen? Jeg vil anslå at vi kjörer ca 30% med noe på kroken, dvs ca 6000 km i året.
Mvh. Rolf
hos forhandleren her, sa de til meg at feil på hjulstillingen var nokså vanlig på nye Santa, og at dette kom av at bilene blei festa i hjulene under transport. dette gjaldt både på bil og båt-transport, og alle får en gratis hjulstillingskontroll her, når man kjøper ny bil hos de....
Både denne CM'en jeg har nå, samt begge SM'ene har hatt avvik i hjulstillingen. den første hadde det bak, den andre forran, og den jeg har nå, hadde dette bak. Jeg har vært svært obs på dette, og har derfor fulgt nøye med dekkene...
Vår bil trekker nok vogna et sted mellom 10.000 og 12.000 km i året, og da på sommerdekkene. Vår bil var ny på St.Hans i 09, og har nå gått ca 65.000. de øvrige kjørte km, er stort sett kjørt med et barn i baksetet, og en god del bagasje i bilen. Vår bil sliter ikke skeivt på dekkene.
Jeg har i disse dager kjøpt nye dekk til bilen, og det er kun det ene dekket som var bitte litt skeiv-slitt, som ble det da bilen var ny, før hjulstillingskontrollen.
På den forrige, Altså en 06 SM, VGT, manuell, var det derimot en litt annen sak under trekking.... når man clutsjet ut i motbakke, og man trakk tungt, trakk bilen plutselig markant til Høyre, men rettet seg straks man hadde giret, og clutsjen var ute igjen....
årsaken var vel at bilen egentlig trakk litt til venstre når drivverket var under stor belastning, og at man ubevisst kompenserte mot dette. Når man så clutsjet, forsvant jo spennet i drivverk/hjuloppheng...
dette var visst noe forhandlerene visste om, og de hadde tre trinns utbedring de skulle gjøre når folk klaget på dette.... på min bil utførte de trinn en, og jeg husker ikke hva de skiftet da..... blei jo vant til dette, så det plaget meg ikke mye, men man merket dette.... Det ble bare ikke til at jeg maste mer om det der...
men dette sleit heller ikke skjeivt på dekkene